کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حزب‌الله و ارتش سوریه عملیات بزرگی انجام دادند و منطقه قلمون را از دست جبهه النصره و داعش خارج کردند و رزمندگان حزب‌الله در آنجا مستقر شدند.

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه بلندی‌های منطقه قلمون در جنگ‌های سوریه از چند جهت بسیار راهبردی است، گفت: گروه‌هایی که به منطقه بلندی‌های قلمون تسلط داشته، راحت‌تر می‌توانند از فضای لبنان و کارهای لجستیکی و نظامی استفاده کنند و حتی از طریق لبنان به دریا راه پیدا کنند.  
 
وی افزود: مهم‌ترین دغدغه داعش برای دریافت کمک آسانتر ‌از غرب به صورت کالا بوده و قلمون حلقه وصلی برای دریافت این کمک‌ها است. گرچه آن‌ها می‌توانند از طریق حلب و منطقه لاذقیه به نوعی به دریا راه یابند، اما در صورت چیره شدن بر بلندی‌های قلمون دسترسی به راه دریای مدیترانه نزدیک‌تر است.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: کسی که به منطقه قلمون دسترسی داشته باشد، سیطره آن بر دمشق هم  راحت‌تر است. حفظ قلمون رابطه تنگاتنگی با دمشق به عنوان پایتخت سوریه دارد.     
 
وی افزود:  زمانی که جبهه النصره بر قلمون  مستقر شد، تلاش داشت تا یک مرکزیت برای حوزه خود درست کند، اکنون بین جبهه النصره و داعش در سوریه درگیری‌هایی است و جبهه النصره برای استقرار و فتح مناطق کوشش بیشتری می‌کند و قلمون هم منطقه‌ای مهم بوده و آن منطقه‌ای است که هم تسلط بر شمال و هم جنوب را فراهم می‌کند و شمال و جنوب سوریه و راه‌های استراتژیکی از آنجا می‌گذرد. از این راه می‌توان استفاده کرد و در مجموع  مواضع یا سنگرهای نظامی درست کرد. این بهترین راه و بهترین منطقه است.  
 
قنادباشی اظهار داشت: حزب الله و ارتش سوریه عملیات بزرگی انجام داده که منطقه قلمون را از دست داعش و معارضین سوری خارج کردند و رزمندگان حزب الله در آنجا مستقر شدند. اخیرا کمک‌هایی که جبهه النصره از عربستان دریافت کرده همزمان با عملیات یمن بود، خیلی‌ها گفتند عربستان کوشش می‌کند از موضع قلمون ضرر به سوریه وارد کند و نیروهای ارتش سوریه و حزب الله لبنان به جای یمن بر قلمون تمرکز کنند و دمشق در موقعیت خطر قرار گیرد و حزب الله و ارتش سوریه ناگزیر ‌شوند به آن سو رو بیاورند. 
 
وی افزود: در اینجا بحث از ابزارهای جنگی نیست، چون معارضین سوریه دارای ابزار جنگی پیشرفته‌ای هستند. در اینجا بحث از طرح و نقشه و تجربه ارتش سوریه و حزب الله است که در واقع عامل پیروزی بود. چون آن‌ها با طراحی و‌ شناختی که از منطقه داشتند، موفق به پیروزی شدند و دشمنان را به عقب راندند.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: گروه تکفیری و جبهه النصره عمدتا از عربستان کمک مالی دریافت می‌کنند، کمک‌هایی که به این گروه می‌شود عمدتا از جانب عربستان و قطر است، کمک به جبهه النصره به طور مستقیم یا غیر مستقیم است و جبهه النصره ظاهرا پیوندشان با داعش به هم خورده و عربستان نیز احساس خطر می‌کند. چون داعش ولایت مکه و مدینه را از آن خود اعلام کردند. در یمن هم داعشی‌ها حرکاتی می‌کنند که عربستان در درازمدت خیلی موافق آن نیست، لذا خوشحال می‌شوند این گروه‌های تکفیری در سوریه بوده که خاصیت داعش را نداشته باشند و در ضمن بشار اسد در فشار قرار گیرد.  
 
قنادباشی تصریح کرد: تحلیل‌ها این است که جبهه النصره از عربستان و قطر بیش از گذشته کمک می‌گیرد، مسئله مهم دیگر این است که جبهه النصره با داعش درگیر شده و بعضی از نیرو‌هایشان را به همدیگر مشغول کرده‌اند و طیف وسیعی از معارضین سوریه و یک ترکیب وسیع‌تری در چارچوب‌های گذشته باز‌ کرده و دنیای غرب امیدش به جبهه النصره است و آموزش‌های نظامی غربی‌ها در ترکیه بیشتر به نیروهای جبهه النصره تمرکز دارند تا داعش.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها اکنون مخالفین سوریه را در ترکیه و اردن آموزش نظامی می‌دهند و بخشی از آن در ترکیه شروع شده است تا در خاک سوریه به جنگ بفرستد و عمدتا نیروهایی هستند که در حال حاضر بیشترش در اختیار جبهه النصره است.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار