این معضل زمانی حادتر می‌شود که دستگاه‌های متولی این امر وظایف خود را نادیده بگیرند!

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان :

پدیده تکدی‌گری از دیرباز در دنیا وجود داشته است. در گذشته نیاز اقتصادی در برخی از افراد باعث به وجود آمدن این پدیده می‌شد، اما امروزه بعضی از اشخاص به تکدی‌گری بعنوان یک شغل نگاه می کنند و متاسفانه هم اکنون با پدیده حرفه‌ای شدن تکدی‌گری رو به رو هستیم.

*مقابله با تکدی‌گری نیازمند برنامه‌های بلند مدت است

با توجه به اینکه 11 نهاد و سازمان مسئول پیشگیری، مقابله و ساماندهی  پدیده تکدی گری هستند، ولی در چند سال اخیر با افزایش متکدیان و باندهای تکدی‌گری روبه‌رو بوده‌ایم.

یکی از سازمان‌های متولی در این امر شهرداری تهران است، که در بخش سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی باید با معضلات اجتماعی همچون تکدی گری، اعتیاد ، کارتن‌خوابی و ... مقابله کند.

فرزاد هوشیار پارسیان مدیر عامل سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مراسم معارفه خود در خصوص ساماندهی متکدیان در پایتخت می‌گوید: " طی دو سال آینده ، موضوع تکدی گری در پایتخت را رفع و تهران به شهری بدون گدا تبدیل می‌کنم" و اما این ادعا تا چه اندازه می تواند محقق شود؟

تهران بدون متکدی، رویای دست نیافتنی ؟!

مسئولین بسیاری ادعای هوشیار پارسیان مبنی بر جمع‌آوری متکدیان کلان شهر تهران طی دو سال را نقد کرده‌اند.

با گذشت مدت زمانی از این ادعا ، عبدالرضا مصری ، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: فردی که این حرف را گفته به طور یقین نسبت به حجم کار و تعداد متکدیان کلان شهر تهران بی‌اطلاع بوده است چرا که مقابله با این پدیده امری بسیار مشکل‌ است و نیاز به برنامه‌های بلند مدت و برنامه‌ریزی شده دارد.

*مسئولیت شهرداری از جلوگیری از تکدی گری تا مسئولیت اشتغال
 
اگرچه مدیر عامل سازمان رفاه و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران معتقد است شهرداری در حال حاضر بیش از وظایف خود درحوزه اجتماعی فعالیت می‌کند و بسیاری از مسئولان شهرداری تهران ورود به مسئله ساماندهی کارتن‌خواب ها را از وظایف شهرداری نمی‌دانند، اما بر اساس گزارش تعدادی از خبرگزاری‌ها ، محمد جواد روزبهانی ، مدیر عامل سابق سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، مدیریت شهری را در بحث جلوگیری از تکدی‌گری و هدایت آن‌ها به سوی مشاغل آبرومند ، مسئول می‌داند.

*ورود به امور متکدیان و معتادان از وظایف شهرداری است

عدم وجود یک متولی ثابت در امر ساماندهی متکدیان ، معتادان، کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و ... باعث شده تا هر یک از متولیان این امر به گونه‌ای از وظایف خود شانه خالی کنند.

غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران، ورود شهرداری تهران به امور متکدیان و معتادان را از وظایف شهرداری می‌داند و تمامی اقداماتی را که دولت و شهرداری در این خصوص انجام می‌دهند را اشتباه ارزیابی می‌کند چرا که به نظر او نگاه به پروسه مشکلات اجتماعی در کشور همچنان یک نگاه سنتی باقی‌مانده و اقداماتی که پس از جنگ‌ جهانی دوم در کشورهای دنیا انجام می‌شده، امروز در کشور ما شکل گرفته است.

*ادعاهایی که فقط تیتر جراید می‌شوند!

تکدی‌گری نمایی از بحران در جامعه است که با یک تعامل اجتماعی میان کمک کننده و متکدی به وجود می‌آید و این بحران زمانی حادتر و پررنگ‌تر می‌شود که دستگاه‌های متولی این امر وظایف خود را انکار کنند و یا برای تیتر جراید دست به ادعاهای کذب بزنند.

به گفته این عضو شورای شهر، شهرداری در بسیاری از کارهایی که در حوزه علمی و دولتی انجام می‌شود، میتواند ورود کند.

در برخی کشورها ، شهرداری ها دولت محلی محسوب می‌شوند و وظایفی را که دولت در سطح کلان ایفا می‌کند، شهرداری در حوزه خرد و حیطه وظایف اجرایی خود انجام می‌دهد . پس شهرداری می‌تواند منابع، کار، توان و ... را مهیا کند و در این خصوص نقش موثر و پررنگی را داشته باشد.

انصاری می‌گوید: هنر یک دستگاه متولی این است که رشد و میزان آسیب‌دیدگان را کاهش دهد و اعتیاد و تکدی‌گری را ساماندهی کند چرا که ریشه‌کن کردن تکدی‌گری و اعتیاد ، ادعایی ناممکن است.

*در سازمان رفاه شهرداری چه می‌گذرد؟!

اگر چه مدیر عامل سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ،  ادعا داشت که طی دو سال اول مدیریت خود تکدی‌گری را در پایتخت  ، رفع و تهران را به شهری بدون گدا تبدیل می‌کند، اما با توجه به اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است و حضور بارز متکدیان در سطح کلان شهر تهران و حتی حضور مستمر آنان در بخش های خدماتی شهرداری تهران همچون مترو و بی‌آرتی، این سوال مطرح می‌شود که در سازمان رفاه شهرداری تهران چه می‌گذرد؟! 

چه راهکارهایی برای حل این معضل در نظر گرفته شده است؟

متکدیان تهران طی این مدت ادعایی ، ساماندهی می‌شوند و یا باید در انتظار تکذیبه ای از سوی این مقام مسئول باشیم؟

گزارش : شیما حیدری 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۲۳:۴۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
ميانگين در امد متكديان از تمام اقشارجامعه بيشتر است ،بيخود امار غلط ندهيد احتمالا پيام اول را سلطان گدايان شهر براي ادرس اشتباه دادن به مردم و مسئولان فرستاده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
بهزیستی و کمیته امداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
وقتی تفاوت درامد یک کارگر از یک میلیون و یک پزشک گاها یک میلیارد در ماه باشه یعنی هزار برابر یعنی هزار تا خانواده مطمئن باشید فقر ریشه کن نمیشه و دوباره متکدیان در جامعه بوجود می ایند فاصله درامدی غیر معقولانه درمان بسیاری از معضلات جامعه می باشد
آخرین اخبار