رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: دولت بودجه 3 هزار میلیارد ریالی از محل هدفمندی یارانه‌ها برای موضوع بیابان‌زدایی در نظر گرفته است.

اختصاص بودجه 3 هزار میلیاردریالی رای مقابله با بیابان زدایی
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در همایشی که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زدایی برگزار شد اظهار داشت: امنیت غذایی در گرو حفظ خاک سالم است و مجموعه اقداماتی که در این راستا صورت می گیرد به منظور تأمین خاک و غذای سالم می‌باشد.

وی در خصوص حفظ و اهمیت خاک گفت: در این خصوص سفارشات بسیاری در قرآن و احادیث شده است، پیامبر در حدیثی فرمودند از زمین حفاظت کنید، او به منزله مادر شماست.

جلالی تصریح کرد: تخریب خاک معادل تخریب زمین و منشأ عقب‌ماندگی بسیاری از دولت‌ها می‌باشد و بیابان‌زدایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در ساختار سلامت خاک، سه محور سلامت فیزیکی خاک، سلامت شیمیایی خاک و سلامت بیولوژیک خاک حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در واقع تعادل اکوسیستم‌ها بسترساز خاک سالم و زندگی سالم است و وظیفه دولت‌ها و ملت‌ها است که تلاش کنند بین این دو تعادل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: برای تهیه زندگی، غذا و هوای سالم باید بخش کشاورزی و صنعت خاک نقش‌آفرینی کنند.

جلالی اظهار داشت: کشور ما 60 درصد اقلیم خشک و 20 درصد اقلیم بیابانی دارد که 20 هکتار از آن، تحت فرسایش بادی قرار دارد.

وی ادامه داد: بیابان‌زدایی طرح 3 میلیون هکتاری کانون‌های بحرانی کشور زیر نظر بخش بیابان‌زدایی در 4 میلیون هکتار زیر نظر بخش آبخیزداری است.

جلالی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود به دنبال کنترل کانون‌های بحران هستیم و ایران در مسئله بیابان‌زدایی در سطح منطقه بی‌نظیر عمل کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین خبر داد: در هفته گذشته دولت مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه به بخش بیابان‌زدایی اختصاص داده که امیدواریم بتوانیم با این بودجه بخشی از طرح‌های بیابان‌زدایی را محقق کنیم.

وی همچنین ادامه داد: کانون‌های بحران و مناطقی  که با مشکل گرد و غبار مواجه هستند در اولویت قرار دارند و در این خصوص بودجه‌هایی اختصاص یافته است.

جلالی ادامه داد: برای رفع مشکل گرد و غبار در استان خوزستان 100 میلیارد تومان و رفع مشکل دریاچه ارومیه 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص ریزگردها اظهار داشت: بخش عمده و در حدود 90 درصد ریزگردهایی که به کشور وارد می‌شود از عراق، عربستان و شمال آفریقا است و ما به دنبال این هستیم که در حوزه بین‌الملل اقدامات موثری را انجام دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار