کارگردان نمایش «دیدومک»:

مخاطب با دیدن نمایش؛ قهرمان داستان را خود پیدا می‌کند/ «دیدومک» با استقبال خوب مخاطبان در فصل بهار روبرو شد

ابراهیم گله‌دار زاده گفت: در ساخت این نمایش دوست داشتم که قهرمان داستان در طول قصه برای مخاطب کشف شود و این اتفاق به وقوع پیوست.

ابراهیم گله‌دار زاده، کارگردان نمایش «دیدومک» در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، در خصوص انتخاب نام این نمایش گفت: «دیدومک» پرنده مهاجری است که در جنوب کشور به مدت 6 ماه زندگی می‌کند و 6 ماه دیگر در نقطه‌ای خارج از کشور به سر می‌برد. 
 
وی ادامه داد: پرنده «دیدومک» برای خطه جنوب کشور به ویژه خوزستان و هرمزگان بوده و این پرنده مهاجر با آوازی که می‌خواند در نهایت خبر از آمدن یک نفر و یا اتفاقات خوب و بد را به مردم جنوب کشور می‌دهد که هوشیار باشند. 

 گله‌دار زاده بیان کرد: داستان این نمایش اتفاقات تاریخی سال 1320 همزمان با حمله ناو انگلیس به مردم مظلوم آبادان روایت می‌کند. در ابتدای نمایش 2 پیرمرد در نخلستان، که یکی صیاد و دیگری جاشوی جوانی هستند و تحولات قصه از دیدگاه آن‌ها روایت می‌شود. 
 
این کارگردان اظهار داشت: خیلی علاقه‌مند بودم قهرمان داستان نمایش "دیدومک" در خلال داستان برای مخاطب کشف شود و این اتفاق هم افتاد که مخاطب با دیدن نمایش قهرمان داستان را خود پیدا می‌کند. 

گله‌دار زاده در خصوص موسیقی به کار رفته در حین اجرای نمایش افزود: هر وقت به سمت فرهنگ و سنن جنوب کشور می‌رویم تحت تاثیر گرما ، دریا و طبیعت جنوب کشور قرار می‌گیریم و ناگریز از فرهنگ شاد و موسیقایی جنوب، به شوخ طبعی مردم مهربان و خونگرم این خطه از کشور پی می‌بریم. 

وی در ادامه عنوان کرد: در این نمایش ما سعی کردیم موسیقایی همچون فولکور بومی و مردمی و موسیقی‌هایی که سالیان سال در خطه جنوب خوانده شده را به مخاطب ارائه دهیم. همچنین موسیقی ابتدا و انتهای نمایش «دیدومک» توسط محسن شریفیان هنرمند بوشهری ساخته شده است. 

وی گفت: فکر می کردم به دلیل فصل بهار و سرگرمی‌های بسیاری که در این فصل وجود دارد، این نمایش با استقبال کمی روبرو شود، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و استقبال راضی کننده بود. 

وی یادآور شد: من خود بی نهایت ارادت خاصی به روحیه سلحشوری در سرزمین مادریم ( چه قبل و بعد از دوران دفاع مقدس)دارم و یکی از آرزوهایم این بود که کاری را با این موضوع به روی صحنه ببرم. 
 
*مالک‌ حدپور سراج: «دیدومک» با نگاهی متفاوت به برهه‌ای از اتفاقات تاریخ می‌پردازد 
 
مالک‌ حدپور سراج بازیگر نمایش "دیدومک" در خصوص نقش خود در این نمایش گفت: ایفاگر نقش عبدالنبی هستم و با اینکه نقش کوتاهی دارم، اما در پیشبرد داستان نقش بسزایی دارد و برای خودم بسیار جذاب و دوست داشتنی است. 

وی اظهار داشت: در نمایش "دیدومک" بازیگران بهتر از من بودند که بتوانند از عهده این نقش برآیند، اما با پیشنهاد کمک و راهنمایی‌های کارگردان "ابراهیم گله‌دار زاده" و بازیگران دیگر توانستیم کار را روی صحنه ببرم. 

حدپور سراج بیان کرد:  کارگردان «دیدومک» از منظری دیگر به برهه‌ای از اتفاقات تاریخ توجه کرده و به آن پرداخته است. همچنین ما به غیر از 8 سال دفاع مقدس اتفاقات خوب و تاثیر گذاری در تارخ این آب و خاک داریم که کارگردان این اثر این نقاط را در قالب نمایش به مردم ارائه داده است. 

وی یادآور شد: در بخش‌هایی از این نمایش شاهد خوانش‌هایی به همراه موسیقی‌های محلی و بومی خطه جنوب کشور هستیم که سعی در جذابیت بیشتر به مخاطب دارد و این امر به دلیل اینکه تماشاگر کمتر شاهد خشونت جنگ در نمایش باشد بیشتر به سمت نرمی قصه و مفرح بودن آن برود. 

حدپور سراج خاطر نشان کرد: امیدوارم روزهای باقی مانده این نمایش مخاطبان با حضور گرمشان بتوانند خستگی کار را از تنمان خارج کنند. 

لازم به ذکر است: نمایش "دیدومک" تا 18 اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج ساعت 20 میزبان علاقمندان به تئاتر است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار