سوالی که همواره ذهن خیلی ها را در گیر خود می کندکه داده های سایتشان در کجا قرار می گیرد؟ گاهی اوقات هنگامی که مشغول ورود داده های اطلاعاتی به سایت خاصی هستیم با این سوال مواجه می شویم که به راستی محتوای سایت به کجا می رود؟!


وب سایت‌ها از مجموعه‌ای از فایلهای مختلف مانند تصاویر، متون و فایلهای برنامه نویسی شده به زبانهای مختلف و سایر اسناد مربوطه تشکیل می‌شود که به منظوری خاص به شکلی با هم مرتبط شده‌اند. هر شخصی که نرم‌افزارهای لازم و دسترسی به این فایلها را داشته باشد امکان بازدید از این سایت را دارد. حال برای اینکه همه مردم امکان دسترسی به فایلها را داشته باشند نیاز است تا فایلها در کامپیوتری قرار گیرند که همواره به اینترنت پرسرعت متصل است به این کامپیوترها «سرویس دهنده» یا «سرور» می‌گویند.

اما این سرورها باید امکانات دیگری نیز داشته باشد از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که حجم قابل توجهی از بازدید کننده به سایت مراجعه کنند امکان پاسخگویی به همه آنها را داشته باشد. بنابر این نیاز است تا یک کامپیوتر قدرتمند از لحاظ مشخصات قطعات داخلی باشد.
  • نرم‌افزارهای لازم برای اجرای انواع فایلها از لحاظ نوع برنامه نویسی را داشته باشد.
  • نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مدیریت بخشهای مختلف سایت و پست الکترونیک و... را در اختیار صاحبان وب سایتها قرار دهد.

هر کامپیوتری می‌تواند یک سرور باشد اما از آنجا که هزینه‌های مورد نیاز برای فراهم کردن تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم و یا نیروی پشتیبانی برای صاحبان همه وب سایتها به صرفه نیست لذا شرکتهایی این مسئولیت را می‌پذیرند و با فراهم آوردن لوازم کار در سطح وسیع بخشی از فضای دیسک سخت سرورهای خود را به صورت اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به این شرکتها که خدمات میزبانی وب یا هُستینگ ارائه می‌کنند در اصطلاح «میزبان» یا «هاست» می‌گویند.


هاست

هاست و دامین چیست ؟


هاست ( host ) در لغت به معنای میزبانی میباشد و به طور خلاصه در زمینه اینترنت و شبکه به معنای میزبانی از سایت یا فایل میباشد. با توجه به گسترش سریع اینترنت در کشورمان نیاز به داشتن یک وب سایت برای افراد ، موسسات ، سازمان ، شرکت ها و ... امری ضروری و لازم میباشد تا کاربران بتوانند در کوتاهترین زمان و در هرجایی که هستند از محصولات یک شرکت ، اطلاعیه های یک سازمان ، اطلاعات تماس مربوط به یک فرد و ... مطلع باشند و بتوانند از آن استفاده کنند یکی از پایه ترین نیازهای راه اندازی یک وب سایت خرید هاست میباشد. شما برای اینکه سایتی راه اندازی کنید باید محتوا و قالب وب سایت خود را در مکانی مطمئن قرار دهید که همیشه در اختیار کاربران باشد.

با توجه به ارتقای سطح کیفی اینترنت در ایران چند سالی هست که پتانسیل راه اندازی سرور در ایران مهیا شده است و این امر موجب شده تا مدیران سایت های مختلف به خرید هاست ایران رو بیاورند. هاست ایران چند مزیت و چند عیب دارد از مزیت بسیار خوب هاست در ایران این است که به دلیل نزدیک بودن سرور به کاربران و بازدید کنندگان سرعت سایت لود سایت به طور چشم گیری بالا میرود. از دیگر مزیت های هاست ایران میتوان به در دسترس بودن فیزیکی سرور برای رفع ایرادات فنی اشاره کرد. از عیب های این هاست نیز میتوان به گران بودن سرور و پهنای باند و سرعت پایین تر اینترنت نسبت به سرور های خارجی در ایران اشاره کرد.

هاست و دامین چیست ؟
ثبت دامنه

یکی دیگر از گام های نخست در راه اندازی یک وب سایت ثبت دامنه آن میباشد. شما با انجام این کار در واقع یک آدرس با مالکیت 100% برای خود در دنیای مجازی ثبت کرده اید و همه افراد میفهمند که این دامنه با آدرس مثلا domain.com مالکیتش از آن شماست. همیشه برای خرید دامنه وقت بگذارید چون عوض کردن آن معمولا به نفع شما نیست ! سعی کنید دامنه ای کوتاه ، با مفهوم ، مربوط به کسب و کارتان و به یاد ماندنی انتخاب کنید که هر کس با یک بار دیدن دامنه شما آن را به خاطر بسپارد. در صورتی که میخواهید دامین بیانگر ملیت شما باشد حتما از تی ال دی IR استفاده کنید و در غیر اینصورت  پسوندی که مرتبط با زمینه کاری شماست را خریداری کنید. توجه داشته باشید اسامی را انتخاب کنید که شبیه اسم سایت های معروف نباشد تا مشتریان و مراجعه کنندگان شما به اشتباه  وارد سایت رقیب نشوند .

برچسب ها: هاست ، دامین ، دامنه ، اینترنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.