بوستان لاله از جمله پارک‌های فرامنطقه‌ای در پایتخت هستند که هر شهروند تهرانی حداق یک بار گذرش به این دو بوستان افتاده است.

گزارش ویژه//از میدان اسب دوانی تا پیدایش بوستان لالهبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران موقعیت جغرافیایی بوستان لاله که در محدوده منطقه 6 شهرداری واقع شده و از شمال به خیابان فاطمی، از جنوب به بلوار کشاورز، از  غرب به خیابان کارگر و از شرق به خیابان حجاب محدود می‌شود که در همسایگی این بوستان موزه هنرهای معاصر، موزه فرش ایران و هتل لاله نیز قرار دارد. 

*پارک لاله قبل از 57
شاید کمتر کسی بداند که پارک لاله در سال 1345 که تا پیش از آن این اراضی دراختیار ارتش بوده که برای رژه و اسب دوانی مورد استفاه قرار می‌گرفت که به این دلیل میدان اسب دوانی(جلالیه) نام داشت. 

*طراحی فرانسوی بوستان لاله 

پس از سال‌ها، ارتش این اراضی را به عنوان مطالبات وزارت دارایی به آن سپرد و وزارت آبادانی ومسکن وقت ماموریت داشت تا تصمیمی برای ا ین زمین‌ها بگیرد که سپس تصمیم بر آن شد تا قسمت شمال پارک در اختیار تاسیسات فرهنگی و قسمت جنوبی، پارک احداث شود که طرح آن توسط یک طراح معروف فرانسوی و سایر طراحان پارک سازی و ایرانی صورت گرفت.
 
*تغییر نام پس از پیروزی انقلاب اسلامی 

پس از طراحی پارک، شهرداری عملیات اجرایی را طبق طرح پیگیری نمود و سرانجام در سال 45 این پارک تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 نام این پارک به لاله تغییر یافت.
 
*طراحی ضلع جنوب شرقی پارک به سبک ژاپنی‌ها 

ضلع جنوب شرقی  این بوستان به سبک ژاپنی طراحی شده و دارای نهرهای مارپیچ و آب نما، همچنین امکاناتی از جمله زمین والیبال، زمین بسکتبال، مرکز تئاتر عروسکی،  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تندیس‌های افراد معروف، میزهای شطرنج، انواع پوشش‌های گیاهی مختلف و... در این پارک که 280 هزار متر مربع است می‌باشد. 

*جنگل کاری پارک ساعی توسط مرحوم کریم ساعی 

بوستان‌ ساعی با مساحت 120082 مترمربع که یکی دیگر از پارک‌های فرامنطقه‌ای در شهرداری منطقه 6 واقع شده است که از یک سو به خیابان خالد اسلامبولی و از سوی دیگر به خیابان ولیعصر مشرف است که در سال 1324 در اختیار وزارت کشاورزی وقت بوده است و در سال 1329 به همت مهندس کریم ساعی این پارک درخت کاری و جنگل کاری شد. 

*واگذاری پارک ساعی به شهرداری تهران در سال 1334 

پس از درگذشت مهندس ساعی به دلیل سانحه هوایی، این بوستان دوباره در اختیار وزارت کشاورزی وقت قرار  گرفت و پس از توسعه فضای شهری در سال 1334 این پارک به شهرداری تهران واگذار و سازمان پارک‌ها  این بوستان را تجهیز و عمومی اعلام کردند. 

*وجود باغ ژاپنی در بوستان ساعی 

پس از توسعه پارک از جمله ایجاد جوی، برکه، آبشار و... قسمتی از  پارک که پرندگان آبزی در آن محل نگهداری می‌شود، به باغ ژاپنی معروف است و در سال‌های 76تا 77 نیز  حیوانات دیگری به این پارک آورده شدند. 

امکانات دیگری از جمله پوشش گیاهی متنوع، زمین بازی کودکان، سالن اجتماعات، فرهنگسرا، رستوران، سالن سوادآموزی، سالن ورزشی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، شهربازی کودکان، آلاچیق و... در پارک ساعی وجود دارد. 

گزارش از زهرا ریاحی 

انتهای پیام/
برچسب ها: پارک ساعی ، بوستان ، لاله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار