شرایط نخبگی برای عضویت در هیات علمی دانشگاه، تصمیم گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت روند فعالیت رشته های غیر مجاز، افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی و چند خبر دیگر از جمله اخبار مهم آموزش عالی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۴ منتشر شد که داوطلبان امسال می‌توانند با دیپلم انتخاب رشته کنند.

احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش اظهار داشت: از روز شنبه دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای افرادی كه در كنكور شركت نكرده اند بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و این افراد می توانند در رشته هایی كه صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است از این دفترچه برای انتخاب رشته استفاده كنند.

سهم رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد افزایش می یابد  
دکتر مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حدود 97 درصد ظرفیت پذیرش متناسب با تقاضا داوطلبان است و این موضوع یکی از افتخارات آموزش عالی است که باعث تحقق اهداف برنامه شده و حتی ممکن است افزایش هم پیدا کند، اما رشته‌هایی مانند پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی و برخی از رشته‌های فنی مهندسی بدلیل ظرفیت کم و تقاضا زیاد از طریق برگزاری آزمون برگزار می‌شود.


نتایج نهایی کنکور سراسری اواسط شهریور اعلام می شود  
خدایی رئیس سازمان سنجش بیان کرد: ثبت نام از داوطلبان آزمون سراسری سال 94 برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوی، مجازی و پردیس خود‌گردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین برای کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دولتی و دانشگاه فرهنگیان انجام شده است که با توجه به آمار ثبت نام کنندگان جمعا 787 هزار و 70 نفر متقاضی ثبت‌نام و شرکت در این آزمون شدند که از این تعداد 516 هزار و 489 نفر زن و 361 هزار و 581 نفر مرد می‌باشد و نتایج اولیه آزمون سراسری 94، 30 تیرماه و همچنین اسامی برتر‌های گروه‌های آزمایشی، 29 تیرماه اعلام شد.
که نتایج پایانی این آزمون نیز در اواسط شهریور‌ماه اعلام خواهد شد.

بیشترین ظرفیت پذیرش کنکور سراسری در رشته ریاضی   
دکتر  ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت: کلیه داوطلبان امسال مجاز به انتخاب رشته شدند و تنها نگرانی داوطلبان می‌تواند قبولی آنها در دانشگاه‌های مورد‌ علاقه خود باشد، همچنین بیشترین ظرفیت پذیرش در گروه آزمایشی ریاضی و فنی 280 هزار و 247 نفر است. در گروه تجربی 227 هزار و 220 نفر، گروه انسانی 219 هزار و 215 نفر، گروه هنر 118 هزار و 196 نفر و گروه زبان‌های خارجی 222 هزار و 379 نفر می‌باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت روند فعالیت رشته های غیر مجاز تصمیم گیری می کند

حسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص رشته‌هایی از دانشگاه آزاد اسلامی که سال گذشته پذیرش داشته‌اند و جزء رشته‌های غیرمجاز تلقی می‌شوند گفت: این رشته‌ها بر اساس مهلتی که برای آنها تعیین شده به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رفع تحریم ها راه گذر از کمیت و رسیدن به کیفیت
ابراهیم واشقانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحریم‌ها می‌توانند بر تمام جنبه‌های زندگی اثر بگذارند و برداشته شدن این تحریم‌ها باعث افزایش سرعت پیشرفت دانشجویان می‌شود و از نکات مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد خرید مواد و دستگاه است. بسیاری از رشته‌های آزمایشگاهی وابسته به وجود دستگاه‌های مجهز و به روز هستند، همچنین‌ دستگاه‌هایی که ما در کشور از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کردیم نیاز به تعمیرات و قطعات جدید دارند که ما از این موضوع محروم بودیم، این درحالی است که دستگاه های جدید و مدرن می‌توانند نتایج خیلی بهتری را در پژوهش‌ها به پژوهشگر دهند که ما از این موضوع هم محروم بودیم و قطعا با برداشته شدن این تحریم‌ها این نکات که مانع پیشرفت می‌شوند، رفع خواهد شد. 


 دانشگاه ها ملزم به پرداخت اجاره بهای خوابگاه ها هستند 
دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخشنامه ای خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در خصوص  اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی به عنوان یکی از منابع درآمد و بخشی از بودجه سالیانه صندوق، دستوراتی ابلاغ کرد.

و بر اساس ماده (۳) قانون صندوق رفاه دانشجویان مصوب مجلس شورای اسلامی (مورخ ۹/۱۲/۷۱)، اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی به عنوان یکی از منابع درآمد و بخشی از بودجه سالیانه صندوق محسوب شده و وفق قوانین و مقررات می باید به صورت نقدی و مستقیما به حساب صندوق رفاه دانشجویان واریز شود، از این رو ایجاد هر گونه حساب واسط جهت نگهداری وجوه اجاره بهاء خوابگاه‌های دانشجویی با مقررات منافات دارد


افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی 
دکتر علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی گفت: بخش نامه‌ای به تمام موسسات غیر انتفاعی ارسال شده است تا بر اساس یک حداقل و حداکثری که از طریق وزارت علوم تعیین شده است جهت افزایش شهریه‌ها تصمیم‌گیری نمایند و میزان نهایی افزایش شهریه‌ها باید بر اساس تصمیم هیات امنای دانشگاه و موسسه تعیین گردد و برای آن که یک تصمیم یک پارچه بین همه این موسسات و دانشگاه‌ها گرفته شود این میزان (20-15) درصد به همه این دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 


گزارش از بهاره درویشی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.