نایب رئیس خانه کشاورزی با بیان این که ارزش هر سرزمینی به حاصلخیزی خاک آن مربوط می‌شود گفت: تخریب عرصه‌های کشاورزی و زراعی و تغییر کاربری غیر اقتصادی آن داستانی غم انگیز در ایران است.

به گزارش حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عنایت‌الله بیابانی نایب رئیس خانه کشاورزی گفت: شاید برخی در کوتاه مدت با حذف کاربری کشاورزی زمین‌های حاصلخیز به‌ویژه در شمال کشور به منافع کوتاه مدتی برسند اما این زمین ارزش ذاتی خود را از دست می‌دهد و خاک حاصلخیزی که هر گرم آن ارزش تجاری دارد و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک حاصلخیز وارد می‌کنند، از بین می‌رود.

وی افزود: قانون ارث هم در تغییر کاربری زمین‌های زراعی تأثیر منفی دارد و هنوز اصلاح نشده است.

بیابانی گفت: باید مالکیت زمین‌های زراعی صاحب سند شود که هنوز کار زیادی باقی مانده است.

وی افزود: هرگونه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در واقع حیثیت زمین را تخریب می‌کند و متأسفانه وسعت اراضی کشاورزی 6 و 2 دهم درصد کاهش یافته است.

بیابانی اعلام کرد: برخی آمارها نشان می‌دهد در طرح‌های توسعه شهری و روستایی یک میلیون هکتار تغییرکاربری یافته و 3 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شهرها و روستاها در معرض نابودی است.

وی افزود: به برنامه‌ریزی مناسب و مدریت بهینه منابع آب و خاک نیاز داریم تا این میراث گران‌بها را به آیندگان بسپاریم و امنیت غذایی کشور را هم به خوبی تأمین کنیم.

بیابانی اظهار داشت: از بین بردن زمین‌های حاصلخیز و مستعد، آینده نسل بعدی را هم به مخاطره انداخته است و با گسترش شهرها و روستاها در 50 سال گذشته یک میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی حذف شده است و بخشی از توفان گرد و غبار شهرهای ما نتیجه همین مدیریت نادرست است.

بیابانی همچنین بر ضرورت تصویب قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با زمین‌خواری و تغییر کاربری زمین تاکید کرد و گفت: خاک مهم‌ترین عنصر در منابع طبیعی است و باید از تخریب و آلودگی آن جلوگیری کنیم و اصلاح قوانین و مقررات در این حوزه  مهم است و  خرد شدنِ اراضی از این  مشکلات است. 

قائم مقام خانه کشاورز گفت: البته باید برای توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی برنامه هوشمندی تهیه و اجرایی شود تا همراهی صاحبان زمین‌های زراعی را همراه داشته باشد.

بیابانی گفت: در برخی مناطق کشور تولید محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد و بهره‌وری منابع را به شدت کاهش می‌دهد و باید بحران آب و چالش‌های پیش روی آن را جدی بگیریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار