دارو در نظام سلامت کشور یکی از کالاهای مهم و راهبردی چرخه درمان محسوب می شود که علاوه بر داروخانه ها در هر خانه ای مقداری دارو برای مواقع ضروری و البته مصرف خودسرانه یافت می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، برخی از بیماری‌ها بدون دارو درمان نشده و فرد بهبود پیدا نمی‌کند لذا بیشتر افراد بر این باور هستند برای هر مشکلی که نزد پزشک مراجعه می‌کنند باید برای آنها دارو تجویز شود و حتی برخی تاکید بر مصرف فرم تزریقی نیز دارند، در حالی که باید این باور در مردم اصلاح شود که تجویز زیاد دارو نشانه حاذق بودن پزشک نیست.

 با توجه به اینکه امروزه یکی از مهمترین مشکلات بزرگ سیستم‌های سلامت دنیا استفاده غیر منطقی از داروهاست باید به این نکته توجه داشت که یکی از مهمترین جنبه‌های نقش آفرینی داروسازان در جامعه، تاثیر آنان در تجویز صحیح و مناسب دارو برای بیماران است و طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از تمامی داروهایی که تجویز ،توزیع و فروخته می شوند مورد نیاز نبوده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران نیز با بیان اینکه تجویز غیرمنطقی دارو منجر به کاهش کیفیت ارائه خدمات پزشکی می‌شود، اظهار داشت : تجویز صحیح و مناسب دارو از اهمیت زیادی برخوردار است، بطوری که تجویز نادرست و غیرمنطقی علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و دولت، سبب اتلاف منابع و کاهش کیفیت ارائه خدمات پزشکی می‌گردد.

وی با اشاره به فرهنگ حاکم بر جامعه و عدم آگاهی افراد از مصرف صحیح و منطقی دارو، گفت: میانگین مصرف صحیح و منطقی داروها در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای در حال توسعه بالاتر است که طبق بررسی‌های انجام شده میانگین تجویز اقلام مختلف دارویی بویژه انواع ویتامین‌ها، مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها گویای این امر است.

ناگفته نماند که بالا بودن میانگین تجویز و مصرف برخی داروها در کشورمان میتواند یکی از علل کمبودهای مقطعی اقلام مختلف دارویی باشد .در واقع غیرقابل پیش بینی بودن روند مصرف دارو و ایجاد نیازهای مقطعی، امکان برنامه ریزی دقیق برای تامین به موقع، با کیفیت و قیمت مناسب داروهای مورد نیاز بیماران را با مشکل مواجه می سازد.

شهاب الدین جنیدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در این زمینه می گوید:از نظر قانونی تجویز کنندگان دارو مقدار و زمان مصرف دارو را تعیین میکنند که معمولا این امر توسط برخی از صاحبنظران به چالش کشیده می شود.

 وی با بیان اینکه مصرف و تجویز منطقی دارو در هزینه های نظام سلامت موثر است، افزود:پیشگیری از مصرف خود سرانه دارو و مشخص بودن روند درمان بیماری گام مهمی در جهت بهینه سازی هزینه های نظام سلامت است.

 گفتنی است : تبعیت از کلیه روشها برای درمان بیمار با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی او و رسیدن به نتیجه مطلوب با صرف هزینه های معقول از جمله مواردی است که باید در تجویز و مصرف منطقی دارو رعایت شود.

دارو عامل درمان هر بیماری نیست
خوددرمانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده و کمتر کسی برای بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه می‌کند. در واقع افراد برای درمان یا سراغ جعبه داروها می‌روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به خرید دارویی می‌کنند که خودشان تجویز کرده‌اند.

لزوما برای رفع هر مشکل نیاز به تجویز و مصرف دارو نیست و گاهی اوقات با رعایت یکسری از اصول می‌توان به هدف درمانی مطلوب دست یافت.بنابر این آموزش و فرهنگسازی در بین مردم می تواند از عوارض خود درمانی که برخی مواقع جبران ناپذیراست کاسته و مانع از اتلاف منابع نظام سلامت به دلیل ناآگاهی افراد جامعه شود.

پیشگیری از مصرف خود سرانه دارو و مشخص بودن روند درمان بیماری گام مهمی در جهت بهینه سازی هزینه های نظام سلامت است.



گزارش از زهرا رحیمی‌ گیل چالان
 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.