نخستین بار در کشور جاده های روستایی گیلان با مشارکت بخش خصوصی آسفالت می شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ،مدیرکل راه وشهرسازی گیلان با اشاره به اینکه تاکنون فقط 4 هزار کیلومتر، کمتر از نیمی از راه های روستایی گیلان آسفالت شده گفت: علت عقب بودن گیلان از میانگین کشوری، تراکم بالای جمعیت در روستاها و کمبود منابع مالی است.

شعبانعلی خاوری گفت: بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی مکلف است آسفالت راه روستاهای بیش از 50 خانوار جمعیت کشور را در اولویت قرار دهد این درحالی است که تراکم جمعیت در روستاهای گیلان بالاست.

وی با اشاره به اینکه راه هزار و 385 روستا از هزار و 475روستای بیشتر از50 خانوار گیلان دست کم یکبار آسفالت شده و فقط راه 90 روستای از این دست روستاها آسفالت نشده است افزود: درحال حاضر بیشترین آمار روستاهای فاقد آسفالت گیلان مربوط به روستاهای با جمعیت کمتراز20و تا50 خانوار جمعیت است.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان اعتبارات ملی حوزه راه روستایی گیلان را سالانه100 میلیارد ریال اعلام کرد وگفت : سالانه حدود 60میلیاردریال اعتباراستانی هم برای بهسازی و آسفالت راه های روستایی گیلان اختصاص می یابد که این اعتبارات کافی نیست

شعبانعلی خاوری با بیان اینکه برای جبران کمبود منابع مالی وعقب ماندگی گیلان از آسفالت راه روستایی، پارسال مشارکت بخش خصوصی را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم گفت: با انعقاد تفاهمنامه های چند جانبه بین وزارت راه وشهرسازی، استانداری گیلان، اداره کل راه وشهرسازی، فرمانداری ها وبخش خصوصی برای نخستین بار در کشور از مشارکت بخش خصوصی برای آسفالت راه های روستایی استفاده می شود.

وی افزود: براساس این تفاهمنامه از بهمن ماه پارسال آسفالت هزارو550کیلومتر از راه روستایی گیلان به15کارخانه آسفالت بخش خصوصی سپرده شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان گفت:با آسفالت این مقدار راه روستایی شاخص بهره مندی از راه روستایی آسفالته در گیلان حدود 15درصد ارتقاء یافته و به 61 درصد خواهد رسید.

شعبانعلی خاوری هزینه آسفالت هزارو550کیلومتر راه روستایی گیلان را3هزارو100 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه40درصد از هزینه آسفالت هزار و550 کیلومتر راه روستایی گیلان، معادل هزارو240میلیارد ریال مربوط به تامین قیر است گفت: بر اساس قانون بودجه 94 ، وزارت نفت موظف به تامین 2میلیون تن قیر رایگان برای وزارت راه و شهرسازی است که با تحقق این امر بخشی از سهم گیلان برای تامین قیرآسفالت هزار و550کیلومتر راه روستایی در اختیار بخش خصوصی قرارمی گیرد .

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان تصریح کرد: بخش خصوصی در قبال دریافت قیر رایگان موظف است این میزان راه روستایی را بر اساس طول مسیر در مدت 6 ماه تا 2سال آسفالت کرده و در همین بازه زمانی به تدریج مطالبات خود را از محل اعتبارات استانی و ملی دریافت کند.

شعبانعلی خاوری گفت: امسال به پشتوانه امضای تفاهمنامه وزارت راه و شهرسازی با بخش خصوصی توانستیم تاکنون200میلیاردریال از اعتبارات ملی را دریافت کنیم و تلاش می کنیم تا پایان سال مالی جذب اعتبارات ملی در این حوزه را به حدود 500 میلیارد ریال برسانیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.