باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

احداث بلند‌ترین سد ایران در شمال کشور/ با احیای جنگل‌های شمال کشور خسارت‌ها جبران خواهد شد

سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در تلاش است ۳۰۰ هکتار واقع در طرح احداث سد شفارود را به ۲۰۰ هکتار کاهش دهد.

  
احداث بلند‌ترین سد ایران در شمال کشور/ با احیای جنگل‌های شمال کشور خسارت‌ها جبران خواهد شدبه گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران؛ در چند سال گذشته مسئولان بار‌ها اعلام کردند که با کمبود آب و خشکسالی در استان‌های مختلف کشور به ویژه شهر تهران مواجه هستیم.  

با توجه به بارش و نزولات آسمانی اخیر همچنان مشکل بی‌آبی و خشکسالی در ایران وجود دارد به طوری که مسئولان از کاهش سطح اب در سدهای ایران به ویژه حاشیه شهر تهران بار‌ها صحبت کرده‌اند. 
 
استان‌های شمال کشور نیز سهم بزرگی بر تامین آب و مقابله با خشکسالی در شهرهای شمالی و شهر تهران دارند.این در حالی است که مسئولان از احداث سدی با ارتفاع ۱۳۷ متر بلند‌ترین سد کشور با عنوان شفارود خبر می‌دهند.  

محمدی کار‌شناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران با اشاره به احداث سد شفارود در شمال کشور اظهار کرد: سد شفا رود به منظور مقابله با تخریب طبیعت، جنگل زدایی، تامین اب شرب، کشاورزی و صنعت در اینده‌ای نزدیک در شمال کشور احداث خواهد شد.  

وی ادامه داد: به طبع بخاطر تخریبی که در طبیعت به وجود می‌اید و جنگل‌زدایی که صورت می‌گیرد جاده‌های دسترسی رانش خاک بسیار زیاد می‌شود.
 
محمدی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا ۳۰۰ هکتاری که برای ساخت سد شفارود در نظر گرفته شده است به ۲۰۰ هکتار تغییر یابد. 
 
انگورج معاون امور جنگل سازمان چنگل‌ها در خصوص مخالفت سازمان جنگل‌ها با احداث سد شفارود در میان جنگل‌های شمال کشور گفت: سازمان جنگل‌ها راضی به احداث سد شفارود در داخل جنگل نیست، حضور رودخانه‌ها را با توجه به پوشش جنگلی مثبت ارزیابی می‌کنیم. 

همچنین متصدی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه طرح احداث سد شفارود تاکنون گزارش ارزیابی تایید شده نداشته است مطرح کرد: طرح احداث سد شفارود تاکنون گزارش ارزیابی تایید شده نداشته است. در کمترین مقدار حدود ۲۰۰ هکتار جنگل کشور در این طرح واقع شده است که در حقیقت به همین میزان از سرانه جنگل کشور از بین خواهد رفت.  

وی افزود: بازنگری‌هایی در خصوص سد سازی و نحوه اتصال آب شرب مصرفی در اولویت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد و اقدامات زیست محیطی رودخانه شفا رود نیز انجام خواهد شد.
  
در ادامه نیز اقابیگی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به کاهش مشکلات پیش رو احداث سد شفارود و اصلاح نظر مخالفان این طرح تصریح کرد: به منظور کاهش مشکلات پیشرو احداث سد شفارود و اصلاح نظر مخالفان و تخریب کمتر در این طرح میزان خسارت ۳۵۰ هکتاری احداث سد شفارود به ۱۷۵ هکتار و ارتفاع سد شفارود از ۱۵۰ به ۱۳۷ متر کاهش یافته است.  

وی در ادامه افزود: مجری طرح احداث سد شفارود متعهد شد تا به میزان بیش از ۵. ۳ برابر میزان عرصه‌ای تخریب نسبت به احیای جنگل اقدام شود. در حقیقت با احیای جنگل‌های شمال کشور خسارت ‌های وارده این طرح تا حدودی جبران خواهد شد.  

اقابیگی در پایان گفت: طرح احداث سد شفارود برای تامین اب کشاورزی تامین اب شرب و برق آب صنعت کشور در نظر گرفته شده است.  

گفتنی است، با وجود مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها با وعده مجری طراح احداث سد شفارود در خصوص احیای جنگل‌های کشور سد شفارود در اینده‌ای نزدیک احداث خواهد شد. 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سد ، کشور ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
شمال کشور نیاز به سد ندارد
آخرین اخبار