نویسنده کتاب تاریخی« خاطرات حیدرخان عمو اوغلی» گفت: در گذشته کتاب تنها در دست قشر خاصی از جامعه بود و عموم مردم کتاب نمی‌خواندند که همین امر در بی میلی مردم ما به کتاب تأثیر گذاشت.

ناصرالدین حسن زاده، نویسنده کتاب تاریخی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، پیرامون ترویج کتابخوانی گفت: برای من جای تعجب دارد که چگونه ممکن است شوق دیدن دوباره و چند باره سریال‌های ماهواره‌ای برای خانواده‌ها وجود داشته باشد اما این میل و علاقه برای خواندن چند صفحه کتاب وجود نداشته باشد.

وی افزود: آنچه که باعث کتاب نخواندن و سرانه پایین مطالعه در کشور ما شده است به نظرم ریشه تاریخی دارد در گذشته کتاب تنها در دست قشر خاصی از جامعه بود و در دسترس عموم قرار نداشت همین امر به لحاظ تاریخی می‌تواند مانع علاقه‌مندی به کتاب میان مردم باشد.

نویسنده کتاب «خاطرات حیدرخان عمو اوغلی» اظهار داشت: معتقدم آنچه می‌تواند در ترویج کتابخوانی موثر باشد به خصوص میان کودکان و نوجوانان که نسل آینده را می‌سازند خانواده از یک طرف و مدارس و آموزش و پرورش از سویی دیگر است.

وی تصریح کرد: نقش مادران در تربیت کودکان و سوق دادن آنها به سمت خواندن کتاب و علاقه مندیشان بسیار مهم است. از دامان مادران است که کودک کتابخوان می‌شود.

حسن زاده در ادامه بیان کرد: تلویزیون به عنوان رسانه‌ای همگانی و در دسترس عموم، می‌تواند در ترویج کتابخوانی نقش داشته باشد. چرا باید شخصیت‌های اصلی در یک فیلم کمتر با کتاب عجین باشند؟

وی خاطر نشان کرد: طراحان صحنه در فیلم‌های تلویزیونی و حتی سینمایی می‌توانند تنها با قرار دادن کتابخانه‌ای در گوشه صحنه و یا قرار دادن چند کتاب روی میز و در دستان شخصیت‌های قصه، در علاقمندی و ترویج کتابخوانی نقش داشته باشد.

لازم به ذکر است، ناصر الدین حسن زاده متولد 1336 بوده و حرفه اصلی‌اش خرید و فروش کتابهای کمیاب است. وی در طول مدت 25 سال فعالیت فرهنگی خود کلکسیونی از دست خط مشاهیر معاصر و قاجار، کارت پستال‌ها، اعلامیه‌های احزاب و عکس‌های قدیمی را جمع‌آوری کرده است. نویسنده کتاب«خاطرات حیدرخان عمو اوغلی» همچنین تاکنون 20 نمایشگاه کارت پستال، عکس و ... را در حسینیه ارشاد، نگارخانه مجلس و سایر مراکز فرهنگی برگزار کرده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.