عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کاهش تعداد دانش‌آموزان موجب بوجود آمدن نیروهای مازادی شده که در استخدام آموزش و پرورش باید به آن توجه شود.

غلامرضا عبدالوند عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران در خصوص ضرورت آزمون استخدامی استاندارد گفت: در آموزش و پرورش با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان از 18 میلیون نفر به 13 میلیون نفر تقلیل پیدا کرده است، در نتیجه با مازاد نیرو در بسیاری از استانها به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: آزمون استخدامی باید به صورت منطقه‌ای برگزار شود، یعنی افراد بعد از پذیرش در منطقه‌ای خاص قادر به انتقال به کلانشهرها نباشند که تحقق این امر مستلزم مدیریت و برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات است.

عبدالوند تصریح کرد: در صورتی که پذیرش در آزمون استخدامی به صورت کشوری انجام شود، بسیاری از معلمان پس از مدتی خدمت در مناطق محروم با روشهای مختلف خود را به مناطق برخوردارتر منتقل کرده که این امر زمینه‌ساز تورم نیرو در این شهرها و برهم خوردن توازن توزیع نیرو در کشور می‌شود.

هم اکنون مجوز آزمون استخدامی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اخذ شده است، شامل افرادی است که در دانشگاه‌های غیر فرهنگیان تحصیل کرده‌اند.

گفتنی است، توزیع نامناسب معلمین به گونه‌ای است که در کلانشهرها تورم نیرو و در برخی شهرستانها و مناطق کمبود نیرو وجود دارد.

عبدالوند برای این معضل پیشنهاد داد، بهتر است ‌آموزش و پرورش از سیاست تعدیل نیرو استفاده کند.

البته وی به این نکته اشاره داشت که تعدیل نیرو در آموزش و پرورش با توجه به تراکم بالای نیروهای مازاد در کلانشهرها و به خصوص تهران کار آسانی نخواهد بود و با توجه به اینکه این نیروهای مازاد استخدام رسمی‌اند و انتظارات و خدماتی هم دارند، در نتیجه آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و مستلزم همکاری سازمانهای مختلف در راس آن همکاری دولت است.

تعدیل نیرو لازمه جبران کمبود نیروها است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راهکار برای این تعدیل نیرو برآورده کردن توقعات نیروها است و این شرایط باید به گونه‌ای انجام شود که نیروها و دولت به طور متقابل همکاریهای لازم را انجام دهند.

وی همچنین افزود: راهکار بعدی توجه به نیروهای دیپلم است، در حال حاضر معلمان با سابقه کاری 25 – 20 سال داریم که به طرق مختلف همچون سرباز معلم وارد بازار کار شده‌اند، توصیه می‌شود با ارائه تسهیلاتی نظیر بازنشستگی پیش از موعد این افراد از چرخه کار یدور شوند به گونه ای که حق و حقوق آنها هم از بین نرود که این مسئله خواسته برخی از این نیروها هم می‌باشد. به طور کلی نیاز به اراده ملی است تا این معضل به راحتی و رعایت همه جوانب رد شود.

چشم‌انداز کاری پذیرفته شدگان آزمون استخدامی

عبدالوند تصریح کرد: در آزمون استخدامی امسال قرار است هر معلمی حتما از مسیر دانشگاه وارد سیستم کاری آموزشی شود‌. در واقع پذیرفته شدگان باید یکسال دوره آموزشی را بر اساس انتظارات دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در صورت کسب نمره قبولی وارد عرصه آموزشی می‌شوند و در غیر این صورت این دوره‌ها برای آنان تمدید می‌شود‌.

وی به این مساله هم اشاره داشت هر ساله دانشگاه فرهنگیان‌، دانشجو می‌پذیرد اما این 5 هزار نفر از میان افراد غیر از دانشگاه فرهنگیان به شغل معلمی مشغول می‌شوند و هیچ نوع استخدامی غیر از این تعداد نداریم و فقط در سال 95 اولین محصول دانشگاه فرهنگیان به شغل معلمی مشغول می‌شود.

شایان ذکر است؛ دانشگاه فرهنگیان مورد دقت و توجه ویژه مقام معظم رهبری است به طوری که ایشان در 16 اردیبهشت در دیدار با فرهنگیان توجه ویژه به این دانشگاه را یادآور شدند.


آموزش و پرورش به طراحی اساسی نیاز دارد

عبدالوند به این موضوع اشاره کرد که ما میلیون‌ها لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار داریم، پس بهتر است دانشگاه فرهنگیان سطح خود را ارتقا دهد و از بین این افراد دانشجویان را بپذیرد.




انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار