وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولین سامانه ملی مشاغل ایران را در اواسط سال 94 جهت بهبود و مساعدت به کار فرمایان و کارجویان ایجاد می‌کنیم و اقدام مهمی در راستای ساماندهی بازار کار است.

به گزارش خبرنگار رفاهی باشگاه خبرنگاران ؛علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه ششمین همایش ملی کار که صبح امروز در سالن تلاش برگزار شد، با اشاره به ساماندهی مشاغل در کشور اظهار کرد: اولین سامانه ملی مشاغل ایران به منظور کمک به کارجویان و کار فرمایان و برنامه ریزی‌هایی دقیق در اقتصاد کشور در اواسط سال 94 فعالیت خود را آغاز می‌کند که اقدام مهمی در راستای ساماندهی بازار کار است.

وی افزود: ILO کشور ایران را در زمینه رفتار عادلانه با کارگر معرفی کرده است و خوشبختانه توانستیم عضویت هیات مدیره ILO را تجربه کنیم و رابطه ایران با ILO رابطه علمی شفاف است و امیدواریم که این همایش زمینه ساز ارتقای این ارتباط باشد.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ضمن تبریک هفته کار و کارگر افزود: امیدوارم بتوانیم از حقوق کارگر سیانت کنیم و کاری در خور شان این قشر ایجاد کنیم که از نظر دستمزد، بیمه، شرایط مطلوبی داشته باشد و همچنین با زیاده خواهی و فساد مالی مبارزه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید در کشور اظهار کرد: کشور ما جامعه تولید محور است و رانت در جامعه راه ندارد و بارها تاکید کرده‌ام که باید تولید در کشور افزایش یابد و این وزارت خانه، وزارت خانه بیکاران نیز هست و باید بیکاران را در جامعه با این محور حمایت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت سیاست اشتغال در دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیاست اشتغال زایی را در دولت تدبیر و امید دنبال می‌کنیم و به دنبال بهبود رابطه وزارت خانه با کارگر و کارفرما هستیم و خوشبختانه امسال شاهد افزایش حقوق بیش از تورم بودیم و در دو سال گذشته 20 درصد مزد را در تورم افزایش دادیم، به طوریکه در سال 93، 31 درصد و در سال 94، 20.5 درصد افزایش داریم که این امر با توجه به تورم انتظاری سال 94، اقدامی بسیار بزرگ است.

ربیعی با بیان اینکه جامعه کارفرمایان و کارگران به وزارت خانه اعتماد کاملی دارند، گفت: کارفرمایان و کارگران برگه‌های سفید امضا را به نشانه اعتماد به وزارت خانه تحویل دادند که این حاکی از احترام و اعتماد آن‌ها به وزارت خانه است، اما این درحالی است که در سال‌های گذشته پس از هر تصمیم گیری شکایت‌های مختلفی به وزارت خانه می‌آمد و کارگران و کارفرمایان وزارت خانه را خانه امید خود می‌دانند و من این اعتماد قشر کارفرمایان و کارگران را به عنوان ذخیره کاری خود قابل افتخار می‌دانم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته رشد اشتغال کم بوده و یا اصلا شاهد رشدی نبودیم، به طوری که با 56 درصد کسری رشد مواجه بوده‌ایم و هزینه پول‌ها نیز در مسیر مورد توجه قرار نگرفته است.

ربیعی ادامه داد: صرف منابع در بنگاه‌های بزرگ که بازدهی نداشته‌اند، قابل توجیه نیست، به طوریکه هم اشتغال را کاهش داده و هم باعث تعطیلی کارخانه فولاد در کردستان و دیگر کارخانه‌ها در استان‌های دیگر شده است.

ربیعی با اشاره به شعار امسال تاکید کرد: شعار امسال اشتغال بزرگ بنگاه‌های کوچک است که در کنار آموزش فنی و حرفه‌ای و بخشی از اعتبار هدفمندی یارانه‌ها امیدواریم بخشی از هدفمندی یارانه‌ها به این هدف نائل شویم و بخش خصوصی کانون کارفرمایان اصناف، دانشگاه‌ها، تشکل‌های کارگری نیز می‌توانند نقش عمده‌ای در تحقق این شعار داشته باشند.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای نیز با محیط زیست به منظور پایه ریزی مشاغل سبز و کاهش اشتغال بدون تخریب پایه‌های زیست محیطی امضا کرده‌ایم که این امر نیز در طراحی و توسعه کارآفرینی نقش موثری دارد. همچنین اشتغال معلولان را در برنامه‌ خود قرار داده‌ایم و سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های متناسب با معلولیت را در سال 93 ارائه داده و با ارائه حق بیمه به معلولان بسیاری از مشکلات پیش روی آن‌ها برطرف می‌شود و گامی موثر در زمینه توانمند سازی معلولان برای حفظ کرامت آن‌ها برداشته می‌شود.

ربیعی با اشاره به اهمیت اصل سه جانبه گرایی در اشتغال افزود: تاسیس 263 هزار تشکل کارگری و کارفرمایی با همراهی دولت،‌اهمیت اصل سه جانبه گرایی را در زمینه اشتغال دو چندان می‌کند و 50 درصد نیز بر میزان این تشکل‌های کارگری افزوده می‌شود.

وی افزود: شورای عالی کار نشست‌های مشترکی در این زمینه داشته‌ایم و این شورا هیچگاه تعطیل بردار نیست.

ربیعی ادامه داد: 22 میلیون شاغل در کشور وجود دارد که 15 میلیون از آن‌ها دفترچه بیمه دارند و 7 میلیون نفر در مشاغل غیر رسمی یا مشاغل دیگر بیمه نشده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: 600 هزار دفترچه بیمه در سال 93 صادر شده است که این بدین معناست که در سال 93، 600 هزار شغل خالص ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم که در افق سال 1404 تعداد شاغلین به 35 میلیون نفر برسد که به این ترتیب باید سالانه بیش از 800 هزار شغل ایجاد کنیم و اگر نتوانیم به این نقطه مطلوب برسیم، در آینده با مشکل بیکاری مواجه می‌شویم که این امر تنها در سایه ثبات اقتصادی صورت می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به اهمیت کار و تولید در جامعه تصریح کرد: باید کارگر را ارج نهیم و تولید را در جامعه افزایش دهیم و باید سیاست افزودن پول با کار را ترویج دهیم و روایج سیاست پول با پول جلوگیری کنیم.

ربیعی در پایان گفت: لزوم نشاط اجتماعی در محیط کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است که امیدواریم تمام هدف‌های وزارت خانه و دولت با تمسک به شعار همدلی، همزبانی صورت گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار