تحقیقات اخیر دولت امریکا نشان می‌دهد حداقل 46هزار حساب کاربری توئیتر مربوط به گروه داعش وجود دارد که بیشتر آنها نیز در عضوگیری برای این گروه تروریستی، فعالیت دارند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از صبحانه، با توجه به اهمیت این موضوع، تاکنون راهکارهای مختلفی برای مقابله با داعش در فضای مجازی ارائه شده است که در تازه‌ترین مورد آن، قرار است آژانس پلیس اروپایی یوروپل (Europol) با همکاری تعدادی از شرکت‌های طراح شبکه‌های اجتماعی، حساب‌های کاربری مربوط به این گروه تروریستی، شناسایی و مسدود شود.

به این ترتیب در کمپین تبلیغاتی آنلاین این گروه که برای عضوگیری جوانان سراسر جهان به راه انداخته شده است، اختلال ایجاد می‌شود. قرار است این تیم پلیسی که گستره‌ای به پهنای اروپا دارد، از اول جولای (10 تیرماه) اینترنت را برای یافتن لیدرهای حلقه پشتیبان کمپین تبلیغاتی داعش در شبکه‌های اجتماعی اسکن کند که در این میان توئیتر در اولویت قرار دارد.

46 هزار اکانت داعش در توئیتر

تحقیقات اخیر دولت امریکا نشان می‌دهد حداقل 46هزار حساب کاربری توئیتر مربوط به گروه داعش وجود دارد که بیشتر آنها نیز در عضوگیری برای این گروه تروریستی، فعالیت دارند.

گفته می‌شود آژانس پلیس اروپایی یوروپل با حضور 15 خبره علوم رایانه‌ای و کمپانی‌های مالک شبکه‌های اجتماعی جهان که قرار نیست نام آنها فاش شود، می‌تواند هر حساب کاربری مرتبط با گروه داعش را ردیابی و کمتر از 2ساعت پس از شناسایی، مسدود کند.

"راب وین رایت" مدیر یوروپل دراین باره می‌گوید: معتقدیم یوروپل  یکی از راهکارهای مؤثر در مقابله و مبارزه با این مشکل محسوب می‌شود.

ردیابی و پیدا کردن همه حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی مرتبط با گروه داعش، کاری بسیار بزرگ است که شاید نتوان آن را صددرصد انجام داد ولی تلاش داریم تا این کار را با دقتی بالا انجام داده و مانع فعالیت تبلیغاتی این گروه در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب شویم.

وی ادامه می‌دهد: ما برای این کار مجبوریم آنچه را به صورت آنلاین می‌بینیم با هوش خود و اطلاعاتی که توسط سرویس‌های پلیس اروپایی در اختیارمان قرار می‌گیرد ترکیب کنیم و بر مسدود کردن آنها تمرکز داشته باشیم.

به اعتقاد وی، ماشین تبلیغات و پروپاگاندای گروه تروریستی داعش، فرزند عصر اینترنت است که همه جا وجود دارد و می‌تواند هر لحظه با کسی سهیم شود چرا که آنلاین است.

<راب وین رایت> ادامه می‌دهد: این گروه تروریستی، حساب‌های کاربری رسمی  دارد که از خاک سوریه و عراق و همچنین شبکه بزرگی از حامیان و مبلغان این گروه در مسافت‌هایی بسیار دورتر کنترل می‌شود.

هر توئیت، ویدیو و نوشتاری به گونه‌ای به اشتراک گذاشته شده و بزرگنمایی می‌شود که ردیابی و جلوگیری از کار آن، فوق العاده سخت است و نیاز به برنامه‌ای جامع دارد.

البته ممکن است هریک از این حساب‌های کاربری، قبل از شناسایی شدن توسط پلیس، غیرفعال شده و اکانت جدیدی ساخته شود و به همین دلیل بسیاری معتقدند که برای بازداشتن گروه داعش از فعالیت آنلاین، کاری بزرگ‌تر لازم است.

 این واحد پلیسی امیدوار است چهره‌های کلیدی پنهان شده پشت 100 هزار توئیت در روز که گفته می‌شود از 45 تا 50 هزار حساب کاربری  این گروه منتشر می‌شود را مکان‌یابی و مسدود کند.

این تیم پلیسی معتقد است که حدود 5 هزار شهروند اتحادیه اروپا شامل افرادی از بریتانیا، فرانسه، بلژیک و هلند به نواحی تحت سلطه داعش سفر کرده‌اند که آشنایی بیشتر آنها با این گروه نیز از طریق توئیتر بوده است پس باید مانع دسترسی راحت آنها به این شبکه اجتماعی شد.

 حضور پررنگ داعش در توئیتر

برای مقابله با گروه داعش، مدت هاست که سازمان‌های مختلف تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند.

طبق آخرین گزارشی که توسط انستیتو  Brooking در واشنگتن (سازمانی غیرانتفاعی با هدف انجام تحقیقات مستقل و با کیفیت برای افزایش امنیت بیشتر در امریکا) ارائه شد، حداکثر 90هزار اکانت توئیتر مرتبط با گروه داعش وجود دارد هرچند صحیح‌ترین  تخمین را 46هزار حساب کاربری می‌دانند. همچنین گفته می‌شود بیشترین حساب‌های کاربری توئیتر با 28درصد مربوط به عراق و سوریه بویژه منطقه تحت کنترل داعش است و پس از آن، بیشترین اکانت‌های توئیتر مربوط به گروه داعش با 27درصد از عربستان سعودی است.

طبق این گزارش، پس از آن تعداد اکانت‌های توئیتر در هیچ منطقه و کشور دیگری بیش از 6 درصد نبوده است. همچنین در این گزارش آمده است که 73درصد توئیت‌های مربوط به گروه داعش به زبان عربی، 18درصد  به زبان انگلیسی و 6 درصد به زبان فرانسوی است و توئیت به سایر زبان‌های دنیا نیز کمتر از یک درصد است.

آمار محققان این مؤسسه، حامیان آنلاین گروه داعش برای تلاش‌های تبلیغاتی خود از تلفن‌های همراه نیز بهره می‌گیرند که در این میان 69 درصد از چنین توئیت‌هایی از گوشی‌های اندرویدی، 30درصد از گوشی‌های آیفون و یک درصد این توئیت‌ها نیز با گوشی‌های بلک بری انجام شده است.

نتیجه دیگر این تحقیق نیز نشان می‌دهد که تنها 3/1درصد حساب‌های کاربری توئیتر گروه داعش مربوط به قبل از 31 دسامبر 2010  است در حالی که حدود60درصد آن به سال 2014 مربوط می‌شود و نشان می‌دهد بیشتر حامیان در یک سال اخیر به این گروه پیوسته‌اند که مهر تأییدی بر موفقیت تبلیغات آنلاین این گروه تروریستی است.
 
عضوگیری در اسکایپ

«آرون زلین» محقق دیگری که در مؤسسهNear East Policy به‌طور تخصصی در زمینه این گروه‌های جهادی کار می‌کند هم در این زمینه گفت: توئیتر به‌طور معمول  به منظور تبلیغ برای جذب نیروهای داوطلب به کار گرفته می‌شود نه اینکه از طریق این شبکه اجتماعی به‌طور مستقیم عضوگیری شود ولی به هرحال توئیتر نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند و مسدود کردن آن می‌تواند کمک بزرگی به مقابله با داعش باشد.

در توئیتر به صورت عمومی تبلیغ شده و ذهن مردم را درگیر کرده و به داخل گروه می‌کشانند ولی عضوگیری با اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ، واتس اپ و Kik به صورت کاملاً خصوصی انجام می‌شود. توئیتر در واقع راهکاری ابتدایی برای ارتباط برقرار شدن بین یک شخص افراطی(رادیکالیزه) و کسی که می‌تواند آنها را عضوگیری کند محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شاید تعداد اکانت‌ها به نظر کم برسد ولی بسرعت می‌تواند به میلیون‌ها حساب کاربری تبدیل شود چرا که یک نفر می‌تواند چند حساب کاربری توئیتر برای خود ایجاد کند و هر روز اخبار و پیام‌های داعش را تحت قانون این گروه منتشر کند.

علاوه بر این، افرادی را هم داریم که گرچه به‌طور مستقیم به داعش متصل نیستند ولی تبلیغات و گفته‌های این گروه را در توئیتر بازنشر (retweet) می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: گروه داعش شبکه‌های اجتماعی را به عنوان بخش مرکزی استراتژی خود می‌دانند از آنجا که بیشتر کاربران جوان هستند پس بیشتر کسانی که جذب این گروه‌ها شده‌اند نیز از این طیف هستند.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا نیز پیش از این گفته بود داعش گروه تروریستی است که با شبکه‌های اجتماعی تغذیه می‌شود و ما هرگز مشابه آن را نداشته‌ایم. مردمی که از هر میدان جنگی بسیار دور هستند، با هر نگرشی از طریق این شبکه‌های اجتماعی  اغوا می‌شوند.

 Rita Katz یکی از مدیرانی که سایت گروه تروریستی داعش را مانیتورینگ و نظارت می‌کند نیز در مقاله‌ای که در ماه آوریل نوشته بود، خواستار امنیت سایبری بیشتر با کمک شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی شد و گفت: مسدود کردن ساده حساب‌های کاربری کافی نیست اکنون زمان آن فرا رسیده است که از تیر انداختن در تاریکی بپرهیزیم، داعش و طرفدارانش را که در توئیتر فعال هستند بشناسیم و با آنها مقابله کنیم، نه به این دلیل که آنها از توئیت کردن لذت می‌برند بلکه به این دلیل که توئیتر به خودی خود یکی از حیاتی‌ترین ابزارها برای رشد و بقای داعش محسوب می‌شود.

شاید تشکیل این تیم پلیسی بتواند مانع فعالیت تبلیغاتی گسترده داعش در فضای اجتماعی شود ولی باید منتظر ماند و دید این گروه چقدر می‌توانند موفق  عمل کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، توییتر ، مسدود ، حساب ، کاربری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۳:۰۰ ۰۵ تير ۱۳۹۴
بابا کار خودشان است ،اینا دستشان تو یک کاسه است!