پاسخ سخنگوی ارشاد درباره نماینده اسکار، جعفر پناهی و اکران جهانی «رستاخیز»

نوش‌آبادی در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد به موضوعاتی پیرامون نماینده اسکار، اکران جهانی «رستاخیز» و دو شغله بودن مرادخانی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین نوش آبادی در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به وضعیت موزه مطبوعات عنوان کرد: موزه مطبوعات قبلی از کیفیت، مکان و موقعیت مناسب برخوردار نبود و درصددیم یک موزه مناسب در مکان مناسب و با محتوای خوب و تایید شده ایجاد کنیم.

*وزیر برای حمایت از فرهنگ و هنر پای کارت زرد سوم ایستاده است
سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص حضور وزیر ارشاد در مجلس عنوان کرد: در حال حاضر هیچ سوالی از وزیر مطرح نیست آخرین سوال فیلم «قصه‌ها» بود که به دلیل قانع نشدن نماینده سوال‌کننده به هیات رئیسه ارجاع داده شده است. وزیر برای حمایت از فرهنگ و هنر پای کارت زرد سوم ایستاده ولی در حال حاضر کارت زرد دیگری مطرح نیست.

*از مرادخانی بپرسید
وی در پاسخ به دو شغله بودن مرادخانی افزود: من اطلاعی ندارم ولی تردید دارم که فعالیت دیگر ایشان مصداق دو شغله بودن باشد ولی باز هم از ایشان بپرسید.

نوش آبادی تصریح کرد: مرادخانی برای فعالیت دیگرش نه حقوق می‌گیرد نه آن فعالیت شغل سازمانی محسوب می‌شود اما تصمیم نهایی را وزیر می‌گیرد چون شجاع، صریح و بی رودربایستی است و تعارفی با کسی ندارد.

*تشریح برنامه های ارشاد برای تدوین ششم توسعه
سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص برنامه ششم توسعه و ابلاغیه مقام معظم رهبری به نهادهای مختلف دولتی گفت: سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند بر سه محور اصلی استوار است 1- محور اقتصاد مقاومتی 2- پیشتازی در عرصه علم و فناوری 3- تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی.

وی افزود: این سه محور مبانی کلی برنامه ششم توسعه است و به سران سه قوه ابلاغ شده است می‌توان با تکیه بر امکانات کشور و روحیه جهادی و انقلابی با توجه به اصل 44 قانون اساسی و با اتکا به خداوند متعال به فعالیت‌های وزارت ارشاد که کلیه این مبانی و سیاست‌ها را در نظر دارد امیدوار بود.

نوش‌آبادی عنوان کرد: رهبر انقلاب بر تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی و تبیین ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین ارائه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و اصلاح الگوی مصرف، اجرای مهندسی فرهنگی در کشور و تهیه پیوست‌های فرهنگی، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان و نوآوران و تهیه کنندگان آثار فرهنگی هنری که باعث معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان شود همچنین مدیریت فضای مجازی مقابله با تهدیدات این حوزه، توجه به توسعه و تجلی مفاهیم و نمادهای انقلابی و نقش زنان در تقویت نهاد خانواده و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه به نقش سازنده‌ آنها در نظر رهبری بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت قدرت‌های نرم و حضور موثر گفت: هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی و تفرج در دروازه‌های شبکه مجازی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و همچنین جذب سرمایه‌های و توانایی‌های علمی ایرانی خارج از کشور در توسعه ملی و فرهنگسازی برای تحقق سیاست‌های جمعیتی و توجه وزارت ارشاد را برای سیاست‌ها و تنظیم و تبیین پیشنهادات که برای نوشتن برنامه ششم توسعه است می‌طلبد ما اعتقاد داریم اقتدار علمی و فرهنگی در کنار اقتصاد مقاومتی باعث یاس و ناامیدی دشمنان و بیگانگان می‌شود اقتصاد مقاوم، علم و دانش پیشرفته و روحیه انقلابی مورد نظر رهبری بوده است و وزارت ارشاد اجازه نفوذ و رخنه فرهنگی دشمنان را در عرصه‌های داخلی که مرتبط با قوه فرهنگ و هنر کشور باشد نخواهد داد و اطمینان می‌دهیم با نظارت کامل تولید محصولات فرهنگی را حمایت کند با هر گونه تخلف در این حوزه برخورد قانونی می‌شود نباید فضای فرهنگی کشور توسط عده یا گروهی به مخاطره بیافتد و بسترساز نفوذ دشمن شود.

*بدون مجوز کمیته ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ممنوع است
نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال که در خصوص محتوای پیامک‌های در فضا مجازی و نظارت بر آنها چگونه شکل می‌گیرد پاسخ داد: بر اساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی کارگروه ساماندهی محتوای پیامک‌ها تشکیل شده و بر اساس تصمیمات این کارگروه همه اپراتورها موظفند پیامک‌هایی را منتشر کنند که مجوز کمیته ساماندهی محتوای پیامکی دریافت کرده باشند همه پیامک‌های تبلیغاتی دارای کد غیرفعال‌سازی داشته باشند که مخاطب در صورت عدم تمایل آنها بتوانند پیامک‌های تبلیغاتی را غیرفعال کنند. بدون مجوز کمیته ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ممنوع است.

وی در خصوص حق دسترسی آزاد اطلاعات در کشور بیان کرد: تصمیمات مهم و ارزشمند در دولت باید از طریق سازمان‌ها و نهادها در سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی منتشر شود و طبق قانون مصوب همه مردم حق دسترسی آزاد به اطلاعات غیرمحرمانه و سری را دارند همچنین کمیسیونی در وزارت ارشاد با شخص وزیر تشکیل می‌شود و نحوه ارائه اطلاعات بررسی شود و در صورت تخلف با متخلفان برخورد شود مصوبات لازم‌الاجرا است و شخص رییس جمهور به آنها رسید‌گی می‌کند.

*جزئیات اکران جهانی دو فیلم «محمد رسول الله» و «رستاخیز»
وی در خصوص اکران جهانی فیلم «محمد رسول‌الله» گفت: این فیلم ارزشمند در جذب مخاطب موفق بوده و می‌تواند رکورد جذب مخاطب را بشکند و قدرت صنعت سینمای ایران را به رخ بکشد این فیلم به زبان‌های عربی  و انگلیسی در حال دوبله است تا قابلیت اکران در کشورها عربی و غیرمسلمان را داشته باشد. در آینده‌ای نزدیک این فیلم با اکران در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان چهره رحمانی و روحیه رحمت و مودت پیامبر به جهانیان معرفی می‌کند.

نوش‌آبادی در خصوص فیلم «رستاخیز» و حضور آن در جشنواره عراق که به درخواست این کشور انجام می‌شود گفت: فیلم رستاخیز به دلیل مشکلاتی که برای اکران داخل کشور دارد در ایران هنوز اکران نشده اما برای حضور در جشنواره کشورهای دیگر منعی برای آن نیست چون قوانین و موازین جشنواره‌های خارج از کشور را ما تعیین نمی‌کنیم. و این فیلم می‌تواند در جشنواره‌ای که در کشور عراق یا کشورهای دیگر برگزار می‌شود شرکت کند.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص نماینده ایران در مراسم اسکار گفت: کمیته ویژه در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی تشکیل شده که محتوای فیلم‌ها را بررسی می‌کند فیلمی که از نظر این کمیته‌ها واجد شرایط حضور در اسکار به عنوان نماینده ایران باشد معرفی خواهد شد.

*هیچ کتاب قرآنی بدون مجوز رسمی و تایید کمیته اجازه چاپ ندارد
وی در خصوص چاپخانه‌های که کتاب قرآن کریم یا کتاب‌های مثل مفاتیح و مانند آنها را منتشر می‌کنند معمولا همیشه تحت نظارت قرار دارند چون حوزه نشر قرآن و کتب شریف مثل آن حساس است و هیچ کتاب قرآنی بدون مجوز رسمی و تایید کمیته اجازه چاپ ندارد چون وزارت ارشاد اجازه هیچگونه تخلف در زمینه چاپ منابع دینی و اسلامی نمی‌دهد گاهی پیش می‌آید قرآنهایی از کشورهای دیگر وارد کشور ایران می‌َشود که چاپ انتشار انبوه آنها تخلف محسوب و غیرقانونی است. ما فقط مجوز چاپ قران‌هایی که می‌دهیم که در داخل کشور اجازه نشر و چاپ دارد. چاپخانه‌های رضوی چاپخانه‌های قم و تهران برای چاپ و انتشار کتاب قرآن مورد تایید وزارت ارشاد است.

*مجوزی برای کنسرت شهرام ناظری صادر نشده است
وی در خصوص مسائل مربوط به موسیقی و لغو کنسرت شهرام ناظری بیان کرد: تنظیم شیوه‌نامه اجرایی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی که بین نیروی انتظامی و وزارت ارشاد قرار است به امضا برسد به دلیل اشکالاتی که به آن وارد بود به مراجع ذی صلاح ارجاع داده شده است چون مسئله موسیقی یکی از مسائل حساسیت‌زای کشور تبدیل شده نگارش تفاهم‌نامه باید بسیار دقیق بر طبق موازین باشد و به رویت مقامات برسد.

نوش‌آبادی تصریح کرد: هر دو نهاد با توجه به نقش و جایگاه موسیقی به این مسئله توجه دارد برای کنسرت شهرام ناظری مجوز صادر نشده است که بخواهد لغو شود اما چون شهرام ناظری خواننده موسیقی سنتی است و هیچ گاه تا به حال حاشیه‌ای در برگزاری کنسرت ایشان نبود برای کسب مجوز کنسرت مانعی ندارد.

*شبهات خانه موسیقی باید رفع شود 
نوش آبادی در خصوص فستیوال موسیقی که قرار است که  با همکاری خانه موسیقی برگزار شود، گفت: این موضوع در جای خودش قابل پیگیری است اما در خانه موسیقی شبهاتی وجود دارد که باید رفع شود. تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی و وابسته و غیر وابسته باید فعالیت‌ها و برنامه‌های شفاف داشته باشند. پس رفع شبهات خانه موسیقی این نهاد می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. فستیوال موسیقی جزو برنامه‌های هنری است و برای برگزار آن باید حواشی برطرف شود.

نوش‌آبادی در خصوص جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: شائبه اینکه خانه موسیقی جشنواره موسیقی فجر را بر عهده گرفته برطرف شد و این مسئولیت بر عهده خانه موسیقی نیست. مقدمات جشنواره موسیقی فجر فراهم شده و دبیر و تیم مدیریتی تشکیل شده است.

*بازسازی تئاترشهر رو به اتمام است
وی در خصوص بازسازی تئاتر شهر اظهار داشت: عمده فعالیت‌های تعمیراتی و بازسازی تمام شده و پروژه رو به اتمام است دلایل آن هم همانطور که قبلاً اعلام شد بودجه و تآخیر پیمانکار در فعالیت بود که با تذکرات صورت گرفته این مشکل نیز حل شد.

وی در خصوص اعتراض اهالی تئاتر به صرف هزینه‌های سنگین در سینما گفت: برای توزیع اعتبارات و بودجه‌ها بین حوزه‌های مختلف هنری باید تعادل برقرار شود و رشد فرهنگی و هنری موزون باشد چون هنرهای نمایشی و تئاتر ارزششان کمتر از سینما نیست و باید به این مسئله رسیدگی شود.

وی در خصوص نهاد صنفی روزنامه‌نگاران گفت: بحث‌هایی مطرح است که به وزارت ارشاد ارتباط مستقیم ندارد مسئله سیاسی و امنیتی است و باید حل و فصل شود، امید است با برطرف شدن مسائل این نهاد صنفی با تیم مناسب و اعضای فعال‌تر فعالیت کند چون این کار باید بی عیب و نقص باشد تا یک نهاد صنفی بدون حاشیه مطبوعاتی و فرهنگی داشته باشیم چون حاشیه‌ها به آن لطمه می‌زند.

*جعفر پناهی نماینده ایران نیستند
سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص فیلم سازی مجدد جعفر پناهی با توجه به محرومیت 20 ساله‌اش گفت: ما اعلام کرده‌ایم که فیلم‌هایی که به فیستیوال‌ها و جشنواره‌ها از طریق ایران معرفی می‌شوند باید مجوز ساخت و اکران داشته باشند. آثار آقای پناهی مورد تأیید ما نیست و ایشان نماینده ایران نیستند اما جشنواره‌های خارجی مطابق موازین و قوانین ما رفتار نمی‌کند و اثر ایشان را به عنوان اثر آزاد پذیرفتند.

*حوادث اخیر دولت عربستان باعث تأسف است
وی در خصوص پرونده‌ حج عمره گفت: در خصوص تعرض مأموران فرودگاه جده باید اعلام کنم که مجازاتی برای خاطیان انجام شده و دولت عربستان عذرخواهی رسمی نکرده است. بنابراین اوضاع تا مجازات سنگین خاطیان و عذرخواهی دولت عربستان مثل قبل است و تغییری نکرده و حوادث اخیر هم که موجب بی‌تدبیری دولت عربستان بوده است، باعث تأسف است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار