در بیماری ام اس گلبول های سفید به دلایل نامشخص به اشتباه به ملیلین یا همان غلاف های عصبی در سیستم عصب مرکزی به جای عوامل بیگانه حمله ور شده وباعث آغاز این بیماری می شوند.

رئیس انجمن ام اس  استان همدان  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان گفت : اگرما مغز را  یک منبع  الکترونیکی  در نظر  بگیریم سلولهای عصبی  که نورون  نامیده می شود که جریان انتقال الکتروسیته وهدایت  جریان  عصبی را به عهده دارند را  مختل میکند که همراه  با مختل شدن این جریان عصبی بیماری ام اس نیز شروع میشود که اگر زود تشخیص داده نشود اعضای دیگر بدن رانیز در بر می گیرد .


مهر دخت مزده با بیان اینکه باید درمان  این بیماری زود شروع شود افزود:اختلال حسی,اختلال بینایی واختلال در  اجابت مزاج از نشانه های بروز این بیماری و  یک سری عوامل ژنتیکی ،عفونت های دوران کودکی و عوامل در گیر کننده سیستم ایمنی از عوامل موثر ابتلا به این بیماری می باشد که هنوز نیز این بیماری به خوبی شناخته نشده است  
وي سن شروع این بیماری را بیست تا چهل سالگی دانست و افزود: این بیماری بیشتر در خانم ها دیده میشود که نسبت به مردان سه به یک است که هزار و نود و هشت بیمار ثبتی داریم که 786 نفر خانم هستند.


مزده در ادامه افزود: فعلا راه کاری برای درمان این بیماری وجود ندارد، فقط  با تجويز داروها از پیشرفت این بیماری جلوگیری كرده ودوره این بیماری را محدود کنیم.


مزده  با ارائه چند توصیه پزشکی در این زمینه گفت: باید حدود 5 تا 10 دقیقه مچ یک دست بازشود تا جریان نور آفتابی نه به طور  مستقیم و نه از پشت شیشه  به دست از داخل اتاق بتابد تا فرد بتواند با دريافت  ویتامین  d به خود کمک بیشتری بکند.


وی  با اشاره به اینکه  تغذیه آب وهوا  با میزان کمتر به طور غیر مستقیم دخالت  دارند گفت :با توجه به اینکه بیماری ام اس منشا عصبی دارد وجود  استرس ها میتواند  به تشدید  این بیماری کمک کند، اینجاست  که اطرافیان  به خصوص کانون گرم خانواده  می تواند نقش مهمی  را در حمایت روحی وبهبود این بیماران داشته باشد.


 این جا بود که  خانم طوبایی  با وضعي  که داشت  ازوفاداری همسرش اینگونه قدر دانی کرد وگفت :از شوهرم تشکر می کنم  واقعا در تمام کارها کمک حال من است و اگر همکاری  ایشان نبود شاید بگویم من به این نحو خوب نمیشدم چون پا  به پای من زحمت می کشد و کمال تشکر را از همسر خوب و وفادارم دارم .


رئيس انجمن بيماران ام اس از تشخیص این بیماری مي گويد و مي افزايد  : تشخیص  بیماری ام اس  به دلیل تظاهرات پیچیده ومختلف آن آسان نیست وهیچ روش تشخیصی  قادر نیست  به تنهايی بیماری ام اس را از دیگر بیماری هایی که علایم مشابه  دارند  افتراق دهد، اما برای تشخیص این بیماری  نیاز به  گرفتن شرح حال کامل از بیمار ومعاینه فیزیکی دقیق وگاهی انجام اقدامات  تشخیص  مانند MRI ، پتاسیل برانگیخته وگرفتن نمونه مایع نخاعی است.


 مزده ادامه داد: در گذشته تشخیص بیماری ام اس براساس وجود علامت  بیماری در دو زمان مختلف ودر دو محل متفاوت  انجام می شد ولی امروزه تشخیص  این  بیماری را میتوان  حتی با وجود  یک  علامت وبا کمک روش های تشخیصی ذکر شده عنوان نمود.


وی  انجام ورزش  وفعالیت فیزیکی  را مهم دانست وگفت: داشتن یک بر نامه منظم برای فعالیت ورزشی باعث می شود  که بیمار شرایط فیزیکی مناسب داشته باشد فعالیت فیزیکی برای همه مفید است وباعث کاهش فشار خون وکنترل وزن وکاهش میزان تنش های روحی وروانی می شود ودر بیماران مبتلا به ام اس می تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند. دکتر مهردخت مزده در پايان با اشاره به اينكه بيماران نبايد هرگز اميد به زندگي را از دست بدهند خاطر نشان کرد : خانم نظری و طوبایی ازجمله  کسانی هست که با وجود این بیماری به زندگی روزمره خودشان ادامه می دهند.


وقتی پای صحبت یکی از پرستاران باسابقه بیمارستان شهرمان نشستيم با وجود اینکه دچار بیماری ام اس شده وچندين سال با اين بيماري مبارزه ميكند گفت : این بیماری باعث شده که روند زندگی کندتر شود ولی این گونه که خیلی ها تصور میکنند زندگی مختل شده و به پایان می رسد اینطور نیست و همچنین بستگی به خود اراده شخص دارد كه با اين بيماري چگونه روبرو شود.


خانم طوبایی هم بیمار چهل وپنج ساله ای بود که از بیماریش این گونه یاد میکند:وقتی که قبول  کنیم  این بیماری  مال ما است  وما تنها بیماري نیستیم كه با اين بيماري كلنجار ميرويم وبیماران ديگری هستند كه دچار بيماريهايي از جمله  دیابت وفشار خون وحتي سرطان که می تواند راحت با این بیماریها کنار بیايند.

انتهای پیام/س


برچسب ها: همدان ، گلبول ، ام اس ، سفید ، عامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.