من در تئاترهای «روزهای آخر اسفند» و «آرامسایش» دو قطعه از آهنگهای فرهاد را خواندم و بدون شک تنها کسی که کارهای فرهاد را می‌تواند به خوبی اجرا کند، من هستم.

 به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست مطبوعاتی کنسرت شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی در کارگاه آزاد فیلم برگزار شد.

مسعود کیمیایی کارگردان سینما در این نشست خبری گفت: در طول سالها و در بخش موسیقی فیلم نمونه‌هایی از برگزاری چنین مراسمی اتفاق افتاده اما این رویداد تازه‌تر و خاص‌تر نسبت به همه آنها در بخش موسیقی فیلم است.

وی ادامه داد: متاسفانه برای برگزاری این کنسرت به برخی مشکلات برخوردیم که اگر برخورد با ورود یک فرهنگ تازه در حوزه سینما، ادبیات و به خصوص شعر، مثبت باشد و بپذیریم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

کیمیایی در خصوص دلیل همکاری با عبدی در برگزاری کنسرت بیان کرد: عبدی در ابتدا پیشنهاد این کار را به من داد و گفت که می‌خواهد برای اولین بار و به نحوی که در دنیا باب شده موسیقی فیلمهای من را با یک سبک جدید بسازد و در قالب کنسرت ارائه دهد و من نیز قبول کردم.

کارگردان «جرم» از مشکلات کپی‌رایت در ایران گفت: کپی رایت فراز و فرودهای زیادی را در ایران به همراه داشته به عنوان نمونه یک نوازنده خارج از ایران زمانیکه یک آهنگ از فلان آهنگ‌ساز را می‌نوازد او موظف است حتی اگر سهم آهنگساز یک سنت از برگزاری این مجلس باشد به او پرداخت کند اما در ایران این طور نیست و چون قانون کپی‌رایت نداریم پر از مسئله می‌شویم.

کیمیایی از برخوردی که قبل از گرفتن مجوز با عبدی شده بود، گفت: برخوردی که با عبدی شد نشان می‌داد که انگار هدف عبدی دست‌اندازی به آثار برخی افراد بوده است در صورتی که این طور نیست و باید برخی مسائل را بپذیریم.

وی در خصوص مزایای موسیقی فیلم اظهار داشت: موسیقی فیلم جهان رویارویی دیگری با تماشاگر دارد و با تصویر و مفهوم فیلم همراه می‌شود که در پی آن لذت مخاطب را به دنبال دارد و پس نگاه موسیقی فیلم یک تخصص جداگانه می‌خواهد که عبدی از آن برخوردار است.

کیمیایی افزود: رازهایی در موسیقی فیلم وجود دارد که در زمان خودش پنهان است، اما در اجرای دوباره آن و اگر در شکل رویاها به گوش برسد به حس بیان دوباره خاطره‌ها و زندگی‌ها کمک می‌کند و خیلی مسائل را زنده خواهد کرد.

وی ادامه داد: همکاری من در «متروپل» و آشنایی من با سواد و دانش و جایگاه عبدی در موسیقی و مقوله ارکستر باعث شد بیشتر جذب برگزاری این کنسرت شوم، اما باید تاکید کنم من به عنوان مهمان از ابتدا تا انتها حضور دارم همه کارها را دیگر عوامل انجام می‌دهند.

کیمیایی در خصوص اینکه علاقه دارد کدام فیلمش مجدد اکران شود، گفت: من دوست دارم «خط قرمز» اکران شود.

وی در خصوص کناره‌گیری منفرزاده از همکاری با اجرای این کنسرت عنوان کرد: من و منفرزاده از دوستهای قدیمی و خوب هستیم و از طرفی هر یک از ما حال و احوال خاص خودمان را داریم که برای هر کداممان مهم است. نظر شخصی و میل منفرزاده بود که کناره‌گیری کند و هیچ موضوع خاصی اتفاق نیفتاده است.

کیمیایی در ادامه در خصوص علت اجرای بی کلام و نبود خواننده در این کنسرت بیان کرد: با وجود متفاوت بودن صدای یزدانی اما حس کردم در برخی از فیلمها صدا او با صدا فرهاد نزدیک است و مقایسه شود. صلاح ندانستم که آن آهنگ‌ها خواننده داشته باشد به این خاطر آن حرف را زدم.

کیمیایی در پایان صحبتهای خود و مراسم اظهار داشت: حس خوانندگی یزدانی با همه متفاوت است و صدای خاص خودش را دارد و واژه‌ای که تصمیم می‌گیرد در جغرافیای دهانش حرکت دهد مختص خودش است.

در ادامه بهزاد عبدی موسیقی‌دان و آهنگساز گفت: امیدواریم بتوانیم یاد و خاطره شاهکارهای استاد کیمیایی را با برگزاری این کنسرت و نواختن آهنگ‌ها زنده کنیم.

وی افزود: باید بگویم که در فیلم، یک ملودی زیبایی می‌آید. شاید نتوانند در زمان خود به خوبی اجرا کنند. چرا باید در حد فیلم باقی بماند؟ این تفکر باعث شد که ملودی‌های زیبای فیلمهای کیمیایی که تفکرات عمیق و اساسی پشت آن بود را تبدیل به یک موسیقی و ارکستر بزرگ کنم.

این آهنگساز تصریح کرد:موسیقی زیبا است که در فیلم حل شده باشد که این موضوع در فیلم‌های کیمیایی صدق می‌کند، چون این کارگردان به طور کامل با موسیقی آشنا است و علاقه زیادی به این موضوع دارد. او تم و ملودی را می‌شناسد و می‌داند به چه صورت در فیلمهای خود از آنها استفاده کند.

عبدی در خصوص انگیزه خود برای اجرای کنسرت شب موسیقی فیلمهای کیمیایی بیان کرد: لامکانی و لازمانی از ویژگیهای موسیقی است و مهم نیست در کجا و کی اتفاق بیفتد مهم این است که به بهترین شکل ارائه شود. من می‌خواستم ملودی‌های زیبای فیلم‌های کیمیایی احیا شود.

وی در خصوص اینکه کیمیایی در گفتگویی تاکید بر برگزاری کنسرت بدون خواننده داشته، اظهار داشت: کیمیایی تاکید نداشت نگفته بود که کنسرت حتما بدون خواننده برگزار شود بلکه گفته به خاطر حفظ نوستالژیک بی‌کلام بودن، اثر بدون خواننده باشد بهتر است.

عبدی افزود: از ویژگیهای بارز کیمیایی این است که اولین کسی بوده که موسیقی را به آهنگساز سفارش داده و هزینه آن را پرداخت کرده چون در آن دوره زمانی پولی به آهنگساز داده نمی‌شد و به راحتی و در همه جا از آهنگهای او استفاده می‌کردند.

وی در خصوص متفاوت بودن تنظیمات آهنگهای این کنسرت عنوان کرد: تنظیم‌ها حرفهای من اما ملودی‌ها همان ملودی‌ها است. قصد ما و کیمیایی یادآوری قهرمان و شکل و جان دادن به آنها است همانطور که در فیلم‌های سالهای دور انجام می‌شد.

عبدی در خصوص مشروح آهنگ‌ها در شب موسیقی بیان کرد: در شب موسیقی از موسیقی فیلم‌های «متروپل»، «حکم»، «رئیس»، «سرب»، «مرسدس» استفاده می‌شود و امکان دارد «گروهبان» نیز به این جمع اهنگها اضافه شود.

رضا یزدانی در ادامه نشست اظهار داشت: پیشاپیش تولد استاد کیمیایی را تبریک می‌گویم و اشاره می‌کنم که از سال 82 همکاری من با استاد آغاز شد و در ادامه نیز با کارگردانهای بزرگی کار کردم اما کسی را نمی‌شناسم که به اندازه او با موسیقی به خصوص در تیتراژ آشنایی داشته باشد یعنی می‌توان گفت تیتراژ در سینما و به طور واقعی از فیلمهای کیمیایی آمده است و امیدوارم سایه‌اش بالای سر سینمای ایران باشد.

وی افزود: بهزاد عبدی مسئولیت برگزاری کنسرت و آهنگسازی را بر عهده دارد و این اتفاق خوبی بود که رخ داد و به طور قطع بعد از این اجرا این نمونه کارها تکرار خواهد شد. از الان برای من روشن است که اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است.

یزدانی در خصوص علت اصرار خود برای استفاده مجدد از آهنگ‌های فرهاد در اجرای این کنسرت، بیان کرد: من در تئاترهای «روزهای آخر اسفند» و «آرامسایش» دو قطعه از آهنگهای فرهاد را خواندم، چه اشکالی دارد کارهای خوانندگانی مثل فرهاد را اجرا کنیم؟ البته توسط کسانی که توانایی انجام آن را داشته باشند. بدون شک تنها کسی که کارهای فرهاد را می‌تواند به خوبی اجرا کند من هستم.

علی شجاعی به عنوان تهیه کننده کنسرت در خصوص برخی جزییات گفت: همراه با اجرای کنسرت برخی از صحنه‌های فیلم را نیز پخش می‌کنیم که در نوع خود جالب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون کپی رایت در این کار صدق می‌کند یا نه، بیان کرد: از لحاظ قانونی جنبه حقوقی دارد اما آهنگ‌هایی که چند دهه از آن می‌گذرد حالت ملی شدن به خود می‌گیرد و به نظر من اشکالی برای اجرای آنها وجود ندارد.

شجاعی ادامه داد: انتخاب آهنگ‌ها توسط مسعود کیمیایی و بهزاد عبدی صورت گرفت و ما به نظر آنها احترام گذاشتیم اما دوست داشتیم سایر آهنگها هم اجرا شود.

گفتنی است؛ در نشست خبری کنسرت شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی رضا یزدانی، علی اوجی، بهزاد عبدی، مسعود کیمیایی، و علی شجاعی حضور داشتند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.