هفته سوم تیرماه 94 در حالی سپری شد که بازهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن مکان جدیدی را برای نمایشگاه کتاب سال آینده معرفی کرد.

به گزارشحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته سوم تیرماه 94 در حالی سپری شد که بازهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن مکان جدیدی را برای نمایشگاه کتاب سال آینده معرفی کرد. 

مهمترین رویدادهای ادبی داخلی
*علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه ۱۳ تیر از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کرد و با تاکید بر مناسب و استاندارد بودن فضای نمایشگاهی مجموعه باغ موزه و باغ کتاب تهران برای برپایی نمایشگاه قرآن، گفت: نه تنها فضای باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برای برگزاری نمایشگاه قرآن مناسب است بلکه ما از شهردار تهران قول گرفتیم که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم در این فضا برگزار شود.

*نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ثبت‌نام آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌ها خبر داد. این آزمون به منظور استخدام کتابداران توسط سازمان سنجش آموزش کشور در شهرویر ماه جاری برگزار می‌شود. متقاضیان شرکت در این آزمون می‌توانند جهت ثبت‌نام تا 21 تیر به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

*قرار است تا کمتاب «مفاتیح‌الحیاه» آیت الهه جوادی آملی به زبان اندونزیایی هم ترجمه شود. این کتاپیش از این به زبان‌ها مختلف ترجمه شده بود یکی از پرتیراؤژترین کتاب‌های کشورمان است. رایزن فرهنگی ایران در اندونزی ضمن اعلام در دستور کار قرار گرفتن این پروژه در سال 94 گفت: چندی پیش جلسه‌ای با آقای «اكمل كامل»، مترجم برجسته اندونزی برگزار كردیم كه در آن مقرر شد كتاب «مفاتیح الحیاه» توسط وی ترجمه شود.

*به مناسبت فرارسیدن روز ادبیات کودکان و نوجوانان و بزرگداشت مهدی آذریزدی، نمایشگاه کتابی موضوعی با نحوریت آثار کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد. 

*در نخستین نشست هیئت امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و علیرضا مختاپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ترتیب به عنوان رئیس هیئت امنا و دبیرکل مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور انتخاب شدند.

*دبیرخانه‌ «جایزه‌ مستقل کتاب سال غزل» فراخوان دومین دوره‌ این جایزه‌ ادبی را اعلام کرد. جایزه‌ مستقل کتاب سال غزل» که به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود، در دومین دوره‌ خود از شاعران و ناشرانی که در سال‌ها ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ مجموعه‌ غزل منتشر کرده‌اند، همچنین شاعرانی که تاکنون مجموعه‌ غزل منتشر نکرده اما به‌اندازه‌ یک کتاب غزل دارند، دعوت کرده است که در این دور از جایزه شرکت کنند.

*سیزدهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین برگزیدگان خود را معرفی کرد. رمان «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری به عنوان اثر برگزیده این دوره از جایزه قلم زرین معرفی شد. در این مراسم همچنین از تلاشها و فعالیت های فرج الله سلحشور نیز تجلیل به عمل آمد.

در بخش داستان کودک و نوجوان کتاب «گلهای کاغذی» نوشته محمدعلی گودینی، در بخش شعر بزرگسال مجموعه شعر «واژه های وحشی» اثر حامد حسین خانی، در بخش شعر کودک و نوجوان دو مجموعه شعر «بوسه خیس» سروده شکوه قاسم نیا و «دم گربه ها را بکش» سروده طیبه سامانی، در بخش نقد و پژوهش نیز کتاب «از نتایج سحر» نوشته محمدرضا سنگری شایسته تقدیر معرفی شدند.

*ضیافت اختصاصی ریاست جمهوری با اهالی قلم در هفته پایانی ماه مبارک رمضان، یکی دیگر از اخباری بود که در این هفته ادبیات اتشار یافت. زمان دقیق این مراسم هنوز اعلام نشده است. 

مهمترین رویدادهای ادبی خارجی

*«بازگشت چانسه» عنوان کتاب نویسنده نامدار اسپانیایی «پیو باروخا» است که بعد از گذشت ۶۵ سال از نگارش آن در یک بایگانی پیدا شده و جلد سوم سه‌گانه از این نویسنده درباره جنگ داخلی اسپانیاست. دو جلد نخست این تریلوژی چاپ و منتشر شده و جلد سوم آن نیز در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد. این اثر ادبی درباره سفر مردی اهل اسپانیا از این کشور به ایتالیاست که در خاطرات خود به اثرات جنگ داخلی اسپانیا بر این کشور می‌پردازد.

*کلر فولر نویسنده رمان «روزشمار روزهای بی‌پایان» امسال برنده جایزه نقدی ادبی دزموند الیوت شد. این جایزه که هر سال به نویسندگان نوقلم اهدا می‌شود در سال ۲۰۱۵ به داستانی تعلق گرفته که روایت چالش‌های پدر و فرزندی در جامعه امروز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار