" حصر آبادان باید شکسته شود " بدنبال این جمله کوتاه و قاطع امام خمینی (ره)، همه ی نیروهای مسلح تلاش خود را برای اجرای این فرمان بکار بستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ این فرمان تاریخی که در چهاردهم آبان 59 صادر شد، نشان از عمق نگاه امام به مسئله جنگ و تاثیر فتح آبادان بر روحیه نیروهای مسلح، بازتاب رسانه ای آن و به تبع آن پیروزی در دیگر جبهه های جنگ داشت.

لشکر 77 خراسان که از آغازین روزهای جنگ تحمیلی به جنوب کشور، بویژه منطقه ماهشهر و اروند اعزام شده بود، شاید بیشتر از دیگر یگان های درگیر جنگ خود را مخاطب این پیام امام می دانست.

با دستور فرماندهان ارشد نظام، ستاد لشکر77 در ماهشهر مستقر شد تا با برنامه ریزی و همراهی سایر نیروهای مسلح عملیاتی را آغاز کنند که با نام مبارک حضرت امام رضا (ع) (ثامن الائمه) نام گیرد و در آینده ای نه چندان دور یکایک جان بر کفان شرکت کننده در این عملیات به خود ببالند که در قالب لشکر 77 خراسان در این عملیات شرکت کرده اند.

عملیات ثامن الائمه را شاید بتوان اولین عملیاتی نامید که در دوران دفاع مقدس با پیروزی، فتح الفتوح موفقیت دیگرعملیات های بزرگ قرار گرفت و به همین سبب بود که پیشقراول پیروزی های دوران دفاع مقدس را لشکر 77 پیروز خراسان یا همان لشکر 77 پیروز ثامن الائمه نام نهادند.

این عملیات از این نظر بسیار حائز اهمیت بود که کارشناسان جنگ از آن به عنوان نقطه عطف همه ی عملیات های موفق ارتش ، سپاه و بسیج نام می برند.

عملیات شکست حصر آبادان یک خودباوری به کل مردم به خصوص به نیروهای مسلح داد و از سویی دشمن متحمل شکست غیر قابل باوری شد و روحیه اش را از دست داد؛ پس از آن بود که بلافاصله عملیات فتح المبین آغاز و سپس خرمشهر را آزاد کردند.

پس از آن فرماندهان و سرداران فاتح جنگ بیشتر از پیش به دیدگاهها و راهبردهای استراتژیک حضرت امام (ره) خود را نیازمند دیدند و گوش جان به سخنان ایشان می دادند تا راهگشای پیروزی های پی در پی شان باشد.

لشکر 77 پیروز خراسان در دوران دفاع مقدس، با افتخار و سرافرازی پنج هزار و 245 شهید، به انقلاب و امام عصر (عج) تقدیم کرد.

انتهای پیام//گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.