حمید مصلحی عضو انجمن نورپردازی ایران در گفتگو با
خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت : امروزه شاهد نورپردازی های نامناسب بناهای سنتی و میراث فرهنگی هستیم ، عدم تدوین ضوابط و دستورالعمل های فنی در حوزه ی روشنایی و نورپردازی باعث شده عوامل اجرایی بصورت سلیقه ای عمل کرده و گاها به خطا بروند ، در نورپردازی اثر باستانی باید معمار و متخصص برق همراستا و هماهنگ عمل کنند تا نتیجه ی کار در عین زیبایی از شاخصه های فنی مناسب نیز برخوردار باشد .
وی در ادامه گفت : اشکوب دوم ساختمان شمس العماره که مزین به مقرنس کاری و آئینه کاری های بسیار زیبا و در نوع خود بی نظیر است از جهت روشنایی و مسائل زیبا شناختی نمونه ای منحصر بفرد در دنیا است ، طراحان آن زمان با وجود عدم دسترسی به تکنولوژی های بالای امروزی طوری طراحی کرده اند که آزمایش های شدت روشنایی در شمس العماره یکنواختی شدت نور را نشان میدهد .
مصلحی با تاکید بر شمس العماره و لزوم دقت در نورپردازی این بنا ادامه داد : شمس العماره به لحاظ اینکه دارای چند نمای متفاوت است باید در کار نورپردازی فضای خارجی آن دقت خاص شود ، امروزه نورپردازی خارجی شمس العماره فارغ از حوزه ی زیبا شناختی است ، برای نورپردازی این بنا باید تیم کارشناسی شامل معمار ، متخصص تاریخ ، روانشناس ، متخصص نورپردازی و ... همکاری کنند تا این بنای عصر قاجار به زیبایی بدرخشد .
عضو انجمن نورپردازی ایران با بیان لزوم توجه مجدد به بحث نور در سایت های میراث فرهنگی افزود: در نورپردازی غارها ، کلیسا ها ، موزه ها و ... باید دقت بیشتری شود زیرا بطور مثال در محیطی مانند غار ازدیاد نور باعث افزایش رشد باکتری ها و تخریب سنگ های غار میشود ، در موزه های تمبر اکثر نقاط جهان شاهد استفاده از حداقل نور هستیم .
وی در ادامه گفت : باید بر اساس زمان استفاده از بنای تاریخی به مقوله ی نورپردازی آن پرداخت ، بنایی مثل کاخ گلستان به لحاظ امکان بازدید در روز نسبت به باغ ها و یا پل هایی که امکان بازدید شبانه دارند دستورالعمل متفاوتی دارد .
مصلحی با اشاره به لزوم بازنگری و تدوین دستورالعمل های نورپردازی افزود : در زنده نگه داشتن واحیاء میراث فرهنگی مقوله ی نورپردازی مناسب باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ، زیبایی صرفا در افزایش استفاده از عناصر نوری نیست ، نورپردازی زیبا با توجه به کاربری فضا و حسی که قرار است آن محیط در بیننده ایجاد کند ، تعریف میشود ، بطور یقین احساس مخاطب در یک کاخ باید متفاوت از یک مسجد و یا یک باغ باشد.
عضو انجمن نورپردازی ایران در خاتمه گفت : امروزه به غلط گاهی اوقات زیبایی را در افزایش نور میبینیم ، نماهای نورانی ساختمان های شهری از عواقب ناشی از همین طرز تفکر است ، در نماها از منابع نوری استفاده میکنیم که در صورت نیاز به تعمیرات عملا دسترسی به آنها ممکن نیست ، از بعد مصرف انرژی نیز در بلند مدت هزینه های زیادی در بر دارد .
انتهای پیام/