حاشيه سازی ها و پرونده سازی های سليقه ای خارج از حيطه مديران سينما در فضای صدور پروانه نمايش به شدت حاكم است.

باشگاه خبرنگاران ميثم محمدي - جريان دريافت پروانه نمايش هميشه محل بحث بوده و يكي از موضوعاتي است كه رسانه ها توجه ويژه اي به آن دارند و در مواجهه با متوليان به كسب اطلاعات و همچنين ايجاد چالش در مسير چند و چون دريافت پروانه ها مي پردازند . وجود چنين بستري به اين معناست كه حاشيه سازي ها و پرونده سازي هاي سليقه اي و نگاههاي جناحي خارج از حيطه مديران سينما در چنين فضايي به شدت حاكم است و گاهي فقط و فقط يك فيلمساز و يا صاحب اثر را متضرر مي كند و ديگراني را كه براي منافع شخصي هيزم به آتش خود افروخته مي ريزند را به منافع غيرهنري نزديك تر مي كند .

اين روزها زمزمه هايي به گوش مي رسد كه «احتمال باران اسيدي» يكي از فيلم هاي موفق جشنواره سي و سوم فجر كه ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه از سوي داوران را نيز دريافت كرد ، براي دريافت پروانه نمايش دچار مشكل شده است و وضعيت نامشخصي دارد . البته كه هنوز خبري از منابع موثق و در اصل از سوي شوراي صدور پروانه نمايش منتشر نشده است و اين همان گمانه زني هايي است كه پيش از اين به آن اشاره كرديم . با تمام اينكه شوراي صدور پروانه نمايش هنوز براي صدور پروانه اين فيلم تصميمي نگرفته ، اما درخصوص مباحثي چون توقيف و در كمد ماندن اين اثر هم صحبتي به ميان نيامده است .

 اگر به عقب بازگرديم و جشنواره سي و سوم را مرور كنيم ، متوجه خواهيم شد كه نه تنها «احتمال باران اسيدي» در جشنواره با انتقاد و تذكر و يا هر آن چيز ديگري كه برخي رسانه ها عنوان مي كنند روبرو نشد ، بلكه با استقبال اكثر منتقدان معتبر سينمايي و كارشناسان نيز مواجه شد و حتي در بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر نيز به نمايش درآمد .پس تا به امروز موضع مشخصي درباره مشكل دار بودن اين اثر از سوي متوليان سينمايي اتخاذ نشده است .

حال اينكه كارگردان يا صاحب اثر نگران دريافت پروانه نمايش اثرش باشد ، يك حق طبيعي است و از سوي ديگر هم شوراي صدور پروانه نمايش بايد در چهارچوب وظايف خود و پس از بررسي هاي فني و محتوايي پاسخگو باشد و طبيعي است كه چنين تعلل ها و پاسخ ندادن هايي كه از محدوده طبيعي خارج مي شود ،  بازار شايعه سازي و خدشه دار كردن وجهه آنها را داغ مي كند و از طرفي هم مي تواند منجر به تغيير مسير يك فيلمساز موفق و جوان شود . چه بسا كه در دوره مديريت سينمايي دولت يازدهم شاهد اعلام موضع مشخص در مورد برخي فيلم هاي مساله دار بوده ايم و حتي شاهد بوديم كه آثاري راديكال تر وجود داشته اند كه پس از كش و قوس هاي فراوان در سينما اكران شده اند و دوباره فقط همان حاشيه هايي باقي مانده كه بي ترديد عمده آنها در سياست هاي كلي مسئولان سينمايي نبوده است و در بيشتر مواقع متاثر از شانتاژهايي بوده كه برخي گروه ها ايجاد كرده اند و نگاهي فارغ از بحث هنر و سينما داشته اند .

به هر حال باز هم اگر نگاهي به جريان توليد و اكران فيلم سينمايي «احتمال باران اسيدي» بياندازيم متوجه خواهيم شد كه اين اثر در فضايي اجتماعي به زندگي يك پيرمرد تنها مي پردازد كه براي فرار از تنهايي خود به شهر پناه مي برد و در آنجا در ارتباط با دو جوان به نوعي دگرگوني اميدوارانه مي رسد . فيلمي كه يكي از اصلي ترين انتقاداتي كه به آن وارد مي شد ، ضرب آهنگ ابتدايي آن بود كه بهتاش صناعي ها پس از اكران اثر در جشنواره به اصلاحاتي در آن دست زد و حدود 9 دقيقه از كار را نيز كوتاه كرد .

فيلم سينمايي «احتمال باران اسيدي» به تهيه كنندگي روح الله برادري و سميرا برادري و كارگرداني بهتاش صناعي ها است كه شمس لنگرودي ، مريم مقدم و پوريا رحيمي سام در آن به ايفاي نقش پرداخته اند  و با استناد به نظر منتقدان و صاحب نظران يكي از فيلم هاي موفق سي و سومين جشنواره فيلم فجر بود كه مي تواند در جريان اكران نيز مسير درستي را طي كند . پس بايد منتظر ماند و ديد كه مديران سينمايي در روزهاي آينده موضع مشخصي در قبال اين اثر اعلام خواهند كرد و يا اينكه كماكان با سكوت خود گمانه زني هاي برخي گروه ها درخصوص توقيف و يا در كمد ماندن اين اثر را تقويت خواهند كرد ؟!

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.