کودکان را باید به طور درونی به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشن ملت کتاب‌خوان و مراسم تجلیل و تقدیر از طلایه‌داران کتاب با حضور غلامرضا کاظمی دینان مشاور کل بانک مرکزی، علیرضا حاجیان‌زاده مدیر کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، مصطفی محمدیان مشاور بانک ملت، مسعود غلام‌پور مدیر عامل بنیاد ملت و محمد بیگدلی رئیس هیات مدیره بانک ملت در کانون پرورشی فکری در روز شنبه برگزار شد.

علیرضا حاجیان‌زاده مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به رویکردی که کانون برای ترویج کتاب‌خوانی در کودکان دنبال می‌کند، گفت: اهم مسائلی که کانون دنبال می‌کند، سواد خواندن و کتاب‌خوانی است. کانون در موضوعات مختلف مثل فیلم، موسیقی، تئاتر و کتاب خدمت می‌کند و در طی تاریخ 50 ساله خود، مسئله کانون مسئله اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بوده است. به همین دلیل همه مراکز ما در کشور حدود 920 مرکز هستند که به این مسئله پرداختند و این مراکز به کتابخانه‌های کانون معروف هستند.

وی درباره روش علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی گفت: تلاش می‌کنیم کودکان را به کتاب‌خوانی به صورت درونی علاقه‌مند کنیم نه به شکلی ظاهری، زیرا از این طریق نتیجه مثبت گرفتیم. راه‌هایی مانند قصه‌گویی برای کودکان، کارهای هنری، نمایش‌نامه‌ها و تئاترها که مربی باید به کودک بگوید این نمایشنامه از کدام کتاب برداشت شده است، نقاشی کردن و 42 فعالیت دیگر در کانون مثل سفالگری، طراحی، نگارگری و ... این کار علاوه بر علاقه‌مند کودکان به کتاب به آن‌ها مهارتی همچون برقراری ارتباط، درک مسئله و حل مسئله، مهارت نوشتن، توانایی بیان، خلاقیت برای خلق چیزهای جدید می‌آموزد.

غلامرضا کاظمی دینان مشاور کل بانک مرکزی درباره رسیدن به توسعه پایدار در جامعه گفت: وقتی جامعه‌ای دانا و توانا شد، حتما به توسعه پایدار دست پیدا خواهد کرد. مردم ما برای خرید لوازم غیرضروری خوب خرید می‌کنند ولی برای خرید کتاب چانه می‌زنند و نمی‌دانند که باید برای خرید کتاب که با فرهنگ جامعه رابطه مستقیم دارد، مردم را تشویق کرد.

وی ادامه داد: سرانه مطالعه در ایران در شبانه‌روز 18 دقیقه و 37 ثانیه است که نسبت به دیگر جوامع خیلی کم است. 

مشاور کل بانک مرکزی حتی به کاهش آمار مطالعه در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: این مسئله در میان قشر محصل یک فاجعه است ضمن اینکه تیراژ کتاب از سه‌هزار به 700 رسیده است.

کاظمی دینان در پایان گفت: در حال حاضر 2.5 میلیون نفر عضو کتابخانه‌ها هستند که از این آمار تعداد معدودی فعالند. در صورتی که نسبت به جمعیت کشور باید 15 میلیون فرد کتاب‌خوان و فعال در کتابخانه داشته باشیم.

در آخر برنامه از طرح اهدای 40 هزار کتاب به کتابخانه کانون که در فاصله یک ماه به هزار کتابخانه کانون ارائه می‌شود، رونمایی شد. این کتاب‌ها با مشورت و نظارت کارشناسان و مشاوران کانون انتخاب شده است.

طرح دوم جایزه ملت کتاب‌خوان با پیشنهاد و فکر علی‌رضا حاجیان‌زاده و معاون او بود که برای کودکان کتابخوان و خانواده‌های پیشرو در این زمینه یک جایزه ملی در نظر گرفته شده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار