یک کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه دبه‌کردن طرف غربی و به ویژه آمریکا یکی از موانع دستیابی به توافق است، گفت: دوطرف تاکید دارند که عجله‌ای برای رسیدن به توافق وجود ندارد و تا زمانی که تمامی مسائل به صورت دقیق و شفاف، مکتوب نشده‌ است، به مذاکراتشان ادامه خواهند داد.

سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نتیجه و موضوعات پیرامونی مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 که در وین اتریش در جریان است، اظهار داشت: با وجود تمدید سه باره مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 ، اکنون شاهد آخرین دور مذاکرات هستیم و دو طرف باید تا روز دوشنبه به نتایج مشخصی دست پیدا کنند. 
 
وی با بیان اینکه گزارش‌های دوطرف در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر اختلاف دارد، ادامه داد: برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که دوطرف به توافق خوبی دست پیدا کرده و فقط برخی موارد باقی مانده است، در حالی که برخی دیگر از گزارش‌ها ادامه اختلافات و به نتیجه نرسیدن مذاکرات را نشان می‌دهد. 
 
این کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: می‌توان انتظار داشت که با توجه به ملاحظات دوطرف، ایران و کشورهای گروه 1+5 و به ویژه آمریکایی‌ها تلاش زیادی خواهند کرد تا حتما به توافق دست پیدا کنند. 
 
میرطاهر ادامه داد: تلاش آمریکایی‌ها به این دلیل است که دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بعدی پیروز شوند و همچنین حل مسئله ایران را به عنوان یک دستاورد مهم اوباما اعلام کنند لذا این موضوعات نیاز به این دارد که مذاکرات هسته‌ای به جایی برسد. 
 
وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند مذاکرات هسته ای با ایران را به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های سیاست خارجی‌شان به نحوی حل و فصل کنند، گفت: دبه کردن طرف غربی و به ویژه آمریکا در رابطه با مواردی که قبلا مورد پذیرش قرار گرفته و همچنین بروز اختلاف نظر و هماهنگی مواضع بین کشورهای گروه 1+5 به ویژه در جناح غربی از موانع دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 است. 
 
میرطاهر تصریح کرد: فرانسوی‌ها مواضع متفاوتی نسبت به آمریکایی‌ها دارند و البته آمریکایی‌ها نیز ملاحظات خاص خودشان را دارند که همین مسئله باعث شده رسیدن به اجماع نظر با دشواری‌های زیادی مواجه شود. 
 
وی اظهار داشت: علی‌رغم این مسائل می‌توان انتظار داشت که دوطرف تلاش زیادی کنند تا به یک توافق جامع دست پیدا کنند، هرچند که برای توافق جامع نمی‌توان از لحاظ زمانی وقت مشخصی را اعلام کرد، کما اینکه تاکنون چندبار مذاکرات تمدید شده است. 
 
این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه دوطرف بر این مسئله تاکید می‌کنند که توافق‌نکردن بهتر از توافق بد است، خاطرنشان کرد: دوطرف تاکید دارند که عجله‌ای برای رسیدن به توافق وجود ندارد و تا زمانی که تمامی مسائل به صورت دقیق و شفاف مکتوب نشده‌ است، به مذاکراتشان ادامه خواهند داد. 

انتهای پیام/ 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار