در تمام دنیا به ادبیات توجه ویژه‌ دارند و تلاش می کنند کودکان و نوجوانان از کودکی با کتاب عجین و با ادبیات کشور خود آشنا شوند.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - مریم محمدی - طاهره ایبد داستان‌نویس متولد 1342 در شیراز است. اولین اثر او در قالب داستان بلند و با نام «صالح» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 63 به چاپ رسید. از دیگر آثار او می‌توان به "شیشه‌های شکسته"، "خروس جنگی"، "باغچه توی گلدان"، "چهل پنجره: گزیدۀ ادبیات معاصر"، " آخرین نامه"، "ماه من ماه او" و "دور گردون" اشاره کرد. او از جمله نویسندگان فعال کودک و نوجوان است. با این حال این اواخر کتابی از او تجدید چاپ شد که مربوط به مخاطب بزرگسال است. «دور گردون» که از سوی انتشارات سروش به چاپ رسیده است، فضای رئالیسم جادویی دارد که در سال 78 برنده جایزه ادبیات پایداری شده بود؛ داستانی با محوریت دفاع مقدس و روایت زندگی ایوب كه در جبهه زخمی می شود؛ به طوری که همه فکر می‌کنند او شهید شده است اما ....

گفتگوی کوتاه ما را با این نویسنده می‌خوانید:

*خانم ایبد به عنوان اولین سوال، فعالیت خود را از چه زمان آغاز و اصلا چرا نوشتن را انتخاب کردید؟

من از دوران کودکی دغدغه نوشتن را داشتم، از همان دوران ابتدایی نوشتن را به شکل غیرحرفه‌ای آغاز کردم. تا اینکه در سن 18 سالگی به عنوان مربی کانون پرورش فکری مشغول به کار و در آن زمان با کلاس‌های نویسندگی از نزدیک در ارتباط شدم. 21 ساله بودم که که اولین کتاب خود را با نامی مستعار به چاپ رساندم، کتابی با عنوان صالح که داستانی بلند بود. 

*امروز شما وضعیت ادبیات کودک و نوجوان را چطور می‌دانید؟

از نظر کمی شرایط خوبی را داریم، اما نیاز هست تا جوانان بیشتری به سمت نوشتن برای کودکان و نوجوان گرایش پیدا کنند. در ارتباطی که با جوانان دارم این علاقه‌مندی در آنها دیده می‌شود، اما شاید نگاه انحصاری در حوزه نشر مانع ورود آنها به عرصه نویسندگی باشد. 

*نقش آموزش و پرورش را در سوق‌دادن کودکان و نوجوانان به کتاب‌خواندن و یا حتی نوشتن چطور ارزیابی می‌کنید؟

آموزش و پرورش نهادی است تعلیمی که می‌تواند در گرایش بچه‌ها به کتاب و ادبیات نقش مهمی را ایفا کند. امروز ادبیات مادر تمامی علوم است و در تمامی دنیا به ادبیات و کتاب توجه ویژه‌ای می‌شود. به نظرم محیط آموزشی چون مدرسه می‌تواند شرایط را برای ارتباط بی‌واسطه دانش‌آموزان با نویسندگان ایجاد کند. اگر در مدارس زمان‌هایی اختصاص داده شود برای آشنایی دانش‌آموزان با نویسندگان از نزدیک و آشنایی آن‌ها با کتاب‌های موردنظرشان خیلی اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

*امروز شما برای بهبود وضع کتابخوانی در کشورمان بخصوص در میان کودک و نوجوانان چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

امروز توجه به این مسئله خیلی مهم است و برای این کار به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز هست. تیراژ پایین کتاب‌ها به ما نشان می‌دهد که چقدر کتابخوانی در میان مردم کم‌رنگ شده که این سالها بعد در نسل آینده اثر مخرب خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد. برای بهترشدن وضع کتابخوانی، ما به تبلیغات در این زمینه نیاز داریم. صدا و سیما به عنوان یک رسانه جمعی تاثیرگذار می‌تواند در معرفی کتاب‌ها و ... نقش ویژه‌ای را داشته باشد. 

*شما امروز مهمترین مشکل نشر را در کشورمان چه می‌دانید؟

متاسفانه مشکلات اقتصادی، گرانی کاغذ و از این قبیل از جمله مهمترین مسائل است. مشکلات اقتصادی در حوزه فرهنگی به مراتب بیشترین اثر منفی را خواهد داشت. دولت باید سعی کند تا توجه ویژه‌ای را به عرصه فرهنگی کشور و نشر داشته باشد. اوضاع بد اقتصادی در حوزه نشر مثل دومینوست، نه تنها گریبان ناشران و نویسندگان که در نهایت اثرات مخرب آن را بر فرهنگ جامعه و نسل آینده خواهیم دید.

*در مورد تصویرگری امروز کتاب‌های کودک و نوجوان چه نظری دارید؟

خوشبختانه در عرصه تصویرگری کتاب موفقیت‌های خوبی داشتیم، جوانان مستعدی وارد عرصه شدند که توانستند آثار  قابل قبولی را تولید کنند، اما باید در تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان به مخاطب توجه بشود، گاهی آثاری از این تصویرگران ممکن است در جشنواره‌ها مورد توجه قرار بگیر، اما برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیتی ندارد. تنها نگاه هنری صرف به تصویرگری کافی نیست، نیاز مخاطب و جلب توجه کودکان و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار