معاون میراث فرهنگی کشورگفت: سه قنات در استان کرمان یکی درجوپار کرمان ،که از نظر تکنولوژیکی مهم است و دو قنات دوقلو بم با تلاشی شده به عنوان اثر طبیعی به ثبت جهانی برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان کرمان ، محمدحسن طالبیان در سمینار کویرشناسی درجشنواره فرهنگی و اقتصادی کرمان با بیان اینکه پرونده قنات ایرانی را همراه با بیابان لوت تا یکی دوماه اینده به دست ارزیابی داده می شود افزود : با بررسی هایی که انجام شده مشخص شده است در جاههایی که زندگی وجود نداشته با ایجاد قنات ها زندگی به جریان افتاده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید براینکه در تصویرهای دیده شده از قناتهای استان مهندسی نیاکان در ایجاد قنات ها آشکار شده است افزود: گاها حتی نیاکان ما آب را با کاهریزها در مسیرهای طولانی جابجا می کردند و این گونه اکوسیستم ههایی را در بیابان ها ایجاد کرده اند.

طالبیان تاکید کرد: خیلی از قناتهای بم از گسل ها استخراج شده اند وتا امروز خوشبختانه این قناتها فعال بوده اند.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: چون توجه به سابقه زیست در این سرزمین نداریم گرفتار خشکسالی شده ایم ،باید برگردیم به گذشته و الا این سرزمین را از دست می دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد فکر می کنند در کویرلوت کسی زندگی نمی کند گفت: ما اصرار داریم بگوییم بیابان ونه کویر زیرا در بیابان استقرارگاههای زیستی وجود دارد.

انتهای پیام /پ

برچسب ها: قنات ، ثبت ، جهانی ، جوپار ، بم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.