سرپرست مركز بهداشت خوزستان با اشاره به برگزاری هفته اطلاع رسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از 13 تا 17 تیر ماه‏، گفت: بسیاری از بیماریها بین انسان و دام مشترك و قابل انتقال هستند كه از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری هاری، تب مالت، سالك، كیست هیداتیك و آنفلوآنزای پرندگان اشاره كرد.

لزوم مراقبت در برابر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دامبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از اهواز؛ دكتر شكراله سلمانزاده اظهار داشت: هاری از بیماریهای شایع بین انسان و دام است، هاری یك بیماری ویروسی كشنده است و غالبا از طریق گزش ایجاد میشود. ابتلا به این بیماری پس از گزش در صورت مراجعه سریع به مرکز درمانی و دریافت واکسن مخصوص، قابل پیشگیری است ولی در صورت ابتلا‏، غیرقابل درمان خواهد بود.

وی ادامه داد: یكی از دیگر بیماریهای خطرناك قابل انتقال از حیوان به انسان، كیست هداتیك است. این بیماری توسط نوزاد یك انگل رودهای سگ كه وارد بدن انسان و دام میشود، بروز میكند.

سلمان‌زاده گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام‏، افرادی كه در روستا زندگی میكنند باید حتما محل زندگی خود را از محل زندگی دام جدا کرده و همچنین با مراجعه به اداره دامپزشكی، احشام خود را واكسینه كنند.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان افزود: در صورت استفاده از لبنیات محلی و غیر پاستوریزه، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید و به ویژه شیر را به خوبی بجوشانید. حداقل زمان لازم برای جوشاندن شیر 20 دقیقه است ولی با توجه به اینكه در این مدت زمان، بسیاری از مواد مغذی شیر از بین میرود، توصیه میشود افراد از شیر پاستوریزه استفاده كنند.

وی گفت: به محض این كه فردی مورد گزش حیوان قرار گرفت، لازم است حتما و به سرعت به نزدیكترین مركز بهداشتی مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم برای وی انجام شود. برای پیشگیری از ابتلا به كیست هیداتیك و بیماریهای انگلی نیز سبزیجات باید قبل از مصرف؛ به روش بهداشتی، سالمسازی و شستوشو شوند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.