به گزارش
خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛ طرح تعطیلی مدارس با هدف انجام برنامه های فوق پژوهشی در مدارس برنامه ریزی شد ولی آنچه هماکنون با آن مواجه هستیم تعطیلی کامل مدارس در روز پنجشنبه است در حالیکه معلمان در کنار دانشآموزان باید به انجام فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و تربیتی بپردازند و به سمتی سوق پیدا کنند که در روزهای پنجشنبه برنامه ویژه برای دانشآموزان در نظر گرفته شود تا جایی که دیگر در جامعه با رشد جرائم اخلاقی در دانشآموزان مواجه نشویم.
علی میر صادقی مشاور تحصیلی و روان شناس در گفتو گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به تعطیلی مدارس در روز پنج شنبه گفت: خانوادهها هیچ برنامهای برای پنجشنبه فرزندان خود ندارند در حالی که افزایش میزان استراحت برنامههای خانوادگی طرح خوبی است اما درگیریهای کاری و عدم برنامهریزی خانوادهها باعث به هدر رفتن اوقات فراغت فرزندان شده است و عدم نظارت کافی خانوادهها و مدارس مشکلات اخلاقی دانشآموزان را افزایش میدهد.
مسافرتهای آخر هفته دانشآموزان
همزمان با تعطیلی مدارس در پنج شنبهها شاهد افزایش مسافرتهای برون شهری هستیم که خانوادهها بدون در نظر گرفتن سن نوجوانان، برنامههای مسافرتی را تنظیم میکنند که با روند زندگی دانشآموزان مغایرت دارد.
میر صادقی گفت: مسافرتهای طولانی و بیبرنامه بودن خانوادهها برخلاف انتظار خود والدین باعث خستگی بیش از حد و عدم آمادگی مناسب دانشآموزان برای شروع هفته تحصیلی خود در روز شنبه میشود، تاحدی که نظم زندگی نوجوانان را تغییر میدهد.
تلاش بر تغییر برنامههای آموزشی دانشآموزان در روزهای تعطیل
برخی از والدین با برنامه ریزی صحیح برای فرزندانشان سعی میکنند برنامههای ورزشی، تفریحی و فرهنگی را در روزهای تعطیل فرزندانشان جای دهند تا علاوه بر استراحت سایر مهارتهای اجتماعی را نیز فرا بگیرند هر چند که نباید نقش مشاوران تحصیلی آگاه را نادیده بگیریم.
میر صادقی میگوید: من در برخی از مدارس که به عنوان مشاور تحصیلی حضور دارم، سعی میکنم به همراهی خود مدارس پنج شنبهها را به گونهای خاص نام گذاری و برنامهریزی کنیم که دانشآموزان به جای درس خواندن سایر مهارتهای خود را افزایش دهند و دانشآموزان را تشویق به انجام برنامههای ورزشی، فرهنگی و هنری میکنند.
تورهای یک روزه
در کشورهای توسعه یافته برای روزهای تعطیل بچه ها تورهای یک روزهای در طی یکسال برنامه ریزی میشود به این صورت که در هفته اول به دیدن گالریها میروند، هفته دوم از حوزهها بازدید میکنند، هفته سوم برنامه ورزشی دارند و این روند تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد که اگر چنین برنامههایی توسط مدیران و مسئولان آموزش و پرورش برای دانشآموزان فراهم شود عملکرد بسیار موثری را بر روند زندگی دانشآموزان خواهد داشت.
این مشاور تحصیلی در خصوص ویژگیهای تورهای یک روز گفت: در انگلستان تورهایی به نام Slyptor برگزار میشود که مشاور یا معلم مدرسه با یک راهنما از کشور خارجی هماهنگ میکند که یک مکان تاریخی به دانشآموزان نشان دهد و بعد از آن به نقد و یادگیری آن میپردازند مثلا یک راهنمای چینی تصویری از دیوار چین را از طریق برنامههای ویدیویی(Skyp) نشان میدهد و تاریخچه آن را بیان میکند از سوی دیگر ما در ایران پژوهشگاههای خوبی را داریم که میتوانیم با استفاده مناسب از آنها مهارتهای بچهها را افزایش دهیم در حالی که اطراف تهران پژوهشگاههای خوارزمی و نجوم با امکانات مناسبی وجود دارد که بیاستفاده مانده است از آنجایی که دور بودن بچه ها از هنر و فضاهای هنری آسیبهای جبران ناپذیری را به زیبا شناختی کشور وارد میکند که در پی آن بیاعتقادی آموزش و پرورش به استفاده از کتاب هنر است که حس زیبا شناسی بچهها را کم کرده است و شهرداری با برگزاری و ایجاد بزرگترین گالریها سعی در جبران آن دارد.
گفتنی است که آموزش و پرورش میتواند با قرار دادن روند یادگیری مهارتهای زندگی (Lifeskill) در اوقات فراغت دانشآموزان سایر مهارتهای دانشآموزان را افزایش دهد. منظور از مهارتهای زندگی مهارتهایی همچون آشپزی، نحوه اتو کردن ، خانه سازی و طراحی دکوراسیون است که جزو وظایف مدارس به شمار میآید.
گزارش از آتوسا خطیبی
انتهای پیام/