باواردات بی رویه پیله های ابریشم2هزارو500 گارگاه ابریشم کشی دربایگ خراسان رضوی تعطیل و 5هزارنفربیکارشدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ گفت : منطقه بایگ تربت حیدریه واقع در خراسان رضوی بادارا بودن 2هزار500 کارگاه سنتی ابریشم کشی و اشتغال مستقیم 3 هزارنفرنیرو، اکنون به دلیل واردات بی رویه پیله ابریشم از خارج کشورتعطیل شده و فقط 300 گارگاه فعال مانده است.

ذبیح الله عابدیان افزود: این امر باعث مهاجرت ۵۰ درصد مردم این منطقه به شهرهای بزرگ از جمله مشهد و سکونت در مناطق حاشیه ای این شهرها شده است.

وی اظهار داشت: ورود بی رویه و نسنجیده پیله ابریشم به کشور باعث بی کیفیت شدن بازار ابریشم داخلی شده است و با وجود تبدیل شدن شهر بایگ به نگین صنعت ابریشم کشی در ایران پیله های وارداتی به دلیل تنیده شدن در تارو پود این صنعت بسیاری از نوغانداران را دچارزیان و یاس کرده است.

عابدیان با اشاره به کاهش قیمت این محصول در ماههای اخیر گفت: تا ۳ ماه قبل هر کیلوگرم ابریشم را به قیمت ۱۷۰ هزار تومان می فروختیم اما روز به روزبا کاهش قیمت روبه رو شده و اکنون به قیمت ۱۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

وی تاکید کرد: هر کارگاه پیله کشی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد دارد که ۵ هزار تومان آن صرف هزینه های آب و برق و گاز می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ ادامه داد : هر یک از کارگران در طول روز ۵ تا ۸ ساعت مقابل دیگ با آبجوش ۱۰۰ درجه قرار می گیرند که محیط کوچک، عدم تهویه مناسب و سیستم حریق از لحاظ ایمنی و بهداشتی ، مشکلات بسیاری را برای ابریشم کشان به وجود آورده است.

وی ظرفیت تولید روزانه ۲ تن نخ با مصرف روزانه ۶ تن پیله خشک را از جمله پتانسیل های شهر بایگ عنوان کرد و افزود: اکنون به دلیل عدم خرید ابریشم های تولید شده و عدم وجود مواد اولیه در طول سال تنها یک سوم این کارگاه ها فعال و روزانه ۱۰۰ کیلوگرم ابریشم تولید می شود.

عابدیان افزود: بیش از ۷۰ درصد پیله تولیدی کشور و ۱۰۰ درصد پیله وارداتی کشورهای آسیای میانه در منطقه بایگ تبدیل به ابریشم می شود.

وی صنعت تولید ابریشم و صادرات آن را چه به صورت مستقیم و چه به صورت تولید کالاهای دیگر ، محصولی ارزآور دانست و افزود: با توجه به اینکه یکی از سیاست های مهم نظام ما تکیه بر تولید محصولات غیرنفتی و عدم وابستگی به تولید سرمایه از طریق محصولات نفتی است، صنعت ابریشم در این خصوص می تواند حرف های بسیاری داشته باشد که متاسفانه به صنعت ابریشم به خوبی پرداخته نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ ادامه داد: اگر حمایت دولت از ابتدا تا انتهای پروسه تولید ابریشم فراگیر باشد، با افزایش چشمگیر تولید ابریشم در کشور رو به رو خواهیم بود.

بایگ یکی از بخش های شهرستان تربیت حیدریه است.

شهرستان تربت‌حيدريه در مركز استان خراسان‌رضوي در 140 کیلومتری مشهد واقع‌شده است.

هر سال با آغاز فصل بهار توزیع تخم نوغان در بین نوغانداران خراسان رضوی برای پرورش کرم ابریشم آغاز می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.