گزارش از پشت صحنه "فصل شیدایی"؛

نمایشی با درون‌مایه مذهبی در ماه مبارک رمضان

تئاتر "فصل شیدایی" نمایشی با درون مایه مذهبی در جهت آرمان‌های دفاع مقدس برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است و سابق بر این در چندین استان کشور به روی صحنه رفته است.

//////////////به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ با نزدیک شدن به آغاز ماه مبارک رمضان اهالی رسانه و خبرنگاران در حوزه‌ی مختلف تلویزیون، سینما و حتی تئاتر از ساخت آثار گرفته تا پوشش‌های خبری و اطلاع رسانی به مردم از هفته‌ها قبل از حلول ماه مبارک رمضان کار خود را آغاز کردند.

همه‌ی این‌ها بهانه‌ای شده است تا جمعی از اهالی مطبوعات و خبرنگاران در لوکیشن تئاتر "فصل شیدایی" حاضر شوند نمایشی که با درون مایه مذهبی، قرآنی و همین‌طور در جهت آرمان‌های دفاع مقدس برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است و سابق بر این در چندین استان کشور به روی صحنه رفته است. 

صبح روز چهارشنبه 27 خرداد‌ماه، اهالی رسانه‌های مختلف در لوکیشنی واقع در شمال شرق تهران،  انتهای بلوار ارتش حضور پیدا کردیم وقتی وارد لوکیشن اصلی نمایش می‌شویم دکورهای مربوط به داستان‌های مختلف قرآنی و صدر اسلام از کشتی حضرت نوح (ع) گرفته تا خیمه‌های صحرای کربلا تل زینبیه نظر ما را جلب کرد و همین‌طور سنگرهای رزمندگان 8 سال دفاع مقدس خود را به رخ می‌کشیدند. در این فضای گسترده و عظیم علاوه بر بهره‌گیری از دکورهای مربوط به بازه های زمانی متفاوت پرده‌ای را به عنوان پیش‌زمینه برای تلفیق تصاویر با اجرای صحنه‌ای این نمایش شاهد هستیم.

جمعی از عوامل روی صحنه به سرپرستی آنه محمدایری طراح صحنه و لباس در مرحله‌ی نهایی آماده سازی صحنه مشغول به کار هستند و این موضوع باعث شد تا همراه با خبرنگاران برای دریافت جزییات بیشتر به نزد وی بریم.

آنه محمدایری در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر تمهیداتی که در طراحی صحنه‌ی نمایش "فصل شیدایی" در نظر گرفته، گفت: فضایی که امروز در آن هستیم در نتیجه‌ی تلاش من و همه‌ی عوامل تهیه شده است در ابتدای ورود به این فضا برای رسیدن به آنچه که در نظر داشتیم اقداماتی را از جمله خاک‌ برداری، گود برداری و معکوس کردن شیب این محیط را انجام داده‌ایم و بعد ساخت دکور سازه‌های مورد نظر را و قرارگیری‌ آن‌ها را در مکان‌های مناسب با محوریت داستان لحاظ کردیم. 

آنچه که همواره مورد توجه ما بود پرتابل بودن این سازه‌ها و دکورهاست. در استفاده از آن‌ها از هیچ عملیاتی ازجمله صدمه زدن به محیط طبیعی و بهره‌گیری از مواد و مصالحی چون بتن در دستور کار خود قرار ندادیم. با توجه به این که در یکی از مراتع شمیرانات این پروژه به اجرا می‌رود اما هیچ‌یک از درختان اطراف این محیط از بین نرفته است.

در ادامه بازدید از لوکیشن نمایش "فصل شیدایی"، سعید اسماعیلی کارگردان این اثر و علیرضا کوه‌فر مدیر عامل مرکز مهنا در کنار جمعی از خبرنگاران حضور پیدا کردند.

سعید اسماعیلی کارگردان نمایش "فصل شیدایی" در خصوص روند این پروژه و شکل‌گیری آن گفت: نزدیک به 10 قصه از صدر اسلام تا ظهور امام زمان (عج) با هم‌نشینی، نور، بازیگران، جلوه‌های ویژه‌ی میدانی و تصویر و با کمک گرفتن از پرده‌ برای مخاطبان اجرا می‌کنیم. به طور کلی از هرآنچه که می‌تواند معنا و احساس را به مخاطب منتقل کند، بهره گرفته‌ایم.

وی در خصوص اینکه سابق بر این استقبال بی‌نظیری در شهرهایی دیگر شاهد بوده‌ایم در خصوص استقبال در تهران اظهار داشت: تلاش ما بر این بوده که بتوانیم پذیرای مخاطبانی با هر سطح سواد و اعتقادات باشیم. در اجراهای پیش میزبان تماشاگرانی از ادیان مختلف بوده‌ایم و علت آن این است که مخاطب در این اثر قصه‌های قرآنی و صدر اسلام را و همین‌طور واقعیت‌های 8 دفاع مقدس را از نگاهی متفاوت نظاره می‌کند و در لحظه‌لحظه تماشای نمایش خود را در دل این اتفاقات می‌بیند.

اسماعیلی ادامه داد: سعی کردیم به شعار "تئاتر برای همه و مخاطب" عمل کنیم و اگر مخاطب حوصله و توانی برای رفتن به سالن‌های تئاتر ندارد ما در کنار آنان حضور پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: من و همه‌ی عوامل فنی که نزدیک به 60 نفر از بهترین‌های سینما و تئاتر ایران هستند با حمایت‌های مرکز مهنا تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا در ماه مبارک رمضان از ساعت 9:30 شب به جزء شب‌های احیا میزبان مردم تهران باشیم.

در ادامه‌ِی صحبت های کارگردان، علیرضا کوه‌فر خاطرنشان کرد: مرکز مهنا در حوزه‌ی نمایش‌های میدانی سال‌هاست تلاش کرده تا امروز به محصولی برسد که علاوه بر چند رسانه‌ای بودن بازخورد خوب داشته باشد." فصل شیدایی" حاصل یک دهه تجربه و کار تکامل یافته است.

بنابراین گزارش؛ حضور در لوکیشن نمایش "فصل شیدایی" به جهت دکورهای ساخته شده به فراخور داستان همانند سیر و سفری در تاریخ است. از قرار گرفتن در عصر حضرت آدم تا واقعه‌ی عظیم عاشورا سال‌های 8 سال دفاع مقدس است که هر یک به نحوی احساسات ما و مخاطبان این اثر برمی‌‌انگیزد.

با توجه به اینکه گرایش مردم ایران به مضامینی از این دست بسیار بالا است." فصل شیدایی" نیز برای احیا و زنده نگه‌داشتن دین اسلام و دفاع مقدس قدم برمی‌دارد.

عباس رحمان پور طراح نور «فصل شیدایی» در گفتگو  با باشگاه خبرنگاران، گفت: نورپردازی در پروژه "فصل شیدایی" نسبت به سایر آثار تفاوت بسیاری دارد چرا که این اثر ترکیب و تلفیقی از سینما و تئاتر است اما طراحی نور آن براساس تمهیدات سینمایی و تئاتر نیست.

وی ادامه داد: تلاش بر این است در طراحی نور با بهره‌گیری از سیستم‌های دیجیتال و آنالوگ به جذب مخاطب کمک کنیم و به علت درون مایه و داستان مذهبی نمایش "فصل شیدایی" سعی شده به کمک نور به شخصیت‌ها جلوه‌ای متفاوت داده شود.

با همه‌ی کم و کاستی‌هایی که در این سال‌ها در تئاترهایی با موضوعات مذهبی و محوریت دفاع مقدس دیده شده است اما تا به امروز استقبال مردم از نمایش "فصل شیدایی" نوید این را می‌دهد که گام‌های رو به جلویی در این راه برداشته شده است و پیش‌بینی ما بر این است که این نمایش در تهران هم همچون شهرهای دیگر با استقبال چندین هزار نفری رو به رو شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار