سرپرست کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال در واکنش به صحبت های محمدرضا اسلامی سرمربی هفت الماس بعد از دوپینگ بازیکنان می گوید: چطور مربی متوجه دوندگی غیرعادی و پرخاشگری بازیکنان خود نمی شد؟

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ بسکتبال ایران پیش از مثبت اعلام شدن دوپینگ بازیکنان تیم هفت الماس قزوین، نزدیک به یک دهه با مورد دوپینگی مواجه نشده بود. سامان ویسی و بابک نظافت آخرین بازیکنانی بودند که تست دوپینگ آنها مثبت شد.

بعد از دو مورد دوپینگ سال 93، وحید اسلامی، مجید صالحی و محمدرضا مرادیان نفرات جدیدی هستند که با توجه به غیبت آنها در بازی های هفت الماس به عنوان بازیکنان دوپینگی این تیم شناخته شدند.

با توجه به گذشت سال ها بدون مورد دوپینگی، مثبت اعلام شدن تست دوپینگ 5 بازیکن به صورت همزمان در لیگی که با توجه به حضور 9 تیم در نهایت 140 بازیکن دارد، قابل توجه بود.

گفته می شود موارد دوپینگی بسکتبال از این تعداد هم فراتر است و با توجه به استفاده از روش مشابه با المپیک لندن برای آزمایشات دوپینگ در جام ملت های آسیا 2015، لزوم پاک بودن تمام بازیکنانی که از دل لیگ به تیم ملی راه پیدا می کنند هم بیشتر از قبل است. هر مورد مثبت احتمالی دوپینگ می تواند آبروی چندین ساله بسکتبال ایران در آسیا را هم زیر سوال ببرد.

آیا مربی مقصر است؟


مربیان تیم ها معمولا به عنوان اولین مقصران در جریان دوپینگ بازیکنان شناخته می شوند. این نکته الزاما به معنی تشویق یا اجبار مستقیم بازیکنان به دوپینگ نیست. تشکیل یک شبه تیم ها قبل از لیگ و فشار زیاد مربیان به بازیکنان برای آماده سازی مسابقات، گاهی به عنوان علت اصلی دوپینگ آنها شناخته می شود. زمانی که بازیکنان با شرایطی خارج از حد توان خود مواجه می شوند، به دنبال راه هایی مثل استفاده از مواد نیروزا می روند.

نظارت مربی بر بازیکنان هم مورد دیگری است که رعایت نکردن آن باعث جریمه 10 و 5 میلیون تومانی محمدرضا اسلامی سرمربی هفت الماس قزوین و سایر نفرات کادرفنی این تیم شد.

اسلامی از این جریان راضی نیست و می گوید:" ‌‌سرمربی تیم قبل از فصل چه نظارتی می تواند روی بازیکن داشته باشد؟ حتی در بین فصل و زمان تمرین هم چنین نظارتی جای سوال دارد. این نظارت برعهده ما نیست بلکه خود بازیکن، خانواده و باشگاه محل تمرین مقصرند. ما که در خانه نشسته ایم، چطور بر بازیکنی که در باشگاه بدنسازی شهرستان خود تمرین می کند، نظارت داشته باشیم؟"

"جوانان مردم نزد مربی امانت هستند"

با این اوصاف آیا مربی هیچ مسئولیتی مقابل دوپینگ بازیکنان خود ندارد؟ مسعود قاسمی رئیس کمیته مربیان فدراسیون پاسخ می دهد:" پس چه کسی باید این نظارت را داشته باشد؟ مسئولیت مستقیم تیم برعهده مربی است. از برد و باخت تا رفتار بازیکنان به طور مستقیم به کادرفنی برمی گردد."

قاسمی به شرایط بازیکنان هفت الماس اشاره می کند:" ما در یک یا دو سال گذشته با این همه دوندگی غیرعادی و پرخاشگری بازیکنان هفت الماس مواجهیم که نشان می دهد این رفتارها غیرعادی است. چطور همه متوجه این موضوع می شوند اما سرمربی متوجه نمی شود؟ این مسائل وظیفه و شغل مربی است که همه چیز را کنترل کند. به گفته سرمربی هفت الماس در جلسه کمیته انضباطی، وی در جریان تمام مسائل خصوصی بازیکنان خود هم هست. کسی که انقدر به زندگی خصوصی بازیکنان حساس است، چطور به جریان دوپینگ آنها واقف نیست؟"

وی اعتقاد دارد "جوانان مردم نزد ما امانت هستند و وظیفه ما مربیان است که آنها را از رفتن به چنین راه هایی حفظ کنیم."

رفتارهای پرخاشگرانه در زمین

از مدت ها قبل بازیکنان تیم های مقابل هفت الماس نسبت به برخوردهای آنها در زمین شکایت داشتند. حامد آفاق بازیکن تیم ملی بسکتبال یکی از آخرین افرادی بود که در جریان لیگ ملی مدعی شد "بازیکنان هفت الماس بهتر است به جای بسکتبال، کاراته بازی کنند."

این رفتارها از عوارض دوپینگ بازیکنان هفت الماس عنوان می شود. موردی که قاسمی نیز اعتقاد دارد بعد از این تعداد مصاحبه باید حداقل شک مربی را برمی انگیخته است.  

فقدان کمیته پزشکی و ضد دوپینگ

فدراسیون فوتبال که ساختار آن به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برمی گردد یک کمیته پزشکی و ضد دوپینگ دارد که موارد مربوط به دوپینگ نیز به این کمیته باز می گردد. در مورد دوپینگی های بسکتبال، پیدا کردن مسئول مستقیمی که بتوان بحث های مربوط به دوپینگ را به او ارجاع داد کار آسانی نیست.

آیا فدراسیون های منهای فوتبال مانند بسکتبال نیز نیازمند کمیته پزشکی و ضد دوپینگ هستند؟ گویا وجود چنین کمیته ای برای فدراسیون های ملی بسکتبال تعریف شده نیست اما با توجه به صحبت های اسلامی مبنی بر ضعف آموزش و آگاهی به بازیکنان و تیم ها، لزوم در نظر گرفتن ساز و کاری در ارتباط به دوپینگ بازیکنان در بسکتبال احساس می شود که چگونگی و شرایط آن باید از تمهیداتی باشد که مدنظر رئیس بعدی فدراسیون قرار می گیرد.

انعقاد پروتکل با فدراسیون پزشکی ورزشی

مسعود قاسمی رئیس کمیته مربیان بهترین پیشنهاد برای پیشگیری از دوپینگ در بسکتبال را موردی می داند که به تازگی به فدراسیون پزشکی ورزشی پیشنهاد شده است. وی توضیح می دهد: "پیشنهاد انعقاد پروتکلی با فدراسیون پزشکی ورزشی  را داده ایم که براساس آن از مردادماه که تیم ها اولین تمرینات خود را شروع می کنند، ماموران مبارزه با دوپینگ به صورت سرزده به تمرینات تیم های دسته اول و سوپرلیگی بسکتبال مراجعه کنند و تست دوپینگ بگیرند. این پیشنهاد در حال تدوین است و بهترین و مناسبترین راه از پیش فصل برای پیشگیری از دوپینگ بازیکنان به شمار می رود. "

قاسمی تاکید می کند که تا زمان برقراری فدراسیون موقت، مبارزه ای جدی برای جلوگیری از دوپینگ بازیکنان بسکتبال صورت می گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دوپینگ ، قاسمی ، بسکتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار