در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد؛

توضیحات نوش‌آبادی درباره لغو کنسرت‌ها و قیمت بالای بلیط‌ تئاتر

هزینه‌های سنگین دو هنر موسیقی و تئاتر دلیل بالا بودن قیمت بلیط این دو هنر است اما در این مورد تشکل‌های تئاتر باید در این مورد تصمیم‌گیری کند چون وزارت ارشاد قیمت تعیین نمی‌کند.

توضیحات نوش‌آبادی درباره لغو کنسرت‌ها و قیمت بالای بلیط‌ تئاتربه گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ حسین نوش‌آبادی در نشست هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص چاپ مجدد کتاب «ایران در گذر روزگاران» گفت: چاپ مجدد کتاب «ایران در گذر روزگاران» غیر قانونی است. چاپ اول مجوز داده شده ولی برای چاپ مجدد مجوز قانونی چاپ و انتشار را نداشته و قانون‌شکنی محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤالات خبرنگار ما مبنی بر بالابودن قیمت بلیط تئاتر و موسیقی بیان کرد: موسیقی و تئاتر دو هنریست که قیمت بلیط آن در همه نقاط دنیا به دلیل اینکه هزینه‌های برگزاری این دو هنرگران است و مثل سینما مخاطب عمومی ندارد. ممکن است یک فیلم با اکران خود 10 میلیارد هم فروش داشته باشد اما در تئاتر موسیقی اینطور نیست به هر حال نرخ گذاری بلیط تئاتر و موسیقی در اختیار دولت نیست و نظارت توسط تشکل های این دو هنر انجام شود.

وی همچنین عنوان کرد: برخی هنر‌مندان و بازیگران مطرح سینما حاضرند در تئاتر حضور داشته باشند. اما اگر افراد سود‌جو که به دنبال مخاطب خاص هستند در این حوزه نفوذ کنند باید جلوی آنها گرفته شود. فرهنگ و هنر از جمله حوزه‌های است که باید عمومی شود و همگان از امکانات آن بهره‌مند شوند اما تالار وحدت مجموعه فاخری است که به دلیل دشواری محافظت از آن نباید برای هر برنامه‌ای استفاده شود که همین‌طور هم هست. مثلاً در بخش موسیقی الویت با موسیقی سنتی است که برای برنامه‌های آن تالار وحدت پذیرا خواهد بود اما برای موسیقی پاپ این امکان وجود ندارد..

نوش‌آبادی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما مبنی بر تفاهم نامه وزارت ارشاد و نیروی انتظامی گفت: پس از لغو و تعطیلی مکرر کنسرت‌ها که موجب اعتراض مردم، هنر‌مندان و اهالی رسانه شد این موضوع پیش آمد که اگر نقطه نظر و انتقادی به برگزاری کنسرت‌ها هست باید قبل از صدور مجوز لحاظ شود تا پس از صدور مجوز شاهد لغو و تعطیلی کنسرت نباشیم ولی در کل تعداد کنسرت‌هایی که لغو شده قابل مقایسه با کنسرت‌های برگزار شده نیست.

وی افزود: خوشحالیم که بخش موسیقی آنقدر مهم است که سران قوام به پیامدهای این موضوع توجه می‌کند موضع‌گیری رئیس جمهور نیز در مورد این موضوع قابل ملاحظه است که البته به نیت تقابل و موضع خصمانه نبوده است پیشنویس اولیه تفاهم نامه بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی نوشته شده است و امیدواریم در آینده نزدیک این شیوه‌نامه به امضاء و اجرایی شدن برسد تا دیگر در حوزه موسیقی شاهد اتفاقات تلخ نباشیم نوش‌آبادی در ادامه اظهار داشت وزارت ارشاد منکر نقد نهادهای قضایی و نیروی انتظامی نیست چون وظیفه نظم و امنیت را در عهده دارند اما با صحبت‌های میان وزیر ارشاد و وزیر کشور سخت‌گیری در این حوزه کمتر شده و همکاری نیروی انتظامی در آینده کنسرتی را لغو شده نخواهیم داشت.

نوش‌آبادی در خصوص نمایشگاه قرآن بیان کرد: نمایشگاه قرآن هر ساله در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود و سعی در برگزاری هر‌چه بهتر این نمایشگاه است. قرآن کتاب نور هدایت و درمان درد‌های مختلف است.

وی افزود: بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از هفتم ماه مبارک رمضان آغاز شد و تا بیست و هفتم این ماه ادامه خواهد داشت. در‌ این نمایشگاه علاوه بر آثار مکتوب قرآنی و ارائه آخرین پژوهش‌های این حوزه از استعدادهای توانمندی فعالان این بخش بهره گرفته شده است.زمینه و بستر مناسب برای حضور جوانان و نوجوانان و آشنایی بیش از پیش با مفاهیم قرآنی به وجود آمده است.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: نمایش 114 اثر فاخر قرآنی از هنرمندان پیشکسوت این عرصه و کارگاه‌های هنری در تمام رشته‌ها امسال پرشور تر از قبل برگزار شده است.در مجموع علاوه بر تحول و ترویج فرهنگ قرآنی، بستر تعامل سازنده بین مردم و هنرمندان قرآنی ایجاد شده است.

نوش‌آبادی در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات بیان کرد: این قانون چند وقت قبل به تصویب رسید و حالا اجرایی شده است. هر شخص حق دسترسی آزاد به اطلاعات را باید داشته باشد اما این دسترسی شامل اطلاعات طبقه‌بندی کشور نخواهد بود. ضمن اینکه کمیسیونی در وزارت ارشاد تشکیل شده که در چارچوب قوانین و به دستور رئیس جمهور نظارت بر اجرای این قانون را بر‌عهده دارد.

نوش آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر عدم هماهنگی در نمایشگاه قرآن بین وزارت ارشاد و مصلی عنوان کرد:با توجه به ترویج فرهنگ قرآنی و ارائه خدمات به مردم در ماه مبارک رمضان هر نهاد و مؤسسه دولتی و غیر دولتی که بتواند با حضور در این عرصه در ماه مبارک رمضان استقبال خواهد شد چون به منظور ترویج فرهنگ قرآنی تعدد نمایشگاههای قرآنی یک امتیاز محسوب می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: به علت اینکه نماز جمعه در مصلی برگزار می‌شود نتوانستیم برای برگزاری نمایشگاه قرآن در مصلی اقدام کنیم، اما به لطف خداوند با کمک برخی نهادها مثل شهرداری توانستیم با استفاده از فضای باغ موزه دفاع مقدس نمایشگاه را در این مکان برگزار کنیم.

نوش‌آبادی با اشاره به مشکلات برگزاری نمایشگاه در‌ این مکان ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس کار پسندیده‌ای بود که انجام شد، هر‌ چقدر وزارت ارشاد و مسئولان فرهنگی در زمینه ترویج قرآن و فرهنگ آن کار کنند کم است. امیدواریم در تمام طول سال از اینگونه نمایشگاه ها به صورت دائمی برگزار شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص صندوق بیمه حمایت از هنرمندان اظهار داشت: فلسفه تأسیس صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان همیشه حمایت از این قشر بوده و هست ولی باید تمام تصمیم گیری‌ها معطوف به این حمایت باشد.وزارت ارشاد با به کارگیری مدیریت توان‌مند و با توجه به استعداد‌ها و منابعی که دارد سعی کرده که این صندوق را در جهت امور هنر‌مندان به ‌کار گیرد.

نوش‌آبادی با اشاره به حضور افراد مختلف در این صندوق و فهرست بلند بالا از هنرمندان که واجد شرایط نیستند، بیان کرد: ما با فهرستی مواجه شدیم که هنرمندان یا فوت کرده بودن یا در ایران نبودند یا هویت ملی و فرهنگی آنان زیر سؤال بود. بنابراین با پالایش این صندوق از بهره‌مندی افرادی که واجد شرایط نبودند جلوگیری شد و در مقابل هنرمندانی که استحقاق و شرایط برخورداری از امکانات صندوق را داشتند در فهرست ماندند.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص سؤالات یکی از خبرنگاران مبنی بر برگزاری جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر برعهده‌ خانه موسیقی است که باید با اتکا به توانمندی سایر بخش‌ها انجام گیرد.

وی در خصوص انتخاب مشاور وزیر ارشاد در بخش جوانان عنوان کرد: استفاده از یک فرد اندیشمند برای مشاوره امور فرهنگی و هنری مربوط به جوانان کشور لازم بود که تعیین شد.

نوش‌آبادی در خصوص معرفی رایزن فرهنگی برای کشور لبنان گفت: طبیعی است که هرچه سریعتر با توجه با توسعه مناسبات بین کشورهای ایران و لبنان و ارتباط دیرینه این دو کشور رایزن فرهنگی کشور ایران تعیین شود، پس از شهادت انصاری باید برای تأمین ظرفیت‌ها و توسعه مناسبات میان دو کشور اقدام کنیم اما گاهی کارهای اداری و تشریفاتی طول می‌کشد و ضوابط موجب تأخیر می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه کشورهای اسلامی مثل سوریه و لبنان همواره در معرض تهدید گروه‌های تروریستی هستند ما باید این اتفاقات را در نظر بگیرم و سطح رایزنی بین کشور تقویت شود تا از بحران‌ها عبور کنیم.

نوش‌آبادی در خصوص تشکیل دو حوزه جدید در بنیاد رودکی گفت: اخبار مبنی بر اینکه دو حوزه معاونتی مثل تئاتر و هنر‌های نمایشی و موسیقی در بنیاد رودکی تأسیس شده است، موجب می‌شود این بنیاد خدمات بیشتری را انجام دهد. این یک ایده است که مطرح شده و هنوز عملیاتی نشده است.

وی عنوان کرد: دفتر موسیقی که در بنیاد موسیقی تأسیس شده از اجزای لاینفک وزارت ارشاد است که باید نقش وزارتی خود را داشته باشد بنیاد رودکی در حوزه اجرا فعالیت می‌کند و ایجاد دو حوزه نمایشی و موسیقی تناقض با فعالیت‌های وزارتی و ارشاد ندارد اما فعالیت بنیاد رودکی نباید فراتر از اساس‌نامه تعیین شده باشد تا باعث موازی‌کاری بین بنیاد رودکی و وزارت ارشاد نشود.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص اختلافات میان خانه موسیقی و انجمن موسیقی گفت: انجمن موسیقی و خانه موسیقی دو تشکل غیر دولتی و صنفی هستند که فعالیت قانونی دارد. البته گلایه‌هایی در زمینه انتخاب مدیر عامل وجود دارد که هیئت انتخاب عقیده دارند به انتخاب آن‌ها نبوده است اما وزارت ارشاد نمی‌تواند مستقیم در انتخابات موسیقی دخالت کند با توجه به سابقه و قدمت خانه موسیقی و انجمن موسیقی طبیعی است که از وضعیت این دو نهاد صنفی استفاده خواهیم کرد.

نوش‌آبادی در خصوص پرونده مأموران عربستانی در فرودگاه جده گفت: این عمل زشت هنوز با عذر‌خواهی رسمی و تنبیه شدید دو مأمور پایان نیافته به همین جهت شرایط برای از سر گیری روابط محقق نشده است. زائرین ایرانی برای سفر حج باید احساس امنیت روحی و جسمی داشته باشند ولی به دلیل اینکه شرایط کشور ایران برای شروع ارتباط با عربستان محقق نشده است و عذر‌خواهی رسمی و تنبیه مأموران انجام نشده این ارتباط در حال حاضر قطع خواهد بود.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر استعفای مدیر عامل بنیاد رودکی تصریح کرد: این موضوع را تا به حال نشنیده‌ام و به نظرم مطرح نشده است ولی اگر این موضوع مطرح شده باشد بنده اطلاعی از آن ندارم.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به بازسازی سالن‌های سینما گفت: سالن‌های سینما که در استان‌ها و شهرستان‌ها تأسیس می‌شوند به رونق این حوزه کمک خواهند کرد چون با مطرح شدن بحث سینمای روشن از امکانات بلا‌استفاده و اما‌کنی که کار‌بری ندارند و با صرف هزینه می‌توان به فرهنگ و هنر کشور کمک کرد. نمونه این طرح سینمای شهر دلاور‌جان است که در اصفهان است که با طرح سینمای روشن تأسیس شده است.

وی در خصوص اکران فیلم «رستاخیز» در نوبت بعدی نمایش سینماها گفت: این فیلم با گرایش مذهبی که دارد نمایش در  نمایشگاه قرآن امسال شروع خوبی برای اکران این فیلم خواهد بود.

نوش‌آبادی در مورد ساخت ساختمان فیلمخانه‌ی ملی ایران بیان کرد: این کار آغاز شده است و مقامات سینمایی از آن بازدید کرده‌اند اما برای ادامه و تکمیل این پروژه نیازمند بودجه چند میلیاردی است که با توجه به مشکلات مالی دولت شاید انتظار زیادی باشد اما اگر دولت این بودجه را تأمین کند اتفاق خوب فرهنگی در این دولت ثبت خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت سایت‌های غیر مجاز بیان کرد: سال گذشته فرصتی برای ثبت‌نام و شناسنامه دار شدن سایت‌های بدون مجوز داده شد اما با وجود این مهلت این سایت‌های اقدام به سناسنامه‌دار شدن نکردند و همچنین تمایل دارند به انتشار غیر مسئولانه اطلاعات و مطالب بپردازند با توجه به فرصتی که داده شده و قوانین و موازین مطبوعاتی باید از فعالیت این سایتهای جلوگیری شود که البته این موضوع ربطی به فضای انتخاباتی کشور ندارد این سایتها هم مثل مطبوعات و خبر‌گذاری ها شامل جرایم مطبوعاتی هستند و باید مطابق قانون با آنها برخورد شود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار