تکذیب توقیف روزنامه وطن امروز، امتناع کارگردان «رستاخیز» از انجام اصلاحات، توضیحات درباره ابلاغیه به رسانه‌ ها درباره توافقات هسته‌ای و اما و اگرها برای فعالیت خوانندگان زیرزمین مهمترین مباحث نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با اهالی رسانه برگزار شد.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص صحت و سقم توقیف روزنامه وطن امروز گفت: این خبر صحت ندارد و تنها به این روزنامه تذکر داده شده است و به زودی هیات نظارت علت تذکر را اعلام خواهد کرد.

وی در خصوص تکلیف اکران فیلم «رستاخیز» و «محمد (ص)» عنوان کرد: «رستاخیز» همچنان اکران نمی‌شود تا اصلاحات مورد نظر مراجع تقلید انجام شود. کارگردان «رستاخیز» برای اکران حاضر به انجام اصلاحات نشده و امیدوارم سریعتر برای اکران این فیلم اصلاحات را انجام دهد. همچنین فیلم مجید مجیدی نیمه دوم شهریورماه اکران خواهد شد و در حال حاضر نیز سالن‌های سینما قابلیت اکران این فیلم را ندارند بنابراین مراحل تجهیز سینما کشور در حال انجام است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت ارسال ابلاغیه به رسانه‌ها برای انتقاد و مخالفت نکردن با توافقات هسته‌ای اظهار داشت: به دلیل حفظ وحدت، امنیت، منافع ملی و جلوگیری از پراکنده‌گویی رسانه ها و ایجاد فضای دودستگی ابلاغیه صادر شده است.

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به فعالیت امیر مقصودلو خواننده زیرزمینی افزود: خوانندگان زیرزمینی اگر در خدمت کشور و ملت و هنر باشند و ادامه دهند، ارشاد دید مثبتی دارد.

وی در خصوص جشنواره فرهنگی و هنری بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: این جشنواره از 25 مرداد تا 4 شهریور و هم‌زمان با دهه کرامت در 220 نقطه از جهان و 77 کشور برگزار خواهد شد که افتتاحیه همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در روز 25مرداد در استان قم و همزمان با ولادت با‌سعادت امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد و در جوار مرقد مطهر امام هشتم به پایان می‌رسد.

نوش‌آبادی همچنین عنوان کرد: این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم و ارزشمند جهانی است که با حضور مقامات عالی رتبه کشور و با در نظر گرفتن برنامه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری سینمایی، مطبوعات، رسانه‌دیجیتال و بین‌الملل بین استان‌های کشور تقسیم شده است و یک حرکت بزرگ فرهنگی است که در راستای تقویت فرهنگ دینی و اسلامی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه این جشنواره نماد وحدت وفاق ملت‌های مسلمان است، گفت: این جشنواره برنامه ریزی بسیار مفیدی است که همه دنیا با فرهنگ اهل ‌بیت (ع) آشنا شوند و پرچم اهل بیت در جهان به اهتزاز در بیاید.

وی در خصوص کنفرانس بین‌المللی رسانه‌ای مبارزه با تروریسم در دمشق توضیح داد: در این کنفرانس که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. نکته ویژه این بود که در این رخداد مهم وزیر فرهنگ ایران جزو سه شخصیت سخنران مراسم و مهمان ویژه بود که مواضع جمهوری اسلامی را در قبال موضوع تروریسم و گروه‌های تکفیری و افراطی اعلام کرد. این کنفرانس با حضور بسیاری از شخصیت‌های جهان برگزار شد و نماینده‌های کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در آن حضور داشتند.

نوش‌آبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس اعلام کرد که در کنار همه جریاناتی که در مقابل تروریسم و گروه‌های تکفیری بایستند، خواهد بود و حمایت خود را از سوریه ادامه خواهد داد. ضمن اینکه مرکز خبری فعال برگزار خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم منطقه ما متأثر از فضای تکفیری و افراطی باشد.

وی در خصوص فعالیت احزاب در کشور ایران گفت: در کشور ما فعالیت احزاب اگر در خدمت قوانین و موازین قانون اساسی باشند آزاد است، گروه‌ها، تشکل‌ها و احزاب سعی کردند که از ابزار رسانه برای بیان دیدگاه خودشان استفاده کنند و اگر این استفاده مغایر با قانون نباشد ایرادی ندارد.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه عنوان کرد: نباید اجازه دهیم نگاه‌های سیاسی بر فرهنگ و هنر غلبه کنند چون فرهنگ و هنر نیازمند ورود افرادی است که دغدغه آن را دارند و در این حوزه با دلسوزی فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد با وزیر کشور در خصوص لغو کنسرت‌ها گفت: هماهنگی‌ها صورت گرفته و وزیر کشور هم قرار است برای اجرای کنسرت‌ها در کنار نیروی انتظامی با وزارت ارشاد همکاری کند و این دستور برای همکاری به استان‌ها ابلاغ شود. امیدواریم پس از ماه مبارک رمضان که شروع مجدد برنامه‌های هنری است با مشکل لغو کنسرت‌ها مواجه نشویم.

نوش‌آبادی در خصوص مدیر جدید دفتر موسیقی بیان کرد: پس از استعفای پیروز ارجمند مدیر قبلی دفتر موسیقی گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته و تعدادی به عنوان مدیر جدید معرفی شدند اما این از طرف رسانه‌ها بوده و وزارت ارشاد هنوز در حال بررسی گزینه‌ها برای تصدی این بخش است تا با تعیین مدیر جدید نگرانی‌ها بر‌طرف شود. قطعاً چهره‌ها شخصیت‌های مناسبی در نظر داریم تا برای جشنواره موسیقی فجر هرچه سریعتر مدیر قابلی مشخص شود.

وی در خصوص نشر و چاپ کتاب گفت: با توجه به مشکلات چاپ نشر و هزینه بالای تولید کتاب در رکود بازار نشر نگرانی‌هایی از ناحیه ناشران در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه بیان کرد: سیاست وزارت ارشاد در این حوزه سیاست حمایتی است و قصد دارد که دغدغه‌ها و مشکلات از بین ببرد. خرید کتاب از ناشران و توزیع آن در سراسر کشور و در نهادهای فرهنگی،‌کتابخانه‌های مساجد و مراکز علمی موجب می‌شود که مردم آثار مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنند و وزارت ارشاد هم حمایت خود را از ناشران داشته است.

وی افزود: تأمین کاغذ مناسب، فعال کردن مراکز تولیدی کاغذ و تسهیلات و امکانات و اینکه اجباراً و الزاماً وزارت ارشاد بخشی از نیاز خود را از خارج از کشور تأمین کند، از مشکلات این حوزه است یک سری از موانع برای این حوزه وجود دارد. تحریم‌ها در چاپ و نشر هم مؤثر بوده که امیدواریم با رفع آنها ظرفیت تولید کاغذ و صنعت چاپ و نشر بالا برود.

نوش‌آبادی در ادامه اظهار داشت: تا گروه حل مشکل کاغذ تشکیل شده و انشا‌الله با رفع تحریم‌ها و افزایش تعامل این چاره اندیشی‌ها کارآمد خواهد شد وزارت ارشاد بدون کتاب و حوزه نشر از محتوا تهی خواهد شد و تمام برای رفع مشکلات است.

وی در خصوص سؤالاتی که از وزارت ارشاد در صحن مجلس مطرح می‌شود، گفت: وزارتخانه ما هم مانند سایر وزارتخانه‌ها در مواجه با سؤالات و خواسته‌های مجلس است و دولت یازدهم بیشتر از دولت‌های قبل مورد سؤال و تذکر قرار گرفته است که بیشترین وقت و انرژی را از وزیران و وزارتخانه‌ها می‌گیرد. البته این حق قانونی مجلس است که نظارت بر فعالیت دولت داشته باشد اما وزارت ارشاد و شخص وزیر همیشه با وجود اینکه به سؤالات پاسخ روشن می‌دهند با کم مهری برخی نماینده‌ها مواجه می‌شوند.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص سؤالی که قرار است روز سه‌شنبه از وزیر ارشاد پرسیده شود، گفت: این سؤال قرار بود در مورد ممیزی کتاب باشد اما ظاهراً‌ این سؤال مطرح نمی‌شود و در خصوص عفاف و حجاب از وزیر خواهم پرسید باید گفت که وزارت ارشاد بیشتر از حوزه اختیار خود در خصوص عفاف و حجاب فعالیت داشته است و باید این مسؤلیت که حالا به وزارت کشور محول شده از طرف آنها پیگیری شود باید در خصوص یک نقص آئین‌نامه‌ای در مجلس با رسانه‌ها صحبت کنم که آن هم این است که در مجلس وقتی سؤال‌ کننده و سؤال‌ شونده حضور دارند آخرین حرف سؤال کننده می‌زند در حالی که این یک اجحاف در حق پاسخ‌دهند است چون وقتی سؤال کننده آخرین حرف را می‌زند پاسخ دهنده دیگر فرصتی برای پاسخ ندارد و اکثر وزرای دولت یازدهم به همین دلیل کارت زرد دریافت کرده‌اند از اصحاب رسانه درخواست دارم این نقص آئین‌نامه را در رسانه‌ها پیگیری کنند.

نوش‌آبادی در خصوص آثار رفع تحریم‌ها در فعالیت‌های فرهنگی هنری گفت: طبیعی است که رفع تحریم‌ها آثار خود را در همه عرصه‌ها خواهد گذاشت ما در زمینه فرهنگ و هنر توانمندی‌های بالایی داریم که می‌توانیم خود را در سطح جهان مطرح کنیم و می‌توان گفت قدرتهای جهانی همان قدر که نگران فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی ما هستند نگران تأثیر فرهنگی و هنری کشور ایران نیز خواهند بود تا این استعداد‌ها در زمان پس از تحریم و در تعامل با کشورهای دیگر شکوفاتر شود.

وی در خصوص ابلاغیه به رسانه‌ها برای مخالفت نکردن با موضوع توافق هسته‌ای گفت: برخی از موضوعات چون اهمیت زیادی دارد برای کشور حیاتی است طبیعی است در چهارچوب مشخصی جا می‌گیرد برخی اتفاقات با مسائل امنیتی و ملی گره می‌خورد و اگر قرار باشد از هر طرف و از هر رسانه‌ای صدا و متنی پراکنده شود به امنیت ملی و وحدت کشور ضربه می‌زند.

نوش‌آبادی ادامه داد: این توافق زیر‌نظر رهبر کشور و با همکاری قوای سه‌گانه صورت گرفته و نمی‌تواند مورد نقد‌های ناروا قرار بگیرد طبق فرموده رهبر باید متانت و وحدت حفظ شود و دو دستگی و اختلاف پیش نیاید موضوع مهم سال 94 توافق هسته‌ای بود که یک موضوع ملی و حیاتی برای منافع کشور است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص صندوق اعتباری هنرمندان گفت: بخشی از بودجه این صندوق دولتی است که با محدودیت بودجه کشور باید این صندوق به خودکفایی و استقلال برسد تا خدمات در شأن هنرمندان ارائه شود بیمه تکمیلی هم در صورتی مطرح می‌شود که بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان تکلیف مشخصی داشته باشد ولی مشکل اینجاست که ثبت‌نام‌های بی‌رویه و لیست مملو از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران بوده و با پالایش و کارشناسی اعضای صندوق می‌توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

وی در خصوص فعالیت خوانندگان زیر زمینی گفت: وزارت ارشاد تمایل دارد خواننده‌های زیر‌زمینی به شکل قانون‌مند و مجاز فعالیت کنند و تا ابد در ظلمت نمانند البته در مورد کسانی که خطای غیر قابل عفو دارند صدق نمی‌کند اما در مورد افرادی که می‌توانند به راه درست هدایت شوند و در آن بمانند سیاست وزارت ارشاد حمایت‌گراست. اگر بیایند و واضح و روشن و شجاعانه از گذشته خود ابراز پشیمانی کنند و بخواهند در مسیر درست فعالیت کنند مانعی برای فعالیتشان نیست اما اینکه بگویند وزارت ارشاد به این خواننده‌ها و به خصوص این خواننده «امیر‌حسین مقصود‌لو» چراغ سبز نشان داده است درست نیست چون باید صلاحیت این افراد تأیید شود.

نوش‌آبادی در خصوص تعمیر و بازسازی تئاتر شهر گفت: انشاالله تا قبل از پایان مرداد شاهد اتمام، تعمیر و بازسازی این ساختمان فرهنگی باشیم که با توجه به تأمین اعتبار، پیگیری و حساسیت وزیر ارشاد ممکن خواهد شد.

وی در خصوص نمایشگاه قرآن و برگزاری در باغ موزه دفاع مقدس گفت: هزینه‌های بالای برگزاری در مصلا و برگزاری نماز جمعه باعث شد که نمایشگاه قرآن امسال هم در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود که اتفاقاً‌ مکان مناسبی برای این نمایشگاه بوده البته ضعفهای مثل ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغات و مشکلات ایاب و ذهاب وجود داشته که در صورت برطرف کردن آنها مشکلی برای برگزاری در این مکان نخواهد بود ضمن اینکه موزه دفاع مقدس هیچ هزینه خارج از عرفی از وزارت ارشاد نگرفته و اگر همکاری‌ها ادامه داشته باشد به خاطر مؤلفه‌های مثبت این مکان نمایشگاه کتاب سال آینده هم در موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد که قول آن از شهردار گرفته شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار