معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عامل بیماری تب کریمه کنگو ، ویروسی است که می تواند طیف وسیعی از حیوانات اهلی ووحشی را آلوده کند،که ناقل این بیماری برخی از انواع کنه ها می باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ دکتر مهدی زاده با بیان اینکه کنه های آلوده پس از گزیدن حیوانات از جمله گوسفند،بز ،خرگوش، خارپوشت، شترمرغ، موش وپرندگان ویروس را وارد دستگاه گوارش خون حیوان می شوند،افزود: این ویروس می تواند تا یک هفته در خون حیوان باقی بماند.

وی اظهارکرد : افراد در طی تماس با خون یا ترشحات بافت آلوده دام ، له کردن کنه آلوده با دست وتماس با ترشحات کنه و گردش کنه در بدن حیوان و ورود ویروس به محیط از طریق خون ودام ذبح شده در کشتارهای خانگی وغیر بهداشتی به افراد انتقال می یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بیشترین گروههای در معرض خطر، دامداران، دامپزشکان، کارکنان قصابی هستند که با گوشت آلوده دام و فرآورده های خام دامی ارتباط مستقیم دارند.

دکتر مهدی زاده گفت: تب خفیف وزود گذر از جمله علائم بالینی در دام مبتلا به این بیماری می باشد ، درغیر اینصورت علائمی دیگری دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کنگو در انسان در تمام سنین دیده می شود و مردان به علت وضعیت شغلی بیش از زنان در معرض خطر می باشند ، افزود: این بیماری با تب ناگهانی ، سردرد ،درد های عضلانی ،درد چشم ، بی اشتهایی شدید وحساسیت به نور در افراد ظاهر می شود.

معاون بهداست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: لکه های مخاطی خونریزی دهنده در کام نرم زبان کوچک،حلق وبثورات پوستی که از ناحیه قفسه سینه شروع شده وبه طرف شکم آمده وبقیه بدن را در برمی گیرد.

مهدی زاده تصریح کرد: خونریزی در لثه ، بینی، ریه ها،رحم وروده اتفاق افتد، ولی خونریزی های قابل توجه فقط در موارد شدید ومرگبار بیماری دیده می شود، که اغلب این حالت با هپاتیت توأم با زردی واختلات شدید در گلبول های قرمز خون وکاهش پلاکت خون همراه است،تب ناشی از این بیماری ممکن است 5تا 12 روز ادامه داشته باشد.

وی از جمله راههای پیشگیری این بیماری را از بین بردن کنه ها (از طریق سم پاشی محل های نگهداری دام ها وسایر اماکن تجمع کنه )،استفاده از موارد دورکننده حشرات برروی لباس پوست یا لباس ،جلوگیری از حمل ونقل غیر مجاز دام ،استفاده از دستکش،ماسک وسایر وسایل محافظت کننده برای جلوگیری از تماس پوستی با خون وبافت های آلوده دام یا بیماران مبتلا، رعایت احتیاط های استاندارد در کارکنان بهداشتی ودرمانی برای جلوگیری از تماس با خون وترشحات بیماران مبتلا اعلام کرد.

معاون بهداست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: کشتار دام در کشتار گاه و زیر نظر دامپزشکان صورت گیرد و افراد خریداری گوشت را از مراکز معتبرتهیه کنند وحتما باید دارای لیبل و مهر تایید شده دامپزشکی داشته وافراد پس از خرید گوشت تازه یا ذبح دام،گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری تا درصورت آلودگی احتمالی ویروس تب کریمه کنگو از بین برود.

مهدی زاده با اشاره به اینکه هزار و500بیماری مشترک بین انسان وحیوان است،گفت: این بیماری برای نخستین بار در سال 1944در شبه جزیره کریمه ودر سال 1956 در کشور کنگو آفریقا کشف شده و از تلفیق نام دو مکان ،بیماری را تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نام نهاده اند،که این ویروس در مقابل حرارت مقاومت کمی دارد ودر حرارت 56 درجه گراد به مدت 30 دقیقه از بین می رود.

وی خاطر نشان کرد: در سال 94 در استان های مجاور ونمونه های استانی گزارش شده ولی تاکنون موارد قطعی در استان خراسان جنوبی گزارش نشده است.
 
انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.