وزیر امور خارجه روسیه ، اتحاد نظامی این کشور و ایران را تکذیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  اسپوتنیک؛  "سرگئی لاوروف،" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای رادیویی به سوالات شنوندگان پاسخ داد و دیدگاه کاخ کرملین را درباره مهمترین مسائل بین المللی بیان کرد.

وزیر خارجه روسیه ادعای همکاریهای پنهان نظامی تهران و مسکو را تکذیب کرد و گفت: کشورهای ایران و روسیه نیازی به همکاریهای پنهان ندارند. هر دو کشور دارای ارتش قدرتمندی هستند و همکاری آنها در این زمینه غیر‌ضروری است. ما هیچ درخواستی از سوی ایران برای چنین همکاریهایی دریافت نکرده‌ایم.

وی همچنین به فروش سامانه موشکهای S-300 به ایران اشاره کرد و گفت: ایران به جمع کشورهای دارای قدرتمندترین تجهیزات موشکی روز جهان پیوسته است. آنهایی که ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کردند باید در تصمیم خود تجدید نظر کنند. 

"لاووروف" ارسال تسلیحات اتمی این کشور را به خارج از کشور تکذیب کرد. وی اظهار داشت: حفظ امنیت روسیه دارای اهمیت بالایی است؛ اما به معنی خارج کردن سلاح های هسته‌ای از کشور نیست.

وی درباره اوکراین گفت: این کشور فقط زمانیکه بتواند گروهها مختلف مردمی و عقاید آنها را به رسمیت بشناسد، می‌تواند به موجودیت خود ادامه دهد. همین گروههای مختلف بودند که اوکراین را ساختند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. این کشور نباید تجزیه شود و متمرکز سازی آن دارای اهمیت فراوانی است.

وی در ادامه افزود: اگر اوکراین تجزیه شود، گروههای افراطی فرصت پیدا می‌کنند نهادی علیه روسیه در این کشور تاسیس کنند. روسیه همکاریهای خوبی با پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو – داشت اما پس از بروز بحران در اوکراین خط بطلانی بر سابقه همکاریهای دو طرف کشیده شد.

از "لاوروف" درباره وضع نامناسب زندگی پناهجویان اوکراینی در روسیه پرسیده شد و او پاسخ داد: اسامی پناهجویانی که در سختی زندگی می‌کنند را به من بدهید تا مشکلات آنها را برطرف کنیم؛ اما این موضوع نمی‌تواند اصل مشکل را حل کند.

"لاوروف" در پاسخ به سوالی که چین را تهدید اصلی روسیه معرفی کرده بود گفت: فکر نمی‌کنم هیچ خطری از سوی چین و یا دیگر کشورهای آسیای شرقی ما را تهدید کند. داعش دشمن اصلی روسیه است و همه تلاش خود را برای نابودی این گروه تروریستی بکار می‌بندیم. البته سامانه دفاع موشکی آمریکا یکی از مسائل نگران کننده مسکو است. آمریکا چنین تهدیدی را از جانب دیگر کشورها نمی‌پذیرد، بنابر این انتظار داریم این سامانه را در برابر روسیه نیز بکار نگیرد. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: آمریکا نمی‌خواهد مسئولیت خود را در پیدایش گروه داعش بپذیرد. حملات ائتلاف سعودی به یمن با حمایت آمریکا موجب تقویت داعش و القاعده در این کشور شد.

"لاوروف" همچنین به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا اشاره کرد و گفت: عده‌ای معتقدند کار با جمهوری خواهان آسان‌تر است و از ریاست یک نامزد جمهوری خواه در کاخ سفید حمایت می‌کنند. اما مسکو چنین اعتقادی ندارد. مهمترین مسئله برای روسیه، انتخاب رئیس جمهوری در آمریکا است که عقاید خود را به دیگر کشورهای جهان تحمیل نکند. "باراک اوباما" از اهمیت روابط روسیه و آمریکا به خوبی آگاه است. او در ماههای اخیر مواضع خود نسبت به روسیه را تغییر داده؛ اما بدون شک می‌داند حفظ روابط دو کشور تا چه اندازه مهم است. اعطای جایزه صلح نوبل به "اوباما" کاری غیر منطقی بود. رئیس جمهور آمریکا از جنگ های غیر‌قانونی بسیاری در گوشه و کنار جهان حمایت می‌کند و نمی‌توان او را شایسته دریافت این جایزه دانست.  مسکو خواستار برقراری روابطی بر پایه "اعتماد و صداقت" با آمریکا است.

"لاوروف" درمورد احتمال دعوت کردن از "باراک اوباما" به مراسم روز پیروزی "نرماندی" گفت: این سوال را از "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، بپرسید. برگزاری این مراسم پیشنهاد او بود.

پرسش کنندگان در پایان از "لاوروف" خواستند درباره اقامت دخترش در لندن توضیح دهد و وزیر امور خارجه روسیه اطمینان داد این اخبار صحت ندارد. وی در این باره گفت: دخترم در مسکو زندگی می‌کند، در این شهر ازدواج کرد و به تازگی آپارتمانی در مسکو خریداری کرده است. دختر و دامادم قصد دارند در مسکو زندگی کنند.

انتهایی پیام/
برچسب ها: لاوروف ، روسیه ، داعش ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار