مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از برداشت 430 هزار تن سیب زمینی کشت پاییز و ورود آن به بازار تا اواسط تیرماه خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ شهرام پرورش در جمع خبرنگاران از خسارت بیش از 221هزارو 100تنی تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی امسال براثر گرما زدگی وخشکسالی  خبر دادو گفت: خشکسالی به 332هزارو 348هکتار از باغات مزارع استان  خسارت وارد کرده است که پیش بینی میشود 222میلیاردو700میلیون تومان خسارت برای کشاورزان به همراه داشته است .

پرورش با بیان اینکه بارش های جوی امسال 212میلی متر بوده که در مقایسه با میانگین  بارش های پارسال 34درصد کاهش وبلند مدت 29درصد کاهش داشته است افزود:امسال 328 هزار هکتار از مزارع استان گندم دیم و88هزارو 300هکتار گندم آبی کشت شده است که پیش بینی میشود415هزارتن گندم ازاین مزارع برداشت شود.

وی از آغاز خرید تضمینی گندم در95مرکز خرید تضمینی فرعی و اصلی در استان همدان خبر دادوگفت:امسال هرکیلو گندم هزارو 155تومان از سوی شرکت تعاون روستایی خرید تضمینی میشود.

وی به توزیع 17هزارتن بذر بین کشاورزان و 356هزار تن کود شیمیایی اشاره کرد وافزود:برآورد اولیه ما در برداشت محصول جو دراستان 200هزارتن بوده که پیش بینی می شود به دلیل خشکسالی وسرمازدگی 170هزار تن با قیمت 920تومان تولید میشود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ، مهمترین محصول تولیدی استان در بخش زراعتی را سیب زمینی عنوان کرد وگفت:استان همدان در تولید سیب زمینی وبذر سیب زمینی استان اول کشور است و430هزار تن سیب زمینی کشت پاییز استان تا 15تیر وارد بازار میشود.

وی با اشاره به کشت سیب زمینی امسال در22هزارهکتار از مزارع استان گفت:به دنبال کاشت ارقام جدید سیب زمینی وارد شده از کشورهای هلند وآلمان در استانیم تا مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش دهیم .

شهرام پرورش از دیگر محصولات کشت بهاره استان  به چغندر قند وذرت اشاره کرد وگفت:امسال نزدیک به 5هزار هکتار چغندر قند برای مصرف کارخانه قند همدان واستان های همجوار با بیش از 200هزارتن برداشت سالانه وذرت در 30هزار و430هکتار از مزارع استان همدان کشت می شود. 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.