"حسین نوش آبادی" در نشست هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصلاحات فیلم «خانه دختر» با همکاری کارگردان و تهیه کننده انجام شده اما هنوز تصمیم قطعی برای اکران آن گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران نشست هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با اهالی رسانه برگزار شد.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اخبار مربوط به تحریم فیلم «خانه دختر» گفت: اصلاحات فیلم «خانه دختر» با همکاری کارگردان و تهیه کننده انجام شده اما هنوز تصمیم قطعی برای اکران زودهنگام گرفته نشده است و با رفع مشکل محتوایی اکران خواهد شد.

وی با اشاره به غیرقانونی بودن پخش تبلیغات ماهواره ای فیلم «استراحت مطلق» عنوان کرد: در صورتی که عوامل فیلم درخواست تبلیغات در شبکه ماهواره ای را داشته باشند برخورد خواهد شد اما اگر خود شبکه های ماهواره ای دست به این کار زده باشند با این شبکه‌ها برخورد قانونی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دو طبقه شدن قطعه هنرمندان نیز بیان کرد: این موضوع به شهرداری مربوط است و وزارت ارشاد هیچ دخالتی ندارد.

نوش‌آبادی تصریح کرد: تغییر نام ارکستر سمفونیک تهران به ملی به دلیل اعضای مشترک در حال بررسی است و در صورت ادغام شدن به نام سازمان ارکستر ملی و سمفونیک ایران فعالیت خواهد کرد.

وی در خصوص توقیف «مجله زنان امروز» بیان کرد: ترویج ازدواج سفید توسط توسط «مجله زنان امروز» که ترویج و تبلیغ رفتار ناهنجار اجتماعی است باعث توقیف این مجله از سوی ارشاد شده و پرونده تخلف به دادگاه مطبوعات رفته است.

نوش‌آبادی درباره تأثیر نامه عذرخواهی عربستان در لغو تحریم عمره گفت: تا زمانی که دولت عربستان عذرخواهی رسمی‌اش را به ایران ابلاغ نکند و دو مأمور خاطی و هتاک عربستان به اشد مجازات نرسند سفرهای عمره همچنان لغو خواهند ماند. این دو شرط، دو شرط اساسی جمهوری اسلامی برای پایان تعلیق عمره است.

 سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تبریک فرارسیدن ولادت حضرت امیر المومنین علی (ع) و روز پدر و مرد گزارشی در خصوص قوانین مطبوعات به اهالی رسانه ارائه و بیان کرد: طبق اصل نهم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند؛ حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد مردم است.

هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، نظامی و تمامیت ارضی کشور خدشه وارد کند و هیچ کس حق ندارد به اسم استقلال، آزادی‌های مشروط را سلب کند.

وی با بیان اینکه رسالت مطبوعات و رسانه‌ها در نظام جمهوری اسلامی  ایران روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح آگاهی مردم است، اظهار داشت: بر اساس قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق شهروندی و بشری است که در اسناد ملی و بین المللی به آن اشاره شده است. هر شهروند حق دارد با استفاده از مطبوعات و رسانه‌ها به آخرین اخبار ملی و بین المللی دسترسی داشته باشد.

نوش‌آبادی در خصوص بازسازی تئاتر شهر، بیان کرد: با توجه به پیگیری‌های شخص وزیر خوشبختانه اقدامات سریع برای بازسازی سریعتر و تجهیز تالار‌های مربوط به تالار شهر تهران انجام می‌گیرد و این نماد تاریخی فرهنگ و هنر و تئاتر به زودی بازسازی خواهد شد و امیدواریم در شش ماه اول سال 94 شاهد مرمت و بازسازی تالار‌های این مجموعه تاریخی باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالات خبرنگار ما مبنی بر اهانت به حضرت ابوالفضل (ع) و آرم جمهوری اسلامی در یک نمایشگاه نقاشی در شهر مشهد مقدس و دو طبقه شدن قبور قطعه هنرمندان، بیان کرد: در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و جشنواره‌ها وزارت ارشاد کلیت موضوع را در نظر می‌گیرد و این به آن معنا نیست که هر چه در آن گالری یا نمایشگاه به نمایش در می‌آید مورد تأیید ما باشد. اگر در برگزاری این نمایشگاه‌ها و گالری‌ها تخلفی صورت بگیرد مسلماً با آن برخورد خواهد شد.

وی در خصوص دو طبقه شدن قبور قطعه هنرمندان نیز پاسخ داد: اگر تصمیم شهرداری در مورد موضوع قبور هنرمندان بر دو طبقه شدن آن باشد مسئله‌ای است که مربوط به شهرداری می‌شود و ارشاد در این خصوص موضع خاص و مستقیم ندارد. اما امیدواریم هنرمندان عزیزی که درعرصه فرهنگ و هنر کشور زحمت کشیده‌اند بتوانند راحت در مزار آرام بگیرند.

نوش‌آبادی در خصوص حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه‌ها و گالری‌های خارج از کشور گفت: از حضور هنرمندانی که با رعایت چهارچوب و موازین وزارت ارشاد و جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند حمایت خواهد شد و ارشاد از اینکه بتواند حضور این هنرمندان را که با هنر خود فرهنگ و هنر ایران به رخ جهان بکشند، تأمین کند خوشحال می‌شود.

در نمایشگاه ونیز و میلان ایتالیا اگر هنرمند ایرانی طبق اصول مورد نظر حضور داشته باشد و مورد تأیید معاونت قرار بگیرد به عنوان نماینده ایران شناخته خواهد شد ولی هنرمندان ایرانی خارج از کشور که از تابعیت ایران بیرون آمده‌اند و موازین و شرایط کشور را رعایت نمی‌کنند نماینده ایران محسوب نمی‌شوند و ما آنها را تحت تأیید و حمایت قرار نمی‌دهیم.

وی در خصوص برگزاری مستقل بخش بین الملل جشنواره فجر از بخش ملی بیان کرد: به علت اینکه اولین سال منفک شدن این دو بخش را داشتیم نباید انتظارات زیادی از نحوه برگزاری آن داشته باشیم اما منافع و ضررهای این جداسازی قرار است پس از پایان جشنواره مورد ارزیابی قرار بگیرد و با رفع اشکالات در مورد تصمیم گیری شود.
اصراری بر این نیست که اگر این طرح ناموفق بود ادامه پیدا کند اما قضاوت در این خصوص زود است و باید پس از ارزیابی‌ها اظهار شود.

نوش‌آبادی در خصوص محل دائمی نمایشگاه کتاب در سالهای آینده گفت: سیاست دولت برای برگزاری محل دائمی نمایشگاه است اما باید یک فضای خوب و بهینه که قابل دسترسی برای مردم باشد در نظر گرفته شود و تا آن زمان مکان موقت مصلی تهران خواهد بود.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به حاکمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش فرهنگی گفت: وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی دستگاه فرهنگی کشور اگر چنانچه تصمیم در بخشهایی از حوزه فرهنگ بگیرد برای همه نهاد‌ها و مؤسسات ذیربط لازم الاجرا است.

وی افزود: انتظار وزارت ارشاد این است که هر اثر هنری که مورد تأیید وزارت ارشاد قرار می‌گیرد و مجوز این وزارت‌خانه را دریافت می‌کند احکام صادره توسط وزارت ارشاد را سایر بخشها و نهادها تبعیت کنند و تصمیم مستقل برای حمایت و تحریم یک اثر هنری نگیرد.

نوش آبادی قیمت بلیط ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی بیان کرد: قیمت بلیط حوزه موسیقی در تمام دنیا گرانترین بلیط است و بخش خصوصی برگزاری آن را برعهده می‌گیرد.

چون هزینه برگزاری کنسرت نسبتاً بالا است به تبع آن هزینه بلیط بالا می‌رود اما سعی بر این داریم که افزایش قیمت‌ها زیاد و غیر منطقی نباشد.
وی عنوان کرد: دولت هزینه تشکیل ارکستر سمفونیک وملی را می‌دهد و مسلماً کاری نمی‌کند که در حق مردم اجحاف شود چون با رعایت اعتدال قیمت بلیط‌ها را تعیین می‌کند.

ما قصد رقابت با بخش خصوصی را نداریم ضمن اینکه قرار است اگر قطعی شود ارکستر سمفونیک و ملی ادغام شوند و به عنوان سازمان ارکستر ملی و سمفونیک ایران شناخته شود.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به  نمایشگاه کتاب امسال گفت: امیدواریم هر سال کمیت و کیفیت کتابها بالا رود و فضای هر سال نسبت به سال قبل با نشاط‌‌ ‌تر و بهتر برگزار شود.

استقبال مردم از کتاب رو به رشد است، مخصوصاً نمایشگاه بین المللی کتاب که رخداد ملی است و فضایی برای اصحاب قلم و ناشران است.
نوش آبادی در ادامه بیان کرد:  مدیریت بیش از 60 درصد مسئولیت بر عهده ناشران است که در آینده‌ای نزدیک کلیه مسئولیت‌های نمایشگاه کتاب به صنف ناشران محول خواهد شد.

امسال با توجه به مراسم افتتاحیه که با حضور رئیس جمهور خواهد بود امیدواریم که شاهد قدوم مبارک رهبر معظم انقلاب در این نمایشگاه باشیم چون این مسئله خواسته مردم نیز هست.

وی در خصوص نشر کتابهای خلاف موازین اسلامی و ملی و عرضه آنها در نمایشگاه کتاب، گفت: ناشران از شرایط و موازین آگاهند و باید از نشر کتاب‌هایی که کوچکترین زاویه با جمهوری اسلامی و منافع ملی را دارد، جلوگیری کند که سال گذشته چند مورد داشتیم که با آنها برخورد و کتابها جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به انتصاب مدیر اداره کتاب بیان کرد: طبق قولی که داده شد قبل از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب مدیر اداره کتاب مشخص و گمانه‌زنی‌های اصحاب رسانه در این نقطه روشن خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان شرکت‌کنندگان خارجی و ناشران غیر ایرانی در نمایشگاه کتاب نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته، گفت: این افزایش به لحاظ کمی و کیفی بوده و حدود 2100 ناشر خارجی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

گفتنی است، همایش حمایت از مالکیت ادبی و معنوی 14 اردیبهشت ساعت 8:30 صبح در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد و وزیر دادگستری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سفر عمره باید برای همیشه لغو شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
تحریم حج عمره تا تغییر اساسی در رژیم عربستان باید ادامه داشته باشد.
آخرین اخبار