شیفتگان عرفانی که نتوانند عرفان را نقد کنند اسلام را به قرون وستا می‌برند اما امام خمینی (ره) جزء معدود عارفان فرهیخته جهان است که نقدهای سازنده به عرفان دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،جهت الاسلام علی رضایی تهرانی در همایش عرفان اسلامی از نگاه امام خمینی(قدس سره)بنیادها و دستاوردها، با بیان این مطلب افزود: امام (ره)فردی بود که در همه زمینه معارف اسلام اعم از فلسفه ،منطق،کلام ،فقه وعرفان عملی و نظری اشراف کامل داشت به و بهترین شکل این معارف عمیق دینی را در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و حاکمیتی که رهبری ملت ایران و مسلمان جهان را بر عهده داشت پیاده نمود.

وی با اشاره به نا پدید شدن امام موسی صدر در کشور لیبی به دست عوامل امریکا واسراییل گفت: ترس ابر قدرت‌های دنیا این است که امام خمینی دیگری در جهان اسلام ظهور نکند.

وی خاطر نشان کرد : جهان اسلام فیلسوف دینی زیاد دارد ولی معمار کبیر انقلاب تنها فیلسوفی است که مرد میدان عمل بود ودر همه زمینه‌ها جرات و جسارت وارد میدان شدن را داشت به همین خاطر توانست نظام سلطنت شاهنشاهی ایران را که ریشه در دو هزارو 500 سال پیش داشت را برانداخت و نظام شیعه را بر پا کند.

در بخش دیگری از همایش حجت‌الاسلام و المسلمین یزدان پناه از حوزه علمیه قم به مباحث اصلی عرفان و بنیادهای عرفان اسلامی پرداخت و گفت: عرفان حضرت آیت الله خمینی (ره) یعنی دین شناسی برتر چرا که اخلاق بدون تزکیه تاثیر چندانی در تربیت اصولی جامعه نخواهد داشت به مانند این است رذالت وجودی فرد کمی کنترل شود.

حجت الاسلام یدالله یزدان پناه در ادامه تصریح کرد: وقتی افراد جامعه عرفان درست دینی را بیاموزند با تزکیه نفس رذالت وجودی فرد ریشه کن وفضایل اخلاقی در وی نها دینه می‌شود و آن موقع جامعه به کمال انسانی دست پیدا می‌کند.

مانند تربیتی که امام ره در سالهای دفاع مقدس بر روی جوانان پاک فطرت مسلمان ایران زمین انجام داد که برکات آن تربیت درست ضامن امنیت امروز کشور شده است.

همچنین در بخش پایانی همایش دکتر محمد فنایی اشکوری در خصوص دستاوردهای اجتماعی و فردی عرفان حضرت امام (ره) گفت: نامه عرفانی امام (ره) به حاج احمد آقا فرزند بزرگوارشان حاوی نکات ارزنده اخلاقی واجتماعی است که درس زیادی به انسان‌های علاقمند و آگاه می‌دهد.

وی ضمن ابراز تآسف از اینکه آثار حضرت امام (ره) بصورت مجموعه منسجم به چاب نرسیده وپراکنده است اظهار داشت: معمار بزرگ انقلاب 14 اثر دراخلاق و عرفان دارند که بیشتر آن طی 12 سال یعنی از سال 1308 تا 1357 توسط این مرجع دینی ارزشمند به نگارش در آمده است.

دکتر فنایی اشکوری ضمن نقد عرفان‌های هندو ومسیحیت گفت: عده زیادی از علما حضرت امام درخواست داشتند که عرفان در حوزه های علمیه نباشد چرا که معتقد بودند باعث ضربه زدن به اصول فقه اسلامی می شود ولی حضرت امام خمینی ره فرمودند باید عرفان اسلامی در حوزه‌ها وجود داشت باشد ولی نگاه افرطی به عرفان عملی ونظری گاهی باعث می‌شود انسان‌ها به جهنم فرستاده شوند اما لازمه فعالیت انسان ساز یک مجتهد اسلامی این است درهمه حوزه‌های دینی از جمله عرفان تخصص داشته باشد و نمود عملی آن در زندگی وی نمودار باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخن خود به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص عرفان حضرت امام) ره( اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی)ره( شاگرد مکتب پیامبر اکرم (ص) است که هر اصل دین در زندگیش جای خود را دارد از این روست که میبینیم امام خمینی (ره) ضمن اینکه عارف است گوشه تنهای را انتخاب نکرده به امور دنیا نظارت دارد و به تفریح و خانواده در جایگاه خود اهمیت می‌دهد در حالیکه خلوت شبا نگاهی خود با معبود را نیز دارد.

و چون حاکمی بود تربیت وتزکیه شده بود از قدرت به نفع حقوق انسان‌ها استفاده کرد و هرگز قدرت سیاسی او را فاسد نساخت بلکه الگوی شایسته یک رهبر عادل در عصر معاصر برای رهبران آزادی خواه دنیا گردید.

گفتنی است همایش یک روزه عرفان اسلامی از نگاه امام خمینی ره (بنیادها و دستاوردها)در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد با حضور 250 نفر از اساتید ،فرهیختگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.