ژاپن و آمریکا شب گذشته برسر برگزاری مذاکرات دفاعی سه جانبه با همکاری کره‌جنوبی، به منظور بهبود راهکارهای مقابله با مسئله هسته‌ای کره‌شمالی توافق کردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری کیودو، "جن ناکاتانی"، وزیر دفاع ژاپن با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت وی و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در مذاکرات شب گذشته خود توافق کردند تا در حاشیه مجمع امنیتی سالانه "شانگری – لا" که اواخر ماه مه در سنگاپور برگزار می‌شود، با "هان مین-کو"  وزیر دفاع کر‌ه‌جنوبی دیداری سه جانبه‌ برگزار کنند. 

ناکاتانی افزود: تداوم اقدامات کره‌شمالی در جهت توسعه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک تهدیدی برای ژاپن به شمار می‌رود و در این زمینه همکاری با کره‌جنوبی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. 

گفته می‌شود، وزارت دفاع کره‌جنوبی پیشتر در اوایل این ماه اعلام کرده بود قصدی برای برپایی مذاکرات سه جانبه مقامات دفاعی با ژاپن و آمریکا ندارد. 

پنتاگون اعلام کرد؛ اشتون کارتر و ناکاتانی در مذاکرات شب گذشته بر اهمیت تقویت همکاری‌های دوجانبه در مسائل امنیت سایبری و فضایی تاکید کردند.  دو طرف همچنین توافق کردند تا به کشورهای جنوب شرق آسیا در جهت تقویت توانمندی برای مقابله با ادعاهای چین بر مالکیت جزایر مورد اختلاف در دریای چین جنوبی کمک کنند. 

ناکاتانی افزود: ما از چین می‌خواهیم تا به مقررات و استانداردهای بین‌المللی پایبند باشد و نقش سازنده و هماهنگی در این زمینه ایفا کند.

پیشتر در روز سه‌شنبه رهبران اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در نشستی در مالزی، درباره ادعاهای ارضی چین در منطقه  به طور جدی ابراز نگرانی و اعلام کردند این فعالیت‌ها روند صلح، امنیت و ثبات را در منطقه به خطر می‌اندازد. 

دو طرف همچنین درباره طرح جابجایی پایگاه هوایی تفنگداران دریایی آمریکا  فوتنما در اوکیناوا بر اساس توافق‌های دوجانبه مذاکره کردند. 

به رغم اعتراضات مخالفان و ساکنان محلی ، دولت ژاپن اقدامات اولیه را برای ساخت یک تاسیسات برون ساحلی در جزيره" ناگو" به منظور جابجايي تاسيسات "فوتنما" به اين مکان پيگيري می‌کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار