مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه به 430نوع محصولی که این شرکت تاکنون به صنعت نفت تحویل داده است، گفت: تاکنون بیش از 30 دستگاه از این مدل توربین با سفارش شرکت کالای تهران در دستور کار قرار گرفته است که برای 15 دستگاه آن اعلام نیاز شده است، اما باقیمانده آنها هنوز قطعی نشده اند.

تحویل 430 محصول تولیدی به صنعت نفت
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حسن هلالی مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه در مراسم رونمایی از توربین گازی مدل TMC-52 اظهار داشت: این شرکت در حوزه انتقال تکنولوژی فعالیت خود را به خوبی انجام داده به طوری که در دو شرکت ارزشمند عملا ساخت توربین به وقوع پیوسته است.

وی تصریح کرد: در حوزه زیر 25 مگاوات نیز کشور صاحب ابتکار و صاحب یک محصول است که می‌تواند نیازهای صنعت نفت را پوشش دهد.
 
هلالی با اشاره به توان ساخت توربینهای گازی در کشور در کلاسهای مختلف، گفت: این کلاس از توربین گازی تاکنون در کشور تولید نشده بود و اکنون با این دستاورد بخش قابل توجهی از نیاز شرکت مناطق نفت خیز جنوب و بسیاری از شرکتهای دیگر تامین می شود.
 
هلالی تأکید کرد: زنجیره تأمین تولید این توربین بسیار گسترده طراحی و در سطح کشور ترسیم شده و ما امروز صاحب رونمایی از یک محصول در شرکت خاورمیانه هستیم.
 
مدیرعامل شرکت توربین خاورمیانه اظهار داشت: ما از سال 86 عملا ارتقای تجهیزات تولیدی را در دستور کار خود قرار دادیم و ماشین‌آلات که در سطح پایین بودند با دانش و تکنولوژی ارتقا دادیم.

وی ادامه داد: در این شرکت، سرمایه‌گذاری خاصی به عنوان ماشین‌آلات که نیروی خارجی آموزش بدهند وجود نداشت ما با اراده و توان داخلی خودمان آن را در معرض نمایش قرار دادیم امیدواریم با نگاهی که به این مجموعه نگریسته می‌شود به تولید تجهیزات درکشور توجه ویژه‌ای معطوف شود.

وی تأکید کرد: این شرکت توانست قطعات منفک را در شرکت مناطق نفت‌‌خیز جنوب، خط لوله و مخابرات با موفقیت تست نماید به طوری که اکثر قطعات تولیدی امتحان خود را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند.
 
وی با اعلام این که شرکت توربین ماشین خاورمیانه هم اکنون سالانه 35 تا 40میلیارد تومان تعهد کاری دارد و می تواند این مقدار را تا 160 میلیارد تومان افزایش دهد، افزود: امیدواریم با محول شدن ماموریتهای تازه از سوی شرکت ملی نفت از توان و ظرفیت این شرکت استفاده کافی صورت گیرد.

هلالی با تاکید بر این که علت فاصله ما با استانداردهای جهانی استفاده ناکافی، بهره برداری نکردن صحیح از سرمایه انسانی و نیز نبود ارتباطهای به جا و اصولی کارفرمایان با شریکان خود است، گفت: اگر این شرایط وجود نداشته باشیم نمی توانیم به مرحله برندسازی و سرانجام صادرات برسیم و برای رسیدن به این اهداف باید بخش خصوصی حمایت شود.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه به 430 نوع محصولی که این شرکت تاکنون به صنعت نفت تحویل داده است، گفت: تاکنون بیش از 30 دستگاه از این مدل توربین با سفارش شرکت کالای تهران در دستور کار قرار گرفته است که برای 15دستگاه آن اعلام نیاز شده است، اما باقیمانده آنها هنوز قطعی نشده اند.
 
وی ادامه داد: این توربین بیش از 600 قطعه دارد که هر از یک این قطعات توربین به تعداد یک تا 74 قطعه طراحی تکنولوژی در آن لحاظ شده است به طوری که 18 نوع تکنولوژی متفاوت در این توربین استفاده شده است که در هیچ محصولی چنین پرداخته نشده است.
 
هلالی گفت: امروز می‌توانیم آلیاژهای نفت و گاز یا جایگزین را تعریف نماییم این محصول انتقال تکنولوژی نیست که متریال را چگونه تهیه و یا مواد را جایگزین کنیم امروز در جاهایی که به مشکل برمی‌خوریم آلیاژها را با آلیاژ دیگر جایگزین می‌کنیم چرا که تحقیقات فنی محصول را به دست آوردیم.
 
وی ادامه داد: مأموریت‌هایی که صنعت نفت تعریف می‌کند ژنراتور، سکوی نفتی، ایستگاه‌ پمپاژ برای انتقال فرآورده، یوتیلیتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، توربوکمپرسور برای عملیات فرآیندی چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
 
وی گفت: اگر برندسازی در کشور صورت نگیرد شما به صادرات نباید امیدوار باشید قطعا صادرات در حوزه‌ای صورت می‌گیرد که ما امتحان خودمان را به وفور و کرات در داخل کشور پس داده باشیم و این حداقل یک گروهی هستیم که امتحان خود را باز پس داده‌ایم.
 
هلالی افزود: ما بیش از 400 قطعه و 30 محصول  تولیدی را به صنعت نفت تحویل دادیم به طوری که مأموریت‌ها را بدون هیچ کوتاهی و با هر وضعیتی مسئولیت‌ها را با رعایت همه جانبه نقدینگی و متریال به انجام رسانیم.
 
وی ادامه داد: در این حوزه انتظار داریم حمایت‌‌های اساسی صورت گیرد نه حمایتی انحصار یا بحث‌های ویژه در همه جای دنیا توربین ساخته می‌شود باید نهادینه شود ما با ساخت یک دستگاه در کشور نهادینه نمی‌شویم موقعی این موضوع تحقق پیدا  می‌کنند که طراحی برای شرکت کالای نفت تهران تحویل دهیم بیش از 30 دستگاه را در دستور کار خود قراردادیم و پیشنهاد شده که بیش از 10 تا 15 دستگاه که اعلام نیاز است ساخته شود امیدواریم این کالاها در 10 گروه قلم کالایی به نتیجه برسد یا با سیاست‌گذاری درستی که صورت می‌گیرد این دستاورد را به صورت نهادینه در کشور به سرانجام برسانیم.
 
هلالی گفت: همه فرآیندی که در 13 سال گذشته سپری شده مبتنی بر یک نقشه راه بوده که ما معیار برنامه پنج ساله توسعه برای شرکت را از 12 سال پیش تعریف کردیم و هیچ حرکت و اتفاقی یا جرقه‌ای در مجموعه ما رخ نداده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنج ساله دوم این شرکت توجه ویژه‌ای به ساخت توربین صورت خواهد گرفت و در این راستا برنامه‌های ویژه‌ای را برای تولید آن در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم با توجه به مأموریت‌ها در حوزه توربین به عنوان محصول به گام بالاتری در عرصه‌های جهانی دست پیدا کنیم.

همچنین محمدحسین خندان، معاون تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز به عنوان کارفرمای این پروژه ،گفت: توربین گازی بویژه این مدل آن جزو تجهیزات اصلی مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب است. 

وی با اشاره به سابقه استفاده از توربینها در ابعاد و مدلهای مختلف آن در دهه های گذشته، گفت: بیش از 300 توربین گازی از 500 تا 25 مگاوات در مناطق نفتخیز وجود دارد که در سالهای گذشته برای نگهداری و تعمیر و یا جایگزینی قطعات آنها مشکلات بسیاری داشتیم و از حدود 20 سال پیش دیگر سازندگان داخلی امکان پاسخگویی به نیازها و پرسشهای ما را درباره توربینها نداشتند و از آن پس به فکر ساخت توربین و بومی سازی آن در داخل افتادیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: توربین ، صنعت ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار