خاستگاه خط نستعلیق،‌ ایران است و هنرمندان و اندیشه‌های مختلفی در رشد این هنر و سیر و تحولاتش نقش داشته‌اند.

کامران کوهستانی هنرمند خوشنویس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ابداع خط نستعلیق فقط از جانب یک هنرمند نبوده و از قرن 7و 8 هجری که جرقه پیدایش این هنر ایجاد شده تا کنون در حال تغییر است.

وی ادامه داد: خط نستعلیق خط شناسنامه‌ای کشور ما است. بعد از آوردن دین اسلام- عرب‌ها نوشتن حروف الفبا را از خط میخی ایرانی یاد گرفتن و قبل از آن الفبایی نداشتند همین امر باعث ابداع خط کوفی توسط عرب‌ها شد که چند سالی پیشرو بود و سپس منسوخ شد.

این هنرمند در زمینه ابداع این خط اظهار داشت: ابن‌مقله شیرازی از خط کم حرکت کوفی، خطوط شش‌گانه و اصول دوازده‌گانه خوشنویسی را ابداع کرد و همین امر تحول عظیمی در مسیر نگارش حروف به سمت خوشنویسی هنرمندانه ایجاد کرد. هنرمندان ایران با به‌کارگیری حروفی در خط موجب ابداع شیوه جدیدی شدند که نیاز اجتماعی و جریانی بود که توسط یک فرد صورت نگرفت.

کوهستانی افزود: چند اسمی که در تاریخ پیدایش خط نستعلیق ستون هستند شامل میرزاعلی تبریزی، میر عماد و میرزا کلهر که هر کدام به نوعی در رشد این خط تأثیرگذار بوده‌اند. ابتدا میرزا علی تبریزی که با جمع‌آوری این تجربیات موفق به ابداع و سپس از آن هنرمند و استاد میر عماد که به لحاظ صاف و با معرفت نوشتن در قلم چلیپا یا دو رنگ مشقی شروع به قاعده‌مند کردن این خط و سطر بندی آن نمود و آن را به اوج رساند.

این هنرمند ادامه داد: در دوره قاجار به نسبت اشکالاتی در چاپ این خط دچار تغییر شد و اگر قرار بود به همین روش ادامه پیدا کند دچار ساییدگی حروف می‌شد به همین دلیل درشت‌تر نوشته شد.

میرزا غلام‌رضا اصفهانی از این روش به صورت درشت با قلم 4 و 5 سانت برای نوشتن در بالای سر مقابر و بناهای ساختمانی استفاده کرد. خط نوشته‌های نستعلیق در معماری اصفهان به قلم این هنرمند است. عمادالکتاب کسی بود که به تعلیم و تألیف کتاب‌های آموزشی در این زمینه پرداخت. پس از آن در دوره معاصر حسن و حسین میرخوانی، دکتر کاوه استاد بیاتی از سال 1328 با بنیانگذاری انجمن خوشنویسان به ترویج این هنر پرداختند.

کوهستانی در خصوص حمایت‌های مالی در این زمینه گفت: باید از هنرمندان کار خریداری شود و به برگزاری نمایشگاه ادامه دهند. تعیین بودجه نیم درصدی برای شرکت‌ها و اختصاص آن به هنر، در قالب برگزاری اکسپوها و بینالها باید باشد. خوشنویسی و برگزاری کلاس‌های آموزشی مشکلات مالی سبب افزایش شهریه کلاس‌ها شده و این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های محدودی برای آموزش این رشته‌ هنری با قدمت هزینه کنند و در نتیجه میزان نخبه‌پروری در این رشته کاهش می‌یابد.

این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: با وجود گذشت سال‌ها از به کمال رسیدن خط نستعلیق و اهمیت بالای آن از لحاظ زیباشناسی و جایگاه جهانی آن هنرمندان همچنان سعی بر گسترش این هنر با استفاده از رنگ و تکنیک‌های مختلف دارند که امیدوارم مسئولین و دولت مردان ما را در ارتقا این هنر یاری دهند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار