تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: چگونه می‌شود در موصل و رمادی، هزاران نیروی نظامی شهر را رها و فرار می‌کنند و چه کسی در این زمینه مسئول است؟

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، ژیل مونیه تحلیل‌گر مسائل منطقه در نشست تخصصی "بررسی ریشه‌های شکل‌گیری داعش و آینده پژوهی وضعیت منطقه" که در سالن جلسات معاونت روابط بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد اظهار داشت: جنگ ایران و عراق اولین شوک برای جامعه عراق بود و در این کشور غرب‌گرایان تلاش داشتند که عراق را مانند ترکیه کنند.

وی ادامه داد: چگونه می‌شود و در موصل و رمادی هزاران نیروی نظامی شهر را رها و فرار می‌کنند و چه کسی در این زمینه مسئول است. 

تحلیل‌گر مسائل منطقه و عراق با تشریح وضعیت عراق از سال 1974 تا 2003 عنوان داشت: تلاش رژیم بعثی برای تشکیل گروه‌های بنیادگرا به منظور حمایت از حزب بعث برای نگهداری قدرت بوده و آنها تلاش می‌کردند تا اسلام  را به صورت کنترل شده در جهت منافع خود ترویج کنند.

مونیه با اشاره به جلسه‌ای که در سال 2014 تشکیل شد گفت: در این جلسه نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق، داعش و حزب بعث در اردن برای اینکه در جهت ساز و کار و نحوه سقوط موصل رایزنی کنند و همه به گونه‌ای آماده حمله به موصل بودند.

وی گفت: در موصل و رمادی تجهیزات باقی مانده ارتش در اختیار داعش افتاد و گروه القاعده بعد از جنگ آمریکا توسط ابومصعب‌ الزرقاوی مدیریت شد و تلاش ایالات متحده بر این بود که القاعده را به عنوان اپوزیسیون آمریکا مطرح کنند.

تحلیل‌گر مسائل منطقه با اشاره به تلاش عزت ابراهیم‌الدوری برای ایجاد یک دولت موقت عنوان داشت: حتی یک روزم طول نکشید که داعش قدرت را در موصل بدست گرفت و حتی یک سری سران بعث در موصل گروگان داعش بودند. 

مونیه با اشاره به جنایت اسکایتر در عراق یادآور شد: اگر دستور عقب‌نشینی نیروهای عراقی از موصل صادر نمی‌شد این موضوع باعث سقوط موصل نمی‌شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره اینکه از ابتدای حمله داعش به عراق 4 استان صلاح‌الدین، الانبار، دیاله و نینوا در اشغال تروریست‌های تفکیری بوده و اینکه امروز با توجه به مقاومت نیروهای مردمی چه میزان از خاک عراق در اختیار تروریست‌هاست خاطر نشان کرد: در عراق اینکه چه نقاطی استراتژیک هستند یا نه مهم بوده و اگر صدها کیلومتر مربع در صحرا تصرف شود اهمیتی ندارد و این مهم است که اطراف تکریت که نقاط استراتژیکی بود زمینه‌ساز سقوط موصل و پس از سقوط رمادی، این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار