حجت‌الاسلام محمددوست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

هیچ‌کس از شب‌های قدر دست خالی باز نمی‌گردد/ در جوشن کبیر نشانی از قهر و ناامیدی نیست

کارشناس مسائل مذهبی گفت: در هیچ یک از هزار و یک اسم خداوند در دعای جوشن کبیر خبری از قهر و نا‌ امیدی نیست و بنا نیست کسی در این شبها دست خالی برگردد.

حجت‌الاسلام عبدالله محمد دوست، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: انسان‌ها برای رسیدن به نقطه ایده‌آل باید از خاکریز‌های بسیاری عبور کنند، موضوعی که در قرآن نیز بر آن تأکید شده و در آیه‌ای از قرآن آمده که نفس دائماً انسان را به سمت پرتگاه‌ها می‌کشد، مسئله‌ای که دقیقاً در مقابل دعوت خداوند قرار می‌گیرد و نیاز به یک دفاع دائم دارد و یک لحظه غفلت باعث زمین خوردن انسان می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای رسیدن و هدایت شدن در راه مستقیم گفت: 
آیت‌الله بهجت در خصوص اینکه چه کار باید بکنیم تا پاک بمانیم فرمودند که "ببینید که چه کارهایی را نباید انجام دهید و به چه کار نکردن‌ها توجه داشته باشید".

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: این موضوع به تعبیر پیامبر اکرم(ص) جهاد اکبر است و در همه ابعاد زندگی ما از جمله عبادات و رفتار روزانه‌ی ما بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به سرعت از دست رفتن فرصت‌ها و گذر عمر انسان خاطر‌نشان کرد: امیر‌المؤمنین(ع) می‌فرمایند که "کور کسی است که دنیا هدف اوست ولی انسان بینا کسی است که از دنیا به عنوان سکوی پرش و رسیدن به خدا بهره‌برداری می‌کند".

حجت‌الاسلام محمد دوست افزود: روند عادی عالم، مبارزه دائمی است و هدف از خلقت شیطان تمایز بین انسان‌های با اراده و کم اراده بوده است اما در مقابل خداوند نیز از سختی راه مخلوقات خود با خبر است و برای بشر امداد‌های ویژه‌ای قرار داده است .

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: ماه رمضان و شب قدر یکی از مهمترین فرصت‌هایی است که خداوند به انسان‌ها داده و پیامبر اکرم(ص) در این راستا می‌فرمایند که دست های شیطان در ماه رمضان بسته می‌شود.

وی در ادامه گفت: کم شدن وسوسه‌ها دلیلی برای گناه نکردن نیست زیرا بعضی‌ها خودشان شیطان می‌شوند و کار را خیلی سخت می‌کنند رمضان فرصتی طلایی است که خداوند شرایط ویژه‌ای را در آن قرار داده است ماننده هر رکعت نماز و هر آیه‌ای از قرآن که معادل هزار برابر آن حساب می‌شود حتی خواب و قدم روزه‌دار در این ماه جزء عبادت است اینها فرصت‌هایی است که از روی قاعده‌ی لطف خداوند در اختیار انسان‌ها قرار گرفته همچنین در ماه رمضان تهدید‌ات روحی انسان کم می‌شود و در مقابل فطرت او در این ایام از گرد و غبار تکانده می‌شود.

حجت الاسلام محمد دوست خاطرنشان کرد: خداوند تمام انسان‌ها را پاک آفریده و چیزی که باعث افتادن آنها در چاه می‌شود فاصله‌ای است که از خالق خود گرفته‌اند، اما خداوند در ماه رمضان این معادله را برهم می‌زند و آنقدر به بندگان خود نزدیک می‌شود که او را در کنار خود می‌بینند.

وی با اشاره به حدیثی که می‌فرماید "قلب مؤمن عرش خدای رحمان است" اظهار داشت: این اتفاق به خوبی در شبهای قدر قابل لمس بوده و پر شدن خلعی بزرگ در این شب‌ها برای همه مشخص است و مردم با فطرت پاک خود حضور خدا را باور می‌کنند، موضوعی که نتیجه‌ی آن امید است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه بسیاری از افراد برای آرامش به سراغ ماه رمضان و شب های قدر می آیند، گفت: خداوند می‌فرمایند تنها با یاد او دل‌ها آرام می‌گیرد و ذکر تنها از طریق زبان نیست بلکه معنای واقعی آن این است که خود را در محضر خداوند ببینیم.


وی ادامه داد: در دعای ابو‌حمزه ثمالی که از اما سجاد(ع) نقل شده اینطور آمده که "خدایا تو آنقدر به من محبت می‌کنی انگار که من هیچ گناهی تا به حال مرتکب نشده‌ام" این موضوع در شب‌ قدر از چهره‌های آرام و مشتاق مردم به خوبی مشهود است.

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به اینکه ما انسان‌ها فروشنده‌های بدی هستیم و متأسفانه سرمایه‌های معنوی خود را به راحتی از دست می‌دهیم تصریح کرد: خدا در دعای جوشن کبیر با انسان گفتگو می‌کند و ما نیابتاً از طرف خدا الفاظ را به کار می‌بریم.

وی اظهار داشت: در هیچ یک از هزار و یک اسم خداوند خبری از قهر و نا‌ امیدی نیست و بنا نیست کسی در این شبها دست خالی برگردد، خداوند در این شبها می‌خواهد که همه انسان‌ها پاسخی بگیرند، پاسخی که بالاترین مرحله آن حضور در درگاه خداوندی است.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان یادآور شد: در این شبها باید کینه و بغض‌ها را کنار بگذاریم همچنین صدقه دادن باعث حفظ انسان از تهدیدات معنوی می‌شود که ممکن است او را از فیض دور کنند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار