رئیس بخش عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت : کشور ما در واکسن های سنتی مثل فلج اطفال، سرخک، ثلاث و .... پیش قدم بوده و این به دلیل وجود سیستم بسیار قوی شبکه بهداشت است.

دکتر عبدالله کریمی رئیس مرکز تحقیقات عفونی و بخش عفونی اطفال بیمارستان مفید در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه از سال 1941 یعنی بیش از 50 سال است که واکسیناسیون شروع شده و موجب صرفه جویی در هزینه ی درمان بسیاری بیماری ها و همچنین ریشه کن شدن بیماری های مثل آبله شده است، گفت:در گذشته مشکلات نابینایی، جسمانی و مرگ و میر زیادی برای مبتلایان به آبله وجود داشت و  الان حدودا 20 نوع واکسن برای انواع بیماری های عفونی تجویز می شود.

وی با اشاره به اینکه از اوایل انقلاب و از زمان راه اندازی سیستم شبکه بهداشتی، آموزش بهداشت در کشور رواج یافت و با آسان تر شدن دسترسی مردم به رسانه ها فرهنگ آموزش،سطح سواد و اطلاعات مردم  افزایش یافته است، تصریح کرد : از سویی دیگر تعداد واکسن های بیماری های عفونی باعث شده تا بیماری های قابل پیشگیری با واکسن به صورت قابل محسوسی کاهش یابد. 

رئیس مرکز تحقیقات عفونی بیمارستان مفید با بیان اینکه ایران از لحاظ واکسیناسیون تا 10 سال گذشته در وضعیت بسیار خوبی بوده اظهار داشت: طی 10 سال اخیر به برخی واکسن ها باید بیشتر توجه شده و به کشور وارد می شده که متاسفانه در این عرصه کمی کم رنگ تر عمل شده است. 

وی ضمن اظهار خوشحالی به خاطر ورود واکسن هموفیلوس آنفولانزای نوع B  تا اواخر آبان یا اوایل آذر امسال که حدود 8 سال پیش در کمیته ایمن سازی کشوری به تصویب رسیده بود، افزود: این واکسن 5 ظرفیتی مرکب از ثلاث، هپاتیت و هموفیلوس آنفولانزای نوع B  می باشد که خوشبختانه از اوایل آذر به اجرا در می آید. 

دکتر کریمی در ادامه اظهار کرد : نمی توان انتظار داشت که تمام کارها به یکباره انجام شود و باید به تدریج پیش رفت، ضمن اینکه اگر واکسن ها از نظر زمانی، ورود به بازار و قابل استفاده بودن در انسان بعد از آزمون های بالینی به 4 دسته تقسیم شوند، کشور ما در واکسن های سنتی مثل فلج اطفال، سرخک، ثلاث و .... پیش قدم بوده و این به دلیل وجود سیستم بسیار قوی شبکه بهداشت است. 

وی با اشاره به اینکه واکسن های جدیدی مثل هموفیلوس از چند سال قبل علاوه بر کشورهای منطقه در 188 کشور دیگر  نیز استفاده می شود و جای خوشحالی دارد که کشور ما هم به تازگی به این جمع پیوسته است، تصریح کرد: در کمیته ایمن سازی کشوری واکسن های نسل جدیدی مثل پرونار  13 ظرفیتی نوموکوبل تصویب شده که با تامین بودجه دولت در این زمینه به سیستم واکسیناسیون کشوری ادغام خواهد شد. 

رئیس بخش عفونی اطفال بیمارستان مفید در پایان ضمن اشاره به اینکه استفاده واکسنی برای گروهی خاص مثل واکسن مننژیت کونژوگه برای حجاج یا برخی از واکسن های مورد استفاده برای نقایص ایمنی شرایط خاص واکسیناسیون محسوب می شود، خاطر نشان کرد: استانداردهای ایران بر اساس استانداردهای جهانی و پوشش بسیار بالایی برای واکسن هایی که داریم اجرا می شود ولی ما فکر می کنیم که در شان ملت ایران این است که 3 – 4-5 تا واکسن دیگر در اسرع وقت به ترتیب اضافه شود و این جز مطالبات مردمی و جز مطالبات کمیته ایمن سازی کشور است. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار