باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

"زمین پاک"در چنگال آلودگی اسیر شده است/ جنگ تمام عیار آلودگی و پاکی

زمین پاک به مثابه یک کلید واژه لوکس در ویترین شهر خاک می‌خورد و هر روزه جنگ میان آلودگی و پاکی شعله‌ور می‌شود و تنها لغت زمین پاک در گوشه تقویم خودنمایی می‌کند.

 
به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، زمین پاک به مشابه هزاران واژه دیگری که به مرور زمان، معنای آن تغییر پیدا کرده، به گنجینه فراموش شده لغات پیوسته است و چند سالی است که به عنوان یک رویداد دور از ذهن در وی‌ترین شهر خاک می‌خورد.  

برخی با شنیدن کلید واژه "زمین پاک" به جای نگرانی از عمق فاجعه‌ای که پیش روی کشور است تنها با لبخند تمسخر از کنار آن می‌گذرند و باز هم آن را در انواع گرد و غبار و آلودگی‌ها به حال خود‌‌ رها می‌کنند. وبرخی نیز همانند کالاهای لوکس، زمین پاک را دست نیافتنی می‌دانند.  

زمین پاک، واژه‌ای غریب که در کشور از شمال به جنوب و از شرق به غرب پاس می‌خورد و هیچ دروازه‌ای برای گل کردن پیدا نمی‌کند و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و روزانه این مرداب آلودگی، زمین، هوا، آب را بیشتر در خود می‌بلعد و چارچوب ازادی این واژه را روز به روز تنگ‌تر می‌کند و دیگر جایی برای تنفس لغت "زمین پاک" در کشور وجود ندارد.  

آلودگی‌هایی مختلف و متنوع ناشی از بی‌مسئولیتی روز به روز شعله‌ور می‌شود و پاکی، پاکیزگی زمین هوا، آب اسیر زندان سهل انگاری شده‌است.سهل‌انگاری که کام مردم را به مرگ تلخ می‌کند.  

اگر کمی دقیق شویم و بیندیشیم، به جای زندگی تنها با ابزارهای متنوع و به روز با انواع آلودگی‌ها برای نجات جان خویش می‌جنگیم هر چه بیشتر پیش می‌رویم جنگ تمام عیار آلودگی‌ها و زمین پاک را بالا می‌گیرد و همچنان تند داستان افسانه‌ای، ارابه آلودگی در حال تاخت و تاز است و هیچ مدافعی برای پاکی پیدا نمی‌شود.  

در حال حاضر، آلودگی بر دستگاه چاپ، هزاران هزار باز منتشر می‌شود و هر روزه گزینه‌های بیشتری به فهرست این آلودگی اضافه می‌شود و متاسفانه گزینه مه‌مان ناخوانده را برای آن به کار می‌برند، ریز‌گردهایی که حلقه بر گلوگاه تنفس شهر انداخته است این گرد و غبار در سالیان دور تنها استان‌های مرزی را درگیر کرده بود، اما این روز‌ها با قطاری از کوله بار سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان خود را به مرکز شهر رسانده و تنفس مردم را به شماره که نه، بلکه متوقف کرده است و سالانه صد‌ها مرگ و میر بر اثر همین مه‌مان ناخوانده در کشور روی می‌دهد. 
 
مهمانی که در گذر زمان نه تنها از شدت نفوذ آن کم نشده، بلکه در مدت زمانی کوتاه، چند برابر شده است و همچنان در خط سرعت پیش می‌رود و توقفی در آن نیست. گرد و غبار که مسئولان از عدم مهار آن به دلایل مختلف یاد می‌کنند اما با برنامه‌ریزی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.  
  
آب و به رسم یادگار از قدیمی‌ها "ماده حیاتی" که هنوز هیچ جایگزینی مناسب‌تر از آن برای آب پیدا نشده، ‌ این روز‌ها دستخوش نا‌ملایمات قرار گرفته است و سهل انگاری مجریان قانون، روز به روز آب را در ورطه آلودگی غرق می‌کند.  

چند روزی به تیتر روزنامه‌ها مبدل می‌شوند و دوباره روند ورود فاضلاب و دیگر آلاینده‌ها به آب سرعت می‌گیرد و سلامت و حیات آبزیان و انسان‌ها را نشانه می‌گیرد.
  
از سویی دیگر، صف زباله‌های رنگارنگ زلالی آب را به تمسخر گرفتند و شفافیت و گوارایی آن را به نشانه رفته و علی‌رغم فرهنگسازی چندین و چند ساله، ‌هنوز و هنوز، هیچ شخصی نهیب عدم رعایت آن به خود را نمی‌زند و انگشت اشاره به سوی دیگری می‌گیرد.  

متاسفانه به جای برنامه‌ریزی‌های کلان، هر ساله وقت خود را برای مانورهای جمع‌آوری زباله‌های می‌گذرانیم.  

کلیدواژه‌های زباله و موش دغدغه اصلی شهر و مردم شده است، شهری که کم کم موش‌ها به قدری جولان می‌دهند که در چند سال آینده، اقدام به گرفتن پلاک ثبتی برای مکان خود می‌کنند و اما هزاران هزار آلودگی دیگری که تنها این علامت سوال را در ذهن پر رنگ‌تر می‌کند. که آیا سازمانی که وظیفه حفاظت و حراست از محیط زیست را به عهده دارد با راهکارهای شفاهی از کنار تمام این معضلات به راحتی می‌تواند عبور کند و مردم و معضلات را به حال خود‌‌ رها می‌کند.  

باید بدانیم که تمام تلاش‌ها، کنفرانس‌ها، سمینار‌ها دیگر فعالیت‌ها، وقتی نتیجه‌ای ملموس در شهر برای مردم ندارد، از هیچ ارزشی برخوردار نیست و همچنان پاکی وآلودگی در جنگ تمام عیار به سر می‌برند و زمین پاک در گوشه تقویم با خط زیبا خوشنویسی شده است.  

زمین پاک را در گوشه تقویم‌‌ رها نکیند!!!  


انتهای پیام/
گزارش شبنم فیروزگرانی

برچسب ها: هوا ، زمین ، روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار