سفیر سابق کشورمان در لبنان گفت: جمهوری اسلامی ايران خود قربانی تروريسم است و به شدت در جهت رويارويی با گروه‌های تروريستی عمل می‌كند اما در دنيای امروز اساساً به نظر می‌رسد كه قانون جنگل حاكميت دارد يعني قطعنامه‌های بين‌المللي بر اساس منافع و مصالح رژيم صهیونیستی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره بین المللی 17000 شهدای ترور، "غضنفر رکن‌آبادی" در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه، درباره بروز پدیده ترور و تروریسم در منطقه بیان کرد: يكي از مسايل بسيار مهم و حائز اهميتی كه هم در صحنه داخلی، هم در صحنه منطقه‌ای و هم در صحنه بين‌المللی به عنوان يك نُرم مورد تأكيد جهانيان است، بحث تروريسم است. در اين بحث متاسفانه شاهد بوديم كه تعريف اين واژه بر اساس مصالح و منافع نظام جهانی سلطه صورت گرفته است و معنا و تعريف دقيق، مشخص و شفافی از مسأله تروریسم كه بتواند به صورت مطلق در همه موارد مورد استفاده قرار بگيرد، به عمل نيامده است.

** کشورهای بسیاری قربانی سیاست‌های ظالمانه نظام جهانی سلطه بودند

وی ادامه داد:‌ از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامي ايران تا به امروز شاهد اتخاذ سياست‌های دو گانه و يك بام و دوهوای نظام جهانی سلطه و در رأس آن ايالات متحده آمريكا و رژیم صهیونیستی هم‌پيمان استراتژيك آن بودیم كه البته اين سياست‌های دوگانه در قبال جمهوری اسلامی ايران و بسياری از كشورهای جهان اعمال شد.

رکن‌آبادی بیان کرد:‌ اين طور نبود كه تنها جمهوری اسلامی ايران قربانی سياست‌های ظالمانه نظام جهانی سلطه باشد بلكه بسياری از كشورها هم قربانی این سیاست‌ها بودند. امروز مي‌بينيم كساني كه از تروريسم و ضرورت مبارزه با آن دم می‌زنند، خودشان از حاميان اصلي تروريسم هستند. به عنوان مثال شاهد حضور جريان‌های تكفيری و تروريستی در منطقه و اقدامات آن‌ها در سوريه، عراق و تا اندازه‌ای در لبنان، به ويژه در يمن و حتی در كشورهای اروپايی و آمريكایی هستیم اما در عین حال استمرار حمايت‌های مالی و تسليحاتی رژيم صهيونيستی و هم‌پيمانان اين رژيم در صحنه جهانی از جريان‌های تكفيری تروريستی را نیز شاهدیم، جریاناتی که یا واقعا تروريست هستند و یا اقدامات‌شان تروريستی تلقی مي‌شود و یا اساساً نام‌شان در ليست سياه گروه‌های تروريستی ثبت شده است. ما هم‌چنان شاهد استمرار اين حمايت‌ها هستيم و اين كشورها بايد پاسخگو باشند.

** کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور باید تعریف جامع و شفافی از تروریسم ارائه کند

این کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور گفت:‌ با توجه به آنچه در منطقه می‌گذرد، برگزاری این كنگره بسيار حائز اهميت است. از این رو اولاً این کنگره باید در جهت تبيين يك تعريف دقيق، جامع، شامل، شفاف و صريح از واژه تروريسم حرکت کند و ثانياً به سياست‌های دوگانه‌ای كه چه در موضوع تروریسم و چه در موضوع حقوق‌ بشر، از بدو پيروزی انقلاب اسلامی شاهد بوديم، اشاره کند.

وی افزود: در واقع اقدامات حمايتی رژيم صهیونیستی، آمريكا و ساير طرف‌های بين‌المللی از تروريسم بايد كاملاً مشخص و تبيين شود. از نظر كشورهای حامی گروه‌های تروريستی، اقدامات این گروه‌ها، آنجا که بر اساس منافع و مصالح آمریکا و هم‌پیمانانش باشد، تروریستی قلمداد نمی‌شود اما آنجا كه اقدامات طرف‌های مقابل بر خلاف منافع آمريكا، رژیم صهیونیستی و هم‌پيمانان آن‌ها باشد، اين اقدامات تروريستی قلمداد می‌شوند؛ به عنوان مثال اقدامات گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطين، علي‌رغم تمامی قواعد شناخته‌شده در حقوق بين‌الملل و منشور سازمان ملل متحد مبنی بر مشروع و قانونی‌بودن مقاومت در برابر اشغالگر، از نظر آمريكا و رژيم صهيونيستی تروريستی قلمداد می‌شوند و اين گروه‌ها در زمره گروه‌های تروريستی و در ليست سياه گروه‌های تروريستی قرار می‌گيرند که اين همان سياست دوگانه و يك بام و دو هوايی است كه از طرف رژيم صهيونيستی و هم‌پيمانان آن مشاهده می‌کنيم.

** باید دلیل دوگانگی آمریکا و متحدانش درباره مسأله تروریسم پرسیده شود

رکن‌آبادی تصریح کرد: آنچه در اين كنگره اهميت دارد، ارائه تعريف دقيق از تروريسم و اعتراض‌کردن به كشورهايی است كه حتی با وجود تعريفی كه خود از تروريسم ارائه دادند اما از گروه‌هايی که در این ليست قرار دادند، حمايت می‌كنند به عنوان مثال جبهه النصره يا داعش از سوی خود آن‌ها در ليست گروه‌های تروريستی ثبت شدند، پس چرا مورد حمايت مالی و تسليحاتی آن‌ها قرار می‌گيرند؟! در اين كنگره بايد به صورت جدی، صريح و شفاف از آمريكا، رژيم صهيونيستی و هم‌پيمانانش سوال شود كه دليل اين دوگانگی و نفاق و دورويی چيست؟ چرا از این گروه‌ها که خود شما آن‌ها را تروريست معرفی كرديد، حمايت می‌كنيد؟ اين‌ها سوالاتی است كه براي افكار عمومی جهان قابل فهم نيست و اين كنگره می‌تواند نقش مهمی در جهت تبيين واقعيت‌ها و حقايق نيات سوء طرف‌های تاثيرگذار در صحنه بين‌المللی داشته باشد.

** ايران باید به عنوان بزرگ‌ترين قرباني تروريسم به جهانيان معرفی شود

وی ادامه داد: ضمن اين كه بخشی از اين كنگره بر تروريسم در داخل جمهوری اسلامی ايران متمركز است، بايد ايران به عنوان بزرگ‌ترين قربانی تروريسم به جهانيان معرفی شود. هم‌چنین بايد به طور مشخص و شفاف اعلام شود كه اولاً مفهوم تروريسم چيست و ثانياً تاکید شود ما خود بزرگ‌ترين قربانی تروريسم هستيم چرا که در يك روز نخست‌وزير و رئيس‌جمهور ما هر دو باهم به شهادت رسيدند. در يك روز 72 تن از برجسته‌‌ترين‌های كشور و در رأس آن‌ها دكتر بهشتی به شهادت رسيدند و در پی روزهای متوالی ما شاهد به خاك و خون كشيده‌شدن مردم بي‌گناه خود توسط گروه‌های تروريستی بوديم. در هشت سال دفاع مقدس شاهد تحميل جنگی ناجوانمردانه بر جمهوری اسلامی ايران بوديم كه بنابر گزارش دبير كل وقت سازمان ملل متحد طرف اشغالگر عراق بود، عراقی كه از حمايت جهانيان و طرف‌های مختلف در صحنه بين‌المللی برخوردار بود و جوانان بسياری از اين مرز و بوم را به شهادت رساند. پاسخ اين جنایت‌ها را چه كسی بايد بدهد؟

** تنها اصل حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، معیار تصمیم‌گیری مسایل دنیا است

سفیر سابق کشورمان در لبنان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران خود قربانی تروريسم است و به شدت در جهت رويارويی با گروه‌های تروريستی عمل می‌كند اما در دنيای امروز اساساً به نظر می‌رسد كه قانون جنگل حاكميت دارد يعني قطعنامه‌های بين‌المللي بر اساس منافع و مصالح رژيم صهیونیستی است. اساس يك اصل در دنيا معيار تصميم‌گيری در مورد تمامی مسايل دنيا است و آن اصل، اصل حفظ امنيت رژیم صهیونیستی است. روسای جمهور آمريكا هم همگی بر اين مسأله تأكيد داشتند كه تأمين امنيت رژيم صهيونيستی تأمين امنيت آمريكا است و وقتی تأمين امنيت رژيم صهيونيستی ملاك و معيار می‌شود، طبيعی است كه ما شاهد اين ظلم و اجحاف در حق ملل مظلوم جهان بر اقصی نقاط گيتی باشيم.

** واقعیت، نفوذ رژیم صهیونیستی در تشکل‌های بین‌المللی است

وی در ادامه در خصوص ضرورت همگرايی كشورهای قربانی ترور با ايران در امر مبارزه با تروريسم تصریح کرد: كشورهای زيادی قرباني تروريسم هستند. البته باید گفت که يك دست صدا ندارد. تشكل‌های مقتضی در صحنه بين‌المللی وجود دارد، از عدم تعهد گرفته تا سازمان همكاری اسلامی تا اتحادیه عرب و خود تشکل سازمان ملل متحد که بایستی در امر مبارزه با تروریسم پیشتاز و حامی کشورهایی که قربانی ترور بوده و قربانی ترور واقع شدند، باشند اما واقعیت این است که در تشکل‌های بین‌المللی شاهد نفوذ و حضور قابل توجه رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن هستیم و معمولاً آن تصمیماتی اتخاذ می‌شود و تصمیمات اتخاذ شده‌ای به مرحله اجرا در می‌آید که برخلاف مصالح و منافع رژیم صهیونیستی نباشد و اگر در این راستا باشد، در واقع یا اساساً آن تصمیم درباره آن اتخاذ نمی‌شود و یا اگر تصمیم گرفته شود، به مرحله اجرا در نمی‌آید.

** اگر جامعه بین‌الملل نسبت به رویارویی واقعی با تروریسم تصمیمات جدی اتخاذ می‌کرد، وضعیت این‌طور نبود

رکن‌آبادی گفت: بنابراین اتحاد کشورهای مختلف جهان با یکدیگر و پیوستن آن‌ها به تشکلی که بتواند همه آن‌ها را منسجم کند، لازم و ضروری است. حضور موثر در کنگره 17 هزار شهید ترور و برگزاری نشست‌های مختلف در مناطق مختلف جهان می‌تواند در جهت کاستن ضربات گروه‌های تروریستی بر ملل مظلوم و بی‌گناه جهان تأثیرگذار باشد. ما شاهدیم که در منطقه تدمر سوریه، داعش در یک روز 400 نفر را اعدام کرد و گروه‌های تکفیری به جنایات مختلفی دست می‌زنند. اگر جامعه بین‌المللی نسبت به رویارویی واقعی و حقیقی با تروریسم تصمیمات جدی اتخاذ می‌کرد و حساسیت نشان می‌داد، وضعیت این‌طور نبود که ما الآن می‌بینیم.

این دیپلمات کارکشته کشورمان افزود: سکان این موضوع در دست رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن قرار گرفته و طبیعی است تا زمانی‌که این رژیم و هم‌پیمانانش سکان‌دار مسأله تروریسم هستند، وضعیت دنیا همین چیزی است که ما الآن شاهد آن هستیم. کشورها باید همه به تحرک درآیند و با همبستگی با یکدیگر متحد شوند و تنها شعار مبارزه با تروریسم سر ندهند بلکه به صورت عملی وارد میدان مبارزه با تروریسم خانمان برانداز شوند؛ در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که اقدام جدی برای رویارویی با این پدیده صورت می‌گیرد.

** تا زمانی‌که گروه‌های تروریستی، گروه‌هایی آزادی‌خواه معرفی شوند، دستاوردی حاصل نخواهد شد

مدير كل اسبق خاورميانه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که منظور از انجام اقدامات جدی چیست و آیا با وجود انفعال سازمان ملل انجام اقدامات از سوی کشورها امکان‌پذیر است یا نه؟‌ گفت: اصل اول تبیین و روشنگری آن چیزی است که امروز در حال رخ دادن است. امروز امپریالیسم رسانه‌ای جهان، در جهت وارونه جلوه دادن حقایق عمل می‌کند. آن‍ها گروه‌های مبارز و مقاوم علیه اشغالگر را تروریسم و تروریست‌ها را به عنوان افراد آزادی‌خواه معرفی می‌کنند. چنانچه در عراق و سوریه شاهد بودیم، اعلام کردند گروه‌های تکفیری، تروریست نیستند بلکه این‌ها گروه‌های آزادی‌خواه و آزادی‌طلب هستند. تا زمانیکه این واژه‌ها این چنین معنا شوند، طبیعتاً هیچ‌گونه دستاوردی برای مردم حق طلب کشورهای مختلف جهان حاصل نخواهد شد.

** برای رساتر کردن صدای کشورهای قربانی ترور باید خلاقیت به خرج داد

وی ادامه داد:‌ اقدام جدی این است که ابتدا همه کشورها دست به دست یکدیگر بدهند و در جهت رویارویی با تروریسم اقدام کنند چون اساساً کشورهای قربانی تروریسم از صدای رسایی در صحنه جهانی برخوردار نیستند که دنیا صدای آن‌ها را بشنود. رسانه‌های طرف مقابل حامی صهیونیست، صدایش خیلی زودتر و بیشتر از طرف مظلوم به گوش جهانیان می‌رسد. در این ارتباط باید خلاقیت و ابتکار به خرج داد و در جهت تبیین واقعیت‌های موجود تروریسم، همایش‌ها و میزگردهای متعددی در سراسر جهان برگزار شود. خوشبختانه امروز دنیا به شبکه‌های مجازی و اجتماعی مجهز است و باید حداکثر استفاده از این شبکه‌ها را با حضور کارشناسان برجسته این موضوع داشت و از آن برای پاسخگویی به شبهات در این باره استفاده کرد.

** جا دارد تا نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی مستمراً از سوی رسانه‌ها کار شود

رکن‌آبادی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی تصریح کرد: جای دارد تا این نامه به صورت مستمر از سوی رسانه‌های مختلف کار شود تا دنیا بداند نیات حقیقی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ تروریسم چیست؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ و چه اقداماتی برای به انحراف کشاندن جوانان در سراسر جهان انجام می‌شود. این‌ها مسایلی است که در این کنگره‌ها باید بحث شود. این بحث‌ها هم نباید پشت درهای بسته باشد بلکه باید به گوش همه جهانیان برسد که نظام جهانی سلطه چگونه در جهت ارتکاب جنایات خودش در حق بشریت از هر وسیله‌ای بیشترین استفاده را می‌برد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار