رئیس کمیسیون معماری شورای شهر تهران گفت: جمعیت پذیری در شهرهای اقماری شهر تهران که اعم از 23 شهر که با تهران دارای حریم مشاعی هستند و 75 شهر اقماری تاثیر مستقیمی در افزایش چالش‌های شهر تهران بویژه کاهش سرانه‌ها و کیفیت زندگی شهر تهران دارد.

جمعیت پذیری در شهرهای اقماری منجر به کاهش کیفیت زندگی در تهران می‌شود
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در نطق پیش از دستور با اشاره به فرصت باقیمانده شورای شهر برای رسیدگی به امور شهر اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران در آستانه رسیدن به نیمه عمر خود و اتمام دو سال از فعالیت خود از دوره چهارم  قرار دارد بدیهی است که جایگاه نهاد اسلامی و شهرداری تهران پس از جایگاه دولت و مجلس شورای اسلامی از تاثیر گذار ترین نهادهای منتخب مردمی است و باید بررسی کارنامه و عملکرد چنین نهادی در پایان هر سال از عمر خود و نهایتا اتمام دوره در تاریخ مدیریت شهری کشور ثبت و ضبط گردد و همواره در تیررس نگاه های تیز بین شهروندان و دیده‌بانهای شهری قرار گیرد و لذا آسیب شناسی و واکاوی کارنامه دوساله دوره چهارم قبل از هر کس باید توسط خود اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد و باید با بررسی نقاط ضعف و قوت خود و استفاده از تجربیات گذشته بهره‌مندی از نظرات صاحب نظران در تعامل با شهرداری تهران و نظارت موثر بر عملکرد آن در سالهای باقی مانده از عمر خود به مسئولیت محوله از سوی شهروندان در تحقق ماموریتهای مدیریت شهری موفق باشد.

وی افزود: بدیهی است باید به منظور پایش عملکرد شورا و شهرداری میزان محقق شدن اهداف و راهبردهای طرح جامع 5 ساله تهران را  مورد بررسی قرار داد و باید در امتیاز دهی به کارنامه یک سال عمر یک نهاد و یا وزارتخانه صرف اعلام لیست بلند بالای کار کارشناسی و تصویب مصوبات که کفایت نمی‌کند بلکه انچه ملاک عمل مقایسه کارنامه یک دوره از  عمر شورا با دوره‌های قبلی و بعدی است میزان تحقق یافتن برنامه‌ها و اسناد فرادست آن و مصوبات شورا است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به راهبردها و اهداف طرح جامع شهر تهران تصریح کرد: از جمله راهبردها و اهداف جامع شهر تهران، موضوع ساماندهی و سیانت از حریم پایتخت و نیز توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت شهر تهران است که به نظر می‌رسد شورای چهارم در تحقق این راهبردها در محدوده قانونی شهر تهران و حریم آن کارنامه قابل دفاعی داشته است بطوری که در دو سال گذشته توانسته است تاثیر گذاری قابل توجهی در تغییر رویکرد شهرداری تهران در ارتباط با بار گذرای در مناطق 22 گانه بویژه کمیسیون ماده 5 با همکاری شهردرای تهران داشته باشد، گرچه به دلیل جمعیت پذیری قابل توجه در گذشته تدوام این رویکرد ضرورتی انکار ناپذیر است ولی با عنایت به اینکه جمعیت پذیری در  شهرهای اقماری  شهر تهران اعم از 23 شهر که با تهران دارای حریم مشاعی هستند و 75 اقماری تاثیر مستقیمی در افزایش چالش‌های شهر تهران به ویژه کاهش سرانه‌ها و کاهش کیفیت زندگی در شهر تهران دارد که متاسفانه حساسیت لازم را شورای چهارم در این ارتباط نداشته است.


وی ادامه داد: بنابر نظر صاحب نظران شورای شهر تهران به هر میزان هم در رعایت راهبردهای طرح جامع و طرح تفصیلی موفق عمل نماید افزایش سرسام آور جمعیت در شهرهای اقماری شهر تهران و اساسا کلانشهرها، تمامی برنامه  ریزی‌های شورای شهر تهران را تحت تاثیر  جید قرار می‌دهد و با این نظریه که مشکلات و چالش‌ها با اداره کلانشهرها به ویژه کلانشهر تهران محدود به  محدوده قانونی این شهرها نیست نظریه بسیار درستی است ولی متاسفانه شورای شهر تهران از وضعیت خود در تعامل با وزارت خانه‌ها مرتبط و دولت و سایر سازمانها ونهاد مجلس شورای اسلامی جهت کنترل جمعیت شهرهای اقماری اقدامی نکرده است گرچه کمیسیون تخصصی ادارات یکی از اقدامات بسیار ارزشمند شورای چهارم جهت پیگیری چنین موضوعاتی بوده ولی شاهد تصمیمات عملی در این ارتباط نبوده‌ایم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: یکی دیگر از مهمترین چالش‌های اداری شهری و کلانشهرها بویژه کلانشهر تهران بحث نحوه تامین اعتبارات و بودجه مورد نیاز برای اداره شهر و نحوه هزینه آن است و البته یکی از شاخص‌های  اساسی در دفاع از کارنامه شوراها و شهرداری‌ها نسبت به درآمدهای پایدار به ناپایدار بودجه ‌شهرها است حال این سوال مطرح می‌شود که با توجه به وابستگی شدید بودجه شهرداری تهران به عوارض صدور پروانه و فروش و یا تهاتر املاک و اراضی متعلق به شهرداری تهران و متاسفانه افزایش قابل توجه بودجه در سالهای گذشته از یک طرف و سیاست کنترل جمعیت شهر تهران بعنوان یک دغدغه اساسی و بنیادی و رویکرد محدود کنندگی نسبت به بارگزاری و بلند مرتبه سازی و کاهش درآمد ناشی از ساخت و ساز و نیز کاهش قابل توجه بانک اراضی و املاک شهر تهران به عنوان ثروت ملی شهر تهران و افزایش قابل توجه ارائه خدمات در حوزه ماموریت‌های مختلف مدیریت شهری از سوی دیگر، شورای اسلامی شهر تهران که هم در دوره گذشته و هم این دوره نسبت به بررسی و تصویب نهایی بودجه شهرداری تهران اقدام نموده است چه کمکی به شهرداری و شهروندان تهرانی جهت کاهش دغدغه مدیریت شهری داشته است و آیا ما می‌توانیم تمامی مشکلات را به شهرداری نسبت دهیم؟

آیا نباید تک تک اعضای شورای اسلامی شهر تهران در قبال شهروندان و دیده بانهای شهری که کارنامه قابل قبولی در افزایش درآمدهای پایدار نداشته‌ایم پاسخگو باشیم؟

آیا صرف اینکه تذکر بدهیم و در رسانه‌ها همانند بسیاری از دغدغه مندان اعلام کنیم شهرداری نباید تراکم فروشی نماید مشکل را حل می‌کند؟

آیا شهردار تهران می‌تواند از فروش تراکم و صدور پروانه براساس پهنه‌های مصوب طرح تفصیلی شهر تهران امتناع نماید؟
و اینکه ما بعنوان شورای شهر تهران با اصلاح روند بودجه نویسی و بودجه ریزی و  نظارت بر عملکرد شهرداری در هزینه‌ کردها و بهینه هزینه کردن اعتبارات به چه میزان تلاش کرده‌ایم و موفق بوده‌ایم؟

سوال دیگر در این حوزه از ابتدای شورای چهارم تا به امروز عملکرد ما منجر به افزایش چه میزان در آمد پایدار در شهر تهران گردیده است؟
نهایتا اینکه شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران در استفاده از ظرفیت طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران در تحقق راهبردهای طرح جامع مبنی بر توسعه ا قتصادی و رونق فعالیت‌های اقتصادی در شهر وارتقا نقش و جایگاه شهر تهران در سطوح ملی، منطقه‌ای و ایجاد بازارهای تجارت جهانی که در پهنه‌های جنوب شهر تهران در طرح جامع پیش بینی شده است به چه میزان موفق بوده است؟
و چه برنامه‌های عملیانی پیش رو دارد؟

سالاری افزود: در مورد بهبود وضعیت شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل و ترافیک که یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع شهر تهران است انصافا شهرداری کارنامه قابل قبولی دارد گرچه توسعه حمل و نقل ریلی و نوسایزی حمل و نقل عمومی شهر تهران به موجب قانون نیازمند کمک‌های دولت بوده است.

سوال این است که شورای چهارم در ارتباط با وصول مطالبات موقه شهرداری از دولت به چه میزان موفق بوده است؟ و چه برنامه‌هایی پیش رو دارد؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر راهبردهای طرح جامع موضوع ایمن سازی شهر تهران در مقابل سوانح طبیعی و نوسازی وبهسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران است که متاسفانه علی رغم اینکه شهرداری تهران و شورا به وظایف قانونی خود در بخشودگی عوارض ساخت و ساز اقدام کرده است ولی میزان موفقیت در این زمینه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست که نیاز به تلاش شورای اسلامی شهر تهران برای استفاده از ظرفیت‌های دولت و کمک‌های دولتی به ویژه بانک‌ها دارد و سوال این است که شورا و شهرداری برای حل مشکلات بافت فرسوده پدافند غیر عامل به عنوان یکی از چالش‌های اساسی شهر تهران و به عنوان یکی از ده شهر نا امن دنیا در مقابل زلزله چه تدبیری اندیشیده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور و شهر  تهران در آینده مشکل کم آبی است و سوال این است که شورا و شهرداری تهران در این مورد چه راهبردی اتخاذ نموده‌اند؟و در تصفیه و باز چرخانی فاضلاب شهر تهران آب‌های سطحی برای مقابله با کم آبی آینده چه برنامه‌هایی داریم؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تاکید کرد: براساس اعلام نظر متخصصین محیط زیست بسیاری از روش‌های رایج در توسعه فضاهای سبز و بوستانها و درختکاری‌ها در کل کشور و تهران منطبق بر تهدیدات کم آبی آینده نیست اگرچه در شهرداری تهران در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته است ولی نگرانی جدی در مورد از بین رفتن حاصل بسیاری از تلاش‌ها وجود دارد و سوال این است که آیا شورا و شهرداری برای پیشگیری از بروز این مشکلات و مقابله با کم آبی برنامه عملیاتی تحقق پذیر دارند؟

سالاری در پایان گفت: موضوع دیگر این که باید برای اداره کلانشهری مانند تهران با ویژگی‌ها و چالش‌های طبیعی استفاده از نظرات صاحبنظران دانشگاهیان، متخصصان، کارشناسان و گروه‌های حرفه‌ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است و سوال این است که شورای اسلامی شهر تهران برای فراهم کردن بستر حضور این گروه‌ها به عنوان دیده بان‌های شهر جهت ورود تخصصی به پروژه ها و طرحهای شهری و استفاده از نظرات حرفه‌ای آنها در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌ها چه اقداماتی انجام داده است و این نکته را یاد آور می‌شوم که در دوسال باقی مانده از عمر دوره چهارم تکالیف و وظایف سنگینی به عهده داریم که نیازمند عدم روزمرگی اعضای شورای اسلامی شهر تهران است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کمیسیون ، معماری ، عمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار