استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: برای جلوگيری از هَدَررَفت آب در بخش كشاورزی استفاده از آبياری تحت فشار، بتونی كردن كانال های آبياری براي جلوگيری از اُفت آب (تبخير، نفوذ به لايه های پايين و...)، نوسازی شبكه های و كانال های آب، انبار كردن آب در استخرها و آب انبارها و استفاده از سوپرجاذب از مهم ترين راهکارها است.

احمد فاخری فرد در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ افزود: برای جبران کم‌آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب است، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری امری ضروری است.

وی تصریح کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اقدامات اساسی به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب است، زیرا محدودیت منابع آب و افزایش روز‌افزون مصرف در بخش‌های مختلف،‌ موجب شده تا مصرف بهینه این منبع حیاتی در کانون توجهات قرار گیرد.

فاخری فرد ادامه داد: با اصلاح سیستم سنتی آبیاری با تسطیح نسبی اراضی و کشت فارویی و انتخاب طول مناسب فاروها نسبت به بافت خاک و میزان آب در اختیار و آبیاری در مسیر شیب آبیاری مزرعه می‌توان راندمان آبیاری را تا 50 درصد افزایش داد.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: ضعف مديريت آبياری به طور عمده ناشی از سه عامل عدم آگاهی زارعان از وضعيت رطوبتی خاک و تشخيص زمان مناسب آبياری، عدم تناسب ميزان آب موجود يا استحصال شده با آب مورد نياز برای سطوح زير كشت و ضعف برنامه‌ريزی آبياری است كه منجر به اتلاف آب و كاهش عملكرد آبياری می شود.

وی افزود: افزایش کارایی مصرف آب از راهکارهای مهم به منظور مدیریت مصرف آب محسوب می شود.

فاخری فرد تاکید کرد: توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید در افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.
 
انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.