حاشیه نگاری از آیین بزرگداشت روز خبرنگار؛

از خوش اقبالی خبرنگار باشگاه خبرنگاران تا سلفی گرفتن مجری برنامه با "ظریف"

آیین بزرگداشت روز خبرنگار با حضور وزیر امور خارجه کشورمان با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز شنبه 17 مرداد به مناسبت روز خبرنگار تالار وحدت میزبان اصحاب قلم بود، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی، به عنوان میهمانان ویژه و پیشکسوتان عرصه رسانه و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف در این بزرگداشت حضور داشتند.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از قرآن کریم رضا رفیع مجری طنزپرداز برنامه قندپهلو با قرائت شعر طنز به اهالی رسانه و وزیر ارشاد خیر مقدم گفت و از حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت به سخنرانی کرد.

حسین انتظامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه و تبریک روز خبرنگار گفت: مسائل روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران به دو بخش حقوقی و رفاهی تقسیم می‌شود که در این جریان مسائل حقوقی مهمتر است.

وی افزود: تشکل‌های مطبوعاتی باید در طراحی و اجرای راه حل مشکلات اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران گام بردارند و در این صورت است که فعالیت آنها اهمیت پیدا می‌کند.


در ادامه این برنامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از خیر مقدم به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، گفت: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نقش مهمی در اطلاع ‌رسانی مسائل جامعه به مردم دارند، رسانه با سرعتی شگفت‌انگیزی در حال پیشرفت است و سبک زندگی جامعه را دچار تغییر می‌کند.

/////

وی ادامه داد: اگر ما نسبت و ارتباط خودمان را با اتفاقات جامعه مشخص نکنیم با یکی از دو خطر افراط و تفریط مواجه می‌شویم و با هویت ملی دچار بیگانگی خواهیم شد و مجبور به بازنویسی چیزی می‌شویم که به ما دیکته می‌شود و دچار انزوا و اضمحال خواهیم شد.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جمهوری اسلامی هیچ هراسی از بیان حقایقی که رسانه‌ها می‌گویند، ندارد. حتی در برخی از دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی نیز برگزار می‌شود اما باید این تضمین وجود داشته باشد که اهالی مطبوعات به رسالت خود و حفظ حریم افراد پایبند است چون بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای که از برخی از اصحاب رسانه سر می‌زند موجب این می‌شود که زشتی‌ها مضاعف شوند.

وی افزود: شایعه‌سازی و انتشار اکاذیب و از بین بردن آبروی افراد جزو زشتی‌های کار روزنامه‌نگاری است به فرموده امام (ره) رسانه یک دانشگاه است و بسیار دیده شده برخی رسانه‌های حقوق شهروندی و آزادی افراد را خدشه‌دار کردند و جامعه را دچار تزلزل و سردرگمی می‌کنند.

پس از پایان یافتن سخنان وزیر ارشاد نوبت به نمایندگان اصحاب رسانه رسید که این فرصت حضور  را غنیمت شمرده بودند تا مطالبات خود را به گوش جنتی برسانند، پس از قرعه کشی نمایندگان برخی از رسانه ها مقابل تریبون قرار گرفته و خواسته‌های خود را مطرح کردند. 

از خوش اقبالی خبرنگار باشگاه خبرنگاران قرعه اول به نام وی خورد و در جایگاه حضور یافت تا مطالبه اش را به متولیان امر برساند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیمه سمان به خبرنگاران این مجموعه تعلق نمی‌گیرد، گفت: این خبرگزاری بسیاری از خبرنگاران را پرورش داده و سکوی پرش آنان  به سایر  رسانه ها بوده  و در حال حاضر در رنکینگ رتبه برتر را در بین خبرگزاری‌ها دارد و شایسته نیست که مورد اجحاف قرار بگیرد.

وی همچنین خواستار تسریع در روند ساماندهی به امور خبرنگاران این خبرگزاری شد ، در ادامه خبرنگاران دیگر نیز اظهارات خود را بیان کردند.

در بین همه‌ی خواسته ها، بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، بیمه، نبود امنیت شغلی از  دغدغه‌ها و معضلات اصلی اصحاب رسانه بود، چرا که صاحبان قلم به عنوان سربازان فعال جبهه فرهنگی، جریان‌سازان بزرگ جامعه و وجدان‌های بیدار زمانه  همواره بدون پشتوانه مالی، امنیت شغلی یا روانی در فضایی سرشار از استرس، 24 ساعت شبانه‌روز برای احقاق حق و آگاهی و تنویر افکار عمومی در تکاپو هستند و این خواسته‌ی به جایی است که جمع کثیری از مسئولان و مردم آن را نمی‌دانند یا نمی‌بینند!

در ادامه این مراسم یکی از نمایندگان خبرنگاران حوزه استانی کرمان بدون هماهنگی شرایط را مناسب دید و وارد میدان شد، جالب اینکه کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری به دفاع از وی پرداخت و خواستار مطرح کردن مطالبه‌اش شد.

این خبرنگار تاکید کرد: برای یک بار هم که شده برای خبرنگاران استانی پارتی بازی کنید! ما بسیار مظلوم واقع شدیم در بحبوحه این اتفاق یکی از خبرنگاران از گوشه ی سالن فریاد زد که خبرنگاران ممنوع القلم را دریابید، همین ناموزونی و هرج و مرج باعث شد که حضار به نبود میکروفون بی سیم اعتراض کنند.

در این میان فقط جای خبرنگار حوزه کودک و نوجوان کم بود که از شرایط به وجود امده استفاده کرده  و بدون هماهنگی در پای تریبون حاضر شد و به دغدغه‌های مطبوعات پیرامون حوزه مربوطه‌اش پرداخت که با طنازی مجلس را تا حدودی به وجد آورد.

عقربه های ساعت به 12 رسید تالار وحدت در فضای تاریک میهمانان را مشغول دیدن کلیپ کرده بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سالن محل برگزاری مراسم حضور یافت.

قبل از حضور ظریف در محل سخنرانی، پیرمردی با در دست داشتن  بنری از بارگاه  امام حسین (ع) بالای سن رفت و به ظریف  اظهار ارادت کرد و همواره اصرار داشت که با وزیر امور خارجه صحبت کند که محافظان مانع ان شدند، اما تلاشش به ثمر نشست،  ظریف وی را در آغوش گرفت و خوش و بش گرمی با وی کرد.

/////

 پس از پایان کلیپ، رضا رفیع مجری برنامه قند پهلو اشعار طنزی درباره توافق وین و ظریف قرائت کرد و پس از آن هم کلیپ عکس هایی از دور آخر مذاکرات هسته‌ای در وین برای حاضران به نمایش درآمد.

ظریف زمانی که پشت تریبون قرار گرفت با بیان اینکه بعد از مذاکرات دندان‌های من گرفتاری پیدا کرده، گفت: با لبخند کمتر کنار شما هستیم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم، البته بیشترین چیزی که من و همکارانم را به وجد می‌آورد، دیدن خوشحالی مردم است. اینکه روی لبانشان خنده و در دلهایشان امید و در قلب‌هایشان نگاه به آینده بهتر باشد.

وی با بیان این‌که خبرنگاران نشان دادند که از دیپلمات‌ها زرنگ‌تر هستند وگرنه امروز باید روز دیپلمات می‌بود، ادامه داد: البته این روز گوارای وجود شما همه خبرنگاران و اصحاب رسانه باشد.

ظریف با بیان این‌که اصحاب رسانه و خبرنگاران یکی از ارکان مهم مردم‌سالاری هستند، تصریح کرد: برای ما باعث افتخار است که در تعامل و با این عزیزان باشیم.

/////

وی اشاره‌ای هم به جنتی کرد و گفت: فکر می‌کردیم اگر آقای جنتی وزیر ارشاد نباشد، وزیر خارجه خوبی است. ایشان از سفرای بسیار باسابقه هستند. اگر من این کار (وزارت خارجه) را نداشته باشم، هیچ شغل دیگری ندارم و تنها می‌توانم در دانشگاه تدریس کنم، ولی آقای جنتی هم می‌توانند وزیر ارشاد باشند، هم وزیر کشور و هم در حوزه درس بدهند.

 ظریف گفت: خبرنگارانی که ما را در مذاکرات همراهی می‌کردند روزهای سخت‌تری را نسبت به ما گذراندند چرا که ما می‌دانستیم چه خبر است ولی آنها نمی‌دانستند و منتظر بودند کسی به میانشان برود و راست و دروغ، آنها را در جریان قضایا قرار دهد.

/////

هنگامی که سخنان وزیر امور خارجه کشورمان به پایان رسید مجری برنامه فرصت را غنیمت شمرد و از ظریف تقاضای گرفتن عکس سلفی کرد و حسن ختام این برنامه عکس سلفی رفیع  با وزیر امور خارجه کشورمان شد.

انتهای پیام/

       

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار