هویت هر اثر نقاشی مبنی بر تفسیری است که منتقد از آن ارایه می‌دهد

فریبا میر‌سعیدی کارشناس هنری در خصوص نقد آثار هنری در گفتگو با خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران  جوان ؛ گفت: نقد اثر هنری یعنی انتقال نشانه‌های تصویری به نشانه‌های زبانی. در واقع نقد هنری نوعی ارزش گذاری است و بیان اینکه چرا و چگونه یک اثر هنری در مخاطب تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: نقدی که به ارزیابی آثار هنری (نقاشی) می‌پردازد نه‌تنها باید اثر را از جنبه زیبایی‌شناسی مورد بحث قرار دهد بلکه باید با هدف دستیابی به مبنای عقلانی به آن نگاه شود.

این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: نقد هر اثر هنری نوعی ترجمه و تفسیر است انواع رویکرد‌های هنری هر کدام با استفاده از معیارهای مختلف به قضاوت بر روی آثار هنری می‌پردازند که این رویکردها در اثر وجود انواع جنبش‌های هنری در طول تاریخ به‌وجود آمده است. نقد هنری باید با هدف ارتقاء آگاهی‌های حرفه‌ای، زیبا‌شناختی و بلوغ هنری در جامعه انجام شود که این نقد هم در مورد آثار پیشینیان کارایی داشته و هم در مورد کارهای هنرجویان حاضر وی در ادامه با اشاره به اینکه در نقاشی تمام عناصر فرم، ترکیب‌بندی، ساختار و رنگ مورد بررسی قرار می‌گیرند افزود: بررسی محتوای اثر برای پیشبرد اهداف اخلاقی، اجتماعی ، سیاسی و روانشناختی باید در نظر گرفته شود.
میر‌سعیدی گفت: نقاد هر اثر هنری نیاز به دانش پیشینی از فلسفه هنر دارد. او با توانایی و درک فلسفه هنر در نقد یک اثر به ریشه آن دست یافته، چرا و چگونگی پرورش یک اثر را ریشه‌یابی می‌کند. بی‌شک بدون در نظرگرفتن محیط اجتماعی،‌ اخلاقی و روز مرگی نمی‌توان اثر نقاشی را به طور صحیحی نقد کرد زیرا‌ که هر نقاش تحت تأثیر محیط پیرامون و داشته‌های علمی و فلسفی خود دست به خلق اثر زده و نقاد بدون شناخت و دانش فلسفی نمی‌تواند به درستی به نقد و ارزش‌گذاری اثر دست پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که عناصر نقد امروز چیست یادآور شد: در نقد نقاشی دو رکن حائز اهمیت است، توصیف و تفسیر توصیف‌بخش اصلی و اساسی هر نقد نقاشی را تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت بدون توصیف دقیق، تفسیر عمیق نقاشی ممکن نیست زیرا مبنای تفسیر یک نقد توصیفاتی است که منتقد در نوشتار نقد ارایه می‌دهد. پس ویژگی مهم نقد نقاشی اتکای به توصیف دقیق برای ارایه تفسیر عمیق است و هویت هر اثر نقاشی مبنی بر تفسیری است که منتقدان از آن ارایه می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.